Články / Reporty

Hádanky z Utrechtu – Synové a královny

Hádanky z Utrechtu – Synové a královny

Michal Pařízek | Články / Reporty | 11.11.2018

Tohle se může stát jenom tady, napadá mě při pohledu na osamoceného Theona Crosse, který na rozlehlém pódiu sálu Ronda se svou tubou diktuje rytmus i kroky dvěma tisícovkám nadšených návštěvníků. Koncert Sons of Kemet vrcholí – jízda do budoucnosti kolem sebe nechává vyvrácené patníky a cedule s nápisy jazz, rock, calypso nebo dixieland – Karibik a Afrika jsou stejně daleko (nebo blízko?) jako Mars. Hutné hymny z oceňovaného alba Your Queen Is a Reptile se živě proměňují ve spletité klubko hadů, bez šance tušit ze které strany to přijde, kde je konec nebo začátek. Odměnou je dosud asi největší nával festivalu. Nečekaně a hlavně zaslouženě.

Tým kolem festivalu Le Guess Who? je možná až příliš pracovitý, kolem ústředního programu vyrostla hustá síť doprovodných akcí, některé z nich se pravidelně opakují, jiné jsou unikátní ke každému ročníku. Nebudeme si stěžovat, že nevíme kam dřív, ale ve skutečnosti to přesně tak vypadá – na všechno rozhodně není čas. Program v turecké čtvrti Lombok soustředěný kolem místního tržiště vypadal zatraceně lákavě, podobně jako série přednášek, prezentací nebo promítání soustředěných okolo osobností, které letos na festivale vystupují. Kurz slam poetry se Saulem Williamsem? Žádný problém. Hned několik lidí se zmiňovalo o snímku Blaze, vyprávějícím osudy jednoho z psanců texaského country. Snímek okouzlil letos také v Sundance, k němu se ale snad ještě někdy dostaneme. Zajímavá byla instalace Sâadaneho Afifa The Black Chords – třináct elektrických kytar a zesilovačů rozestavěných v lodi kostela Nikolaïkerk. První dojem zavání samoúčelností, ale když se kytary podle (náhodného?) programu rozezní, tak najednou nepatřičnost přechází a dostavuje se pocit konsensu. Tudy ano, snad instalaci viděl Stephen O’Malley. I když, možná snad raději ne.

Letošní program nabízí hned několik nových venues, jedním z nich je klub Kytopia sídlící na břehu kanálu Oudegracht, nedaleko (a na protější straně) od pověstného pubu Café België. Skvělý prostor připomínající Palác Akropolis (odmyslete si zásahy Františka Skály) je otevřen od roku 2015 a vede ho místní hudebník Colin Benders, pohybující se hlavně v jazzových a elektronických vodách. Tým klubu je velmi aktivní, běžný program k prasknutí nabitý a atmosféra? Tu mohou rozdávat i na cestu domů. Rozverná čtveřice Orchestra of Spheres, mimozemšťani, kteří za místo svého původu uvádějí Wellington na Novém Zélandu, sem zapadá naprosto dokonale. Disko, funky, mbalax, prog rock, proto punk a desítky dalších ingrediencí zamíchaných čarovnou a dokonale ujetou polynéskou vařečkou. Do hlavy se vkrádá vzpomínka na Mimikry, úplně tam toho Lábuse vidím. U zvukaře si do rytmu pokyvuje King Ayisoba, který hrál se svou kapelou před nimi, za merch pultem tančí Arnold de Boer z The Ex. Všechno na svém místě.

Sons of Kemet vystoupili s přízviskem XL – čtyři bubeníci, jeden tubista a saxofon, potažmo klarinet v rukou Shabaky Hutchingse, leadera kapely, který si zbytek sestavy během koncertu intenzivně dirigoval. Fascinující podívaná trvala hodinu a čtvrt, skladby věnované Hutchingsovým královnám se proplétaly navzájem – v podstatě šlo o jeden dlouhý působivý track, ve kterém probleskovaly motivy známé z alba, přerušovaný pouze vášnivými výbuchy potlesku. Vyčerpávající zážitek. Euforie. Hned po koncertě kupuji (poslední) vinyl, rezignovaně vypouštím Gaiku a po krátkém vydýchání mířím na Neneh Cherry. Pěkné, důstojné a milé, podobně jako vystoupení Devendry Banharta několik desítek minut předtím, v případě zpěvačky určitě mnohem lepší než před několika týdny ve Vídni, ale v kontextu utrechtské přehlídky poněkud neuspokojující. Rudé peklo, které po jedné hodině rozpoutali v Rondě The Bug a Miss Red na chvíli probírá, nohavice vlají a podlaha se třese. Jenže srdce, duši a myšlenky mají pořád pevně v rukou synové. A královny.

Info

Le Guess Who? 2018
8. - 11. 11. 2018 Utrecht, Nizozemí
fb událost

foto: Ben Houdijk

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace