Články / Rozhovory

Dospělý rap? To není normální! (Serengeti)

Dospělý rap? To není normální! (Serengeti)

redakce | Články / Rozhovory | 07.11.2014

Řekněme si to narovinu: asi nejste fanoušky hip hopu. Mainstreamový rap totiž do značné míry básníky, kteří se rozhodli pro tuto formu, převálcoval. Upřímně, kdyby chicagský rapper Serengeti nenasadil masivní knír a buranský přízvuk, tolik lidí by si ho možná nevšimlo. Není totiž normální rapper.

Serengetiho alter ego, postarší kníratý rapper Kenny Dennis se slabostí pro žebírka, kyselé okurky, vždy věrný své ženě a poctivé práci, má blíž k rapovým klišé. Má své zásady a rád udílí životní rady. Serengeti patent na pravdu rozhodně nemá a v jeho textech se najdou introvertní, depresivní nebo rozvedení dospělí, kteří si přiznají, že jsou někdy ztracení a nechápou, co a proč se kolem nich děje, nebo proč nemohou dělat to, na co mají talent.

Syn afroamerické levicové aktivistky a bělošského podnikatele David Cohn myslí za oba rappery – v případě Serengetiho, protože musí, a v případě Kennyho, protože by měl. I on sám občas zatouží být normální a chvíli si odpočinout. Na americké rapové scéně patří spíše mezi avantgardu, není ideálním produktem, ani ho ze sebe nehodlá dělat. Dělá, co je mu vlastní, a dokáže tím zaujmout publikum, které chce pozorně poslouchat. Proto s ním spolupracují další podivíni, producenti, kteří mají širší a zajímavější záběr. Především členové kolektivu Anticon, u kterého Serengeti vydal většinu alb. Pod jeho nahrávkami jsou podepsáni Jell, Odd Nosdam, Polyphonic i Yoni Wolf. U posledního projektu Sisyphus, za kterým stojí se Sufjanem Stevensem a Son Luxem, se podařilo něco výjimečného – vznikla popová deska bez kompromisů, zvukově odvážná, smutná i zábavná. V této kombinaci Serengetiho citlivost, práce s dynamikou a výrazy i rytmická vynalézavost obzvlášť vyniká.

Serengeti chrlí jednu desku za druhou a v listopadu se vrací do Čech s novým LP Kenny Dennis, které produkoval Odd Nosdam. Potkat ho budete moci nejprve 12. listopadu v Brně na narozeninách progresivní klubovky Itch My Hahaha a o den později v Praze v MeetFactory. Bude předskakovat mystickým Shabazz Palaces. V obchodě Musictown se navíc před pražským koncertem uskuteční release party jeho nové desky. Budete si tam moci nechat od Kennyho nebo Getiho podepsat neonové vinyly z limitované edice o tří stech kusech, které jsou už teď v Praze. Vyráběly se totiž v Loděnicích.

Jak se, zvláště poslední dobou, žije v Chicagu? Slyšela jsem, že to není zrovna klidné místo.
Chicago bylo vždycky drsný město, ale není jediné. Najdete tu segregaci a tak, ale některé části jsou ráj.

Tvé alter ego Kenny Dennis má kladný vztah k práci. Je pravda, že má zkušenosti i s řízením náklaďáku? Vychází to z tvé osobní zkušenosti?
Kennyho poslední zaměstnání bylo opravování telefonních budek. Já sám jsem nikdy náklaďáky neřídil, ale pracoval jsem pro řidiče jako poslíček.

Psal jsi některé texty i v zaměstnání?
Vždycky, pořád. I na cestě do práce a z práce. Kdykoliv jsem měl chvíli, psal jsem texty.

Jak to máš s prací teď? Setkal ses s názorem, že být hudebníkem vlastně není řádné zaměstnání?
Nikdy jsem z žádné práce neměl dobrý pocit, nic mi nesedělo. Všechno to byla otročina.

