Tomáš Kaňka | Články / Reporty | 21.04.2018
Mnohaletý duchovně-hudební koncept kolem fiktivního kněze Murphyho se uzavírá. Studiově, koncertně, u nás i kdekoli jinde. Father Murphy končí.
Pro poslední české zastavení byla vybrána Praha a prostor bubenečské kavárny Potrvá. Vedle italské dvojice se dostavila zpěvačka Jarboe, ostatně tak je to poslední roky zvykem. Ono „vedle“ může působit trochu nepatřičně – Jarboe je "velká" a všichni máme v paměti staré Swans – samotný koncert však prozradil, že lépe bude bez hierarchií, bez lámání večera do předkapel a hvězd.
Zatěžko mluvit také o dvou striktně oddělených setech. Nejprve Father Murphy sami, poté ve společnosti Jarboe. S pauzou, ale spíše jen provozní, na úpravu rolí a šatstva: italská dvojice vyměnila bílou za upozaďující černou, i po příchodu Jarboe ale byla hlavní zvukovou silou. Freddie Murphy s kytarou, Chiara Lee za elektronickým prostíráním, klávesami, kotlem a činelem. A ve vlnách tři charismatické hlasy.
fotogalerie z koncertu tady
Obě části setu vycházejí z podobných principů. Tmelem skladeb je temná meditativní atmosféra s až sakrálním charakterem, který evokuje varhanní nastavení kláves. Dojem obřadnosti přiživuje i rytmická sekce – nejprve dramatické údery kotle, po příchodu Jarboe doplňovány ještě činel a řehtačka, která se neřehtá. Prezentovaná zvuková mlha nemá parametry pohlcujícího hluku, ten svět je jemný, křehký, s možností nalézt folkové struktury a formát písně. Všem přítomným se zároveň daří nepřejít ke zde nežádané chytlavosti, a to ani prostřednictvím dominujících vokálů. I ony chodí raději oklikou než napřímo.
Father Murphy s Jarboe před desátou končí, Father Murphy za pár týdnů nadobro. Potlesk vlažný, krátký, Potrvá je přeplněná varna. Jestli hledat vážné nedostatky, tak zde, kapacitně i teplotně to bylo za hranou. Pro Father Murphy ale jinak velmi důstojné rekviem, které je od včerejška veřejně k mání též ve formě poslední řadové desky.
Jarboe (us) + Father Murphy (it)
18. 4. 2018 Potrvá, Praha
foto: Anna Baštýřová
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.
Akana 24.03.2024
Pří ohlušujících noiseových náletech se především Hessels s Moorem svíjeli se svými nástroji s takovou bezuzdností, až to bylo o strach.
Michal Mikuláš 20.03.2024
Vstupenky na nenapodobiteľnú írsku disco queen boli v nedeľu popoludní už nedostupné. No wonder...
David Čajčík 20.03.2024
Unikátní zážitek, kdy je možné vidět jedny z největších jmen amerického kreativního či tech průmyslu, hollywoodské hvězdy vedle stovek a stovek zcela neznámých hudebních projektů.
Michal Smrčina 17.03.2024
Nadšení bylo všudypřítomné, k hale přijelo pár autobusů zapálených výprav. Možná nevěděli, co SaSaZu znamená, možná jim to bylo jedno.
Kryštof Kočtář 15.03.2024
Po zvukové stránce v něm – obdobně jako rovněž dvojice Dead Can Dance – namíchalo koktejl ze surovin z celého světa, avšak rozhodli se jej vypít v berlínském techno klubu.
Tomáš Jančík 13.03.2024
Zpoza rohu ulice slyším šum, z dálky vidím ve tmě modře svítící neon a pod ním nespočet hloučků převážně studentů. Co bylo dál?
Julia Pátá 12.03.2024
Každá další píseň se vznáší mezi klidně usazeným publikem, proplouvá kolejemi a mizí společně s vlaky jednou za čas projíždějícími kolem pražské MeetFactory.
Jan Starý 11.03.2024
Někdo poslouchal v nábožném vytržení, někdo mával vlasy do – některého – rytmu, nadšení ale působilo celkem univerzálně.