Články / Sloupky/Blogy

Filmové žebříčky Full Moonu: film/seriál roku 2018

Filmové žebříčky Full Moonu: film/seriál roku 2018

redakce | Články / Sloupky/Blogy | 24.01.2019

Co by to bylo za žebříčkovou sezónu, kdybychom se nevěnovali i obrázkům na různé způsoby? Po všech hudebních hitparádách přikládáme i ty filmové v podání našich stálých dopisovatelů, a že je na co se dívat. Nejdříve filmy a seriály, posléze klipy, soundtracky a vizuální zážitky obecně. Kupte si oční kapky a křeslo nastavte hodně dozadu.

Lukáš Grygar
Film
První člověk
Nad monitorem, kam tohle píšu, mi visí snímek lunárního modulu podepsaný Armstrongem – a stejně mi film ukázal člověka, kterého jsem vlastně nevnímal jako opravdového, a zasadil ho do skutečnosti, na kterou si jde skoro sáhnout.

Hannah Gadsby: Nanette
Může to sem? Do škatulek ji stejně nenacpete. Antidotum na Staňky a Čermáky a Louise CK naší doby, ale především strhující zpověď, chytající za flígr nejenom bílé heterosexuální muže.

The Florida Project
Ospalé etudy z pozdního kapitalismu, Little Miss Sunshine „ze života“, s Willemem Dafoem laskavým k zulíbání a finálním tryskem ven, ven, ven z toho všeho.

David Havas
Film
Jack staví dům
Jackovi a možná i Larsovi se rozbíjí svět. Film o osamění a osudovém vybočení z konvencí, když člověk nemá co ztratit. Nebo třeba metafora tvůrčího egoismu a neustálého hledání obrazů a boje s vlastní fantazií. A nebo jen velká zábava.

No comment needed, just feel it: Burning (Lee Chang Dong).

Seriál
Atlanta
Život na sto způsobů a v každé epizodě jinak.

Wow shuffle: Patrick Melrose epizoda 1, Haunting of the Hill House epizoda 6 a Castle Rock epizoda 7.

Jaroslav Kejzlar
Film
Roma
Technicky vytříbená záležitost, která mě nutila neustále se vracet do kina a hypnotizovat plátno a špicovat uši, aby mi neunikly ani ty nejjemnější detaily. Je to až okázale vypiplaný film, zároveň ale plný uchopitelných lidských emocí.

Nit z přízraků
Precizně zvládnutý střet dvou křehkých, a přitom destruktivních povah. Paul Thomas Anderson natočil film elegantní a pichlavý jako skluz krejčovské jehly.

Záhada Silver Lake
Ujetá „lynchovina“ Davida Roberta Mitchella se mi vryla pod kůži hned z několika důvodů. Překvapivě propracovanou výpravou plnou cinefilních odkazů, sebeironickým humorem i specifickou hudební stránkou kombinující noirovou tíživost a psychedelické povznesení.

Seriál
Patrick Melrose
Benedict Cumberbatch umí inteligentní feťáky vyrovnávající se s traumaty z dětství zahrát bravurně. Zejména v pasážích, kdy se neurotičnost hlavního hrdiny a jeho neschopnost ovládat svůj život promítají do roztěkaného vyprávění, je tato minisérie skvělou podívanou vyčnívající i na poli pestré nabídky quality TV.

Glow – 2. série
Seriál o zákulisí počátků ženského wrestlingu, které ovládají neodolatelní outsideři, se vyvíjí společně se svými mnohovrstevnatými postavami. Osmdesátá léta jsou definitivně v kurzu.

Vít Kořínek
Film
Sauvage
Pozdní debut, který by neměl zapadnout. Félix Maritaud v hlavní roli se charismatem vyrovná mladému Belmondovi.

Central Bus Station
Celovečerní režijní debut Tomáše Elšíka. Úsilí o vizuálně perfektní dokument neztratilo ze zřetele práci s vyprávěním.

Seriál
Bodyguard
Po dlouhé době thriller, který mi nedal vydechnout, vyprávění neztrácí tempo, ke svým postavám je nemilosrdný.

Davo Krstič
Film
První člověk
Po Whiplash bylo zřejmé, že Damien Chazelle je režisér, kterého se oplatí sledovat, po La La Landu a Prvním muži je u mě v pomyslném prvním šuplíku. „Komorní velkofilm“, který dá divákovi pocítit strach z uzavřeného stísněného prostoru a úctu před nekonečností vesmíru. Další Chazellův komplikovaný hrdina, jehož posedlost pro věc není kompatibilní s rodinným životem. Linie se zemřelou dcerkou funkční a maximálně dojemná. Vztyčování americké vlajky a vlastenecký patos se nekonají!

Vdovy
Scénář psala Gillian Flynnová (Zmizelá, Ostré předměty), takže jsem očekával nějaký zásadní dějový twist. A dočkal se. Ale i bez něj zůstává poctivá žánrová podívaná s přesahem (vzpomínal jsem na Nelítostný souboj i Scorseseho) a s vynikajícími hereckými výkony hlavních představitelek. Že bude dobře hrát Viola Davis, je snad samozřejmé, ale kdy naposledy jste viděli opravdu hrát Michelle Rodriguez? A Elizabeth Debicki je pro mě objevem roku!

Děsivé dědictví
Nejlepší horror roku 2018, který nesází na přemíru krve a laciné šoky, ale na tísnivou, depresivní atmosféru a propracovaný scénář, kde je dobré dávat pozor na nejmenší detaily. Mimořádně kvalitní herecké výkony všech členů rodiny Grahamů.

Čestné zmínky: Akta Pentagon: Skrytá válka, Nit z přízraků

Seriál
Ostré předměty
Četl jsem knihu, takže více než na nečekanou dvojitou pointu jsem se soustředil na vykreslení prostředí amerického Buranova (ne nepodobné nedostižnému Temnému případu), soustředěný herecký výkon Amy Adams (ta dáma je s každým filmem lepší a lepší) a brilantní práci s flashbacky a flashforwardy.

Trust
Ridley Scott s dvouhodinovým zpracováním únosu Johna Paula Gettyho nudil, Danny Boyle natáhl stopáž na devět hodin – a rozhodně zaujal. Především nejednoznačností většiny postav – nejbohatší muž světa je v podání Donalda Sutherlanda víc než pouhý parchant a skrblík, jeho rozmazlený vnuk v podání Harrise Dickinsona se díky vlastnímu únosu učí zodpovědnosti a dospívá. Celý seriál si však pro sebe nečekaně „krade“ Brendan Fraser coby ironický komentátor a glosátor děje.

Tomáš Miklica
Film
Děsivé dědictví
Film, který mě fascinoval divností postav i děje.

Bird Box
„Smyslový horor“, u kterého se na rozdíl od Tichého místa bojíte. Fakt není nic strašidelnějšího než něco, co nesmíte vidět.

Psí ostrov
101 minut drbání od Wese Andersona.

Seriál
Rédl
Další důkaz, že Hřebejk tvoří lépe bez Jarchovského. A působivé potvrzení, že retro může být taky svým způsobem aktuální.

1983
Kyberpunk s polskými a vietnamskými soudruhy je sci-fi dystopie tak nějak „po našem“.

The Haunting of Hill House
Vztahy v rodině jsou horror.

Martin Tegel
Film
Annihilation
Ryzí a místy opravdu děsivý sci-fi horor s nejednoznačným koncem. Hypnotická atmosféra průzkumu mutujícího národního parku je možná zbytečně narušovaná vzpomínkovými sekvencemi, ale i ty mají svůj význam. Garland chytře vrství příběh plný vzpomínkových děr a skrze náznaky buduje půdu pro mindfuckové finále, které žádá hlubší analýzu, ani ne tak kvůli tomu, co se stalo, jako spíš proč. Triky jsou dostačující, i když malinko nevyvážené, celkový vizuál fantastický. Lidské stromy, plísňové těla a další mutanti ale hlavně slouží příběhu. Herecky není co vytknout, zaujme především Oscar Isaac. Po Ex Machina další trefa do černého.

První člověk
Realistické životopisné drama s důrazem na to, co je třeba obětovat v zájmu vědy. Stylově jde o mix Interstellaru se Stromem života. Armstrong v Goslingově podání funguje výborně. Chytrý chlap, co si dokáže poradit, ovšem citově otupělý po vší té smrti (loučení s dětmi ve větách jako určených pro novináře je toho dokonalou ilustrací). Chazelle v závěru nesklouzává k patetickému finále, kde hrdina a jeho přátelé úspěšně dosáhnou vytýčeného cíle, jednoduše proto, že většinu kumpánů mu osud zabije. Záběry z Měsíce mají patřičnou váhu a působí výjimečně. Především nejsou zkažené vztyčováním vlajky. Krásná hudba. Výborné.

Spider-Man: Paralelní světy
Nápady narvaná jízda, kde má jeden Spidey stahovací tepláky, aby zakryl špeky, a další je pro změnu regulérní prase. Zápletka s paralelními světy není u spidermanových dobrodružství​ nic neobvyklého, ale to zpracování je tentokrát vážně o třídu výše. Lord s Millerem napumpovali do příběhu kromě spousty odkazů (Miles má v mobilu číslo na Bendise!) i své fandovské srdce a cit pro dávkování emocí i akčních scén. Animace je někde mezi digitálem a ruční kresbou a po dlouhé době mě mrzí, že jsem nezkusil 3D, protože obraz je díky tomu neskutečně živý a očividně připravený pro plasticitu. Překvapivě výborný dabing. Čekal jsem oddechovku pro děcka a dostal překvapení roku.

Seriál
Counterpart
Znamenitá špionážní série okořeněná o zápletku s paralelními světy. Tvůrci chytře staví na postavách, hlavně na skvělém J. K. Simmonsovi, a pomalu představují svět/světy. Chytré zasazení děje do moderního Berlína přidává krásnou paralelu k době studené války a časy Berlínské zdi. Důraz na zašmodrchané vztahy, vrstvení lží a chytlavé zvraty doplňuje decentní fantaskní prvek. Závěr funguje dobře jako ukončení, ale nabízí háček i pro další sezónu. Perfektní záležitost.

The Expanse
Už začínám chápat označení Hra o trůny ve vesmíru. Pátrání po osudu lodi Anubis a jejím zvláštním nákladu rámuje politikaření a narušování křehkého míru mezi Zemí, Marsem a kolonizovanými asteroidy u Jupitera a Saturnu. Mrtvolami se to tady jen hemží, a kdyby to už v prvopočátku koupila odvážnější stanice, než je SyFy, mohlo by se tu víc klít a hambařit, takhle tvůrci občas musí koukat jinam.

Westworld – 2. série
Kovbojové jsou díky Westworldu a Red Dead Redemption II zase v módě. Neskutečně narvaná druhá série je plná nečekaných zvratů, jen ten závěr je možná zbytečně překombinovaný. Stále zkoumáme lidskou psýché a nevycházíme z toho zrovna lichotivě. Všechny postavy mají linky, které z nich mačkají maximum (skvělý Teddyho přerod) a zpětné vyprávění je zvládnuté fantasticky. Mrknutí na Temnou věž v závěru i na původní Westworld jsou třešničkami na dortu.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články