A co Kenny a práce? V mnoha písničkách i v sitcomu to téma rozvíjíš.
Je třeba makat, dát si na čas a srovnat se, to jsou jeho motta. V sitcomu, který jsme letos natočili, s ním bydlí jeho mladší bratr Tanya a vychovává syna Dennise. Musí vydělávat čtyři sta dolarů týdně na jeho školu.

Plánujete točit další díly? Mělo to úspěch.
Mám v hlavě celý příběh o Kennym. Možná budeme točit dál, ale třeba jen jeden díl. Nevím, jak naložit s výsledkem. Kam s tím, kde to vysílat. Ale jinak je to velká zábava, rád bych pokračoval.

Jedeš turné s Open Mike Eaglem jako Serengeti. Není pro tebe lehčí vystupovat jako Kenny Dennis? Serengeti je emotivní a osobní.
Jako Kenny nekoncertuju. Udělal jsem jednu show s Benem Sloanem, bylo to skvělý. Dokážu si představit projekt jen z Kennyho věcí. Pojmout to jako divadlo a zapojit starší projekt Grimm Teachas a celý Kennyho svět včetně Tanyeho, Dennise, Curtise, Maureen, Derse, Shaqa, Jueles a Stace... To by mohla být velká show s velkým knírem.

Pracoval jsi s mnoha zásadními producenty, Jelem a Odd Nosdamem, Polyphonicem, Son Luxem a Sufjanem Stevensem, ale i berlínským Sicker Manem. Máš na někoho zvlášť výrazné vzpomínky?
Každý z mých projektů představuje velmi důležitou vzpomínku. Zrovna jsem odjel od Yoniho Wolfa ze Cincinnati.

Co spolupráce se Sufjanem a Son Luxem? Sisyphus zní, jako byste k sobě patřili. Vycházíte spolu i mimo studio?
Rozhodně. A když jsme pracovali na desce, bylo to neuvěřitelný. Skvělý období. Strávili jsme nějaký čas společně v New Yorku a v Indianapolis. Nikdy na to nezapomenu. Životní moment, jak z Hříšnýho tance.

Na projektu Sisyphus skvěle vyniká tvůj citlivý přístup k přednesu. Ne mnoho rapperů umí pracovat s různými výrazy a dynamikou. Učil ses někdy zpívat?
Když jsem byl malý, bál jsem se stoupnout a přihlásit se při zápisu do sboru. Kéž bych to tenkrát udělal. Když jsem byl v Japonsku, oslovili mě, abych zpíval písničku Rose od Bette Midler, třásly se mi tenkrát kolena. Zpíval jsem to ve fraku a za doprovodu cella a houslí. Neskutečné.

Jedna z tvých písní se jmenuje Praha. Jaký máš vztah k Evropě?
Nějaký čas jsem žil ve Švédsku. Mám Evropu moc rád, zažil jsem tam krásný období.

Info

texty © Mary C (Radio Wave)

Live: Serengeti (usa)
12/11. Kabinet múz, Brno
13/11. MeetFactory, Praha (w. Shabazz Palaces)
14/11 Chomutov - Cumbajšpíl
15/11 Plzen - Papírna
16/11 Trenčín - Lúč
17/11 Bratislava - Koncert pre všímavých
19/11 Budapest - RoHAM Bar
20/11 Košice - Tabačka
21/11 Banská Bystrica - Záhrada
22/11 Vsetín - Vesmír

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Margaux Sauvé (Ghostly Kisses): Příběhy posluchačů ovlivňují proces psaní

Kristina Kratochvilová 29.03.2024

Kanadská zpěvačka Margaux Sauvé je středobodem Ghostly Kisses a ve snových zvukových krajinách rozpíná příběhy o lásce, touze a ztrátě. Rozhovor.

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova 27.02.2024

„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Viktor Palák 25.02.2024

V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.

Gaika: Nechat se unášet

Nora Třísková 22.02.2024

Podobně jako kloubí různé aktivity – psaní, kurátorství a výtvarná tvorba, producentství – na desce spojuje v lecčem typické anglické žánry jako dub, postpunk nebo alt rock. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace