Štěpán Kopečný | Články / Recenze | 01.04.2013
Dobrý den, jmenuji se Ben Shemie, jsem z montrealského kvarteta Suuns a až vám zazpívám, zapomenete na to, že jste někdy byli mentálně v pořádku.
Poslouchám minimalistický rytmus prvního songu, jemuž vévodí syrový akord kytary a paranoidní vokál, kráčím ulicí a všichni kolem jsou psychopati, a to dítko s pokemoním tričkem mi chce zapíchnout lízátko do oka. Takový je začátek druhé desky Kanaďanů, kteří na svůj talent kombinovat krautrock s velmi temným popem upozornili už před třemi lety deskou Zeroes QC. Teď jsou zpět a vyjíždějí na turné připraveni probudit všechny bubáky, které nosíte v hlavě.
Joe Yarmush škrábe na strunu, až z toho běhá mráz po zádech, a frontman je narušená apatická panda v krizi nedělního podvečera, v ruce drží pochodeň a chystá se zapálit školku. 2020, skladba, co hlodá jako svědomí, se dočkala i klipu, jenž není vhodný pro epileptiky a posluchače Dády Patrasové. Do baskytary ve třetím songu Minor Work byste se nejraději zachumlali a vyčkali v ní do jara a klávesák Max Henry má taky něco na srdci. První půlka si drží svůj genius loci, jež vrcholí ve skladbě Eddie’s Dream.
I had a dream/ do you know what I mean?/ facing visions, facing visions.
Posluchač je přesně tam, kde ho chtěl autor textu dostat – bloudí v malátných psychedelických vizích. Do you know what I mean?
Tak jo. Tady zase Ben. Dostal jsem nové prášky na hlavu, jsem teď klidnější a s cigárem na balkoně vítám melancholické montrealské ráno. Druhá polovina nahrávky se usazuje do mdlé letargie, zpěv se tváří, že se tu připletl jen tak náhodou, a celé to může na první poslech působit trošku nezáživně. Náročnější posluchači s pomalejším metabolismem se ale můžou najít v artrockovějších kompozicích, jimž vévodí Bambi s přátelskou kytarou a chytlavým rytmem. Bubeník má cit a klávesák ví, jak navodit správnou atmosféru.
Titulní skladba drží na klávesách tři a půl minuty vysoké áčko převlečené do různých efektů a tváří se jako jasné outro, ale Suuns si připravili ještě jeden výlet do světa podvečerní paranoie a temných podchodů. Synthy vévodí začátku konce Music Won’t Save You, bicák Liam O’Neill nespěchá a drží jednoduchý beat a konečně se přidává i Ben, aby dokončil své myšlenky.
Try as you might/ Sing the same old song/ Your music won’t save you.
Jaké jsou vize budoucnosti? Všichni se stejně zcvoknete a ani hudba vás nezachrání. Ale proč to nezkusit? Do you know what I mean?
Suuns - Images de Futur (Secretly Canadian, 2013)
http://suunsband.tumblr.com
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.