Články / Recenze

Haters gonna hate (Emma Smetana v  Lucerně)

Haters gonna hate (Emma Smetana v Lucerně)

blueskin | Články / Recenze | 15.04.2016

Česká pop music dlouho neměla takhle kontroverzní hvězdu. Vlastně je otázkou, jestli tu někdo takový vůbec někdy byl. Někdo se schopností vyvolávat takové vášně i mezi lidmi, kterým je jinak dění v tuzemském popu upřímně ukradené. Najednou se ale od kolegy v práci dozvíte, že houfy fotografů měla Smetana na křtu své debutové desky určitě zaplacené. Hlava vám tu logiku nebere, protože 1) o fungování médií něco málo tušíte a 2) jste tam byli a o autenticitě toho, co se na křtu odehrávalo, nemáte nejmenší pochyby.

„Haters gonna hate,“ praví staré internetové heslo. Smetana prostě udělala to, co se u nás nenosí - odmítla respektovat dobrovolné dělení zdejší kulturní veřejnosti na základě kmenové příslušnosti, protože sama důvody k takovému dělení necítí. Proto si taky mohla „dovolit“ vystřídat pozici moderátorky nejsledovanější tuzemské zpravodajské relace za prostředí „zaplivaných klubů“, což je její, ve zřejmé nadsázce použitý, výraz pro vlastní hudební směřování.

Faktem je, že dubnový křest alba What I’ve Done v pražském Lucerna Music Baru podobnému obrázku příliš neodpovídal. Vypovídal o tom ostatně i několikastránkový guestlist, kterým se ochranka klubu musela probírat. Dole na parketu se ale veškerý případný pocit nepatřičnosti rozplynul - tohle byl přece jen docela standardní klubový koncert, na který kromě novinářů a sem tam nějaké známější osobnosti dorazil i dostatek regulérních návštěvníků.

Smetana se jim za přízeň odvděčila setem, který zdaleka nekončil u povinného přehrání albového repertoáru. S živou kapelou za zády, ve které nechyběl její přítel Jordan Haj ani producent desky Jiří Burian, působila zpěvačka jako někdo, kdo se pro podobnou roli narodil. Zvlášť patrné to bylo v momentech, kdy se z pouhé interpretky stávala plnohodnotnou performerkou, která písňový příběh umí prodat nejen svým zpěvem, nýbrž zapojuje i jistý herecký projev.

Gesta, mimika a pohyb po pódiu - to vše obohacovalo Smetaniny písně o nové významy, jako třeba když v jedné skladbě opustila své místo uprostřed dění a píseň dozpívala z méně exponovaného stanoviště doprovodné vokalistky. Detail, ale podstatný, neboť hodně vypovídá o tom, jakou roli svým spolupracovníkům Smetana přisuzuje. Nejsou to pro ni anonymní umpalumpové, po jejichž zádech šplhá k další profesní metě, ale lidé z masa a kostí, s nimiž ji pojí stejná vize prezentované hudby.

A propos hudba, o kterou šlo při křtu především. Hodně toho bylo napsáno o tom, že jde o sebevědomý, nezamindrákový pop, který stírá hranice mezi alternativou a mainstreamem. S takovým hodnocení nelze než souhlasit s tím, že v živém provedením jsou Smetaniny písně ještě o chlup lepší než jejich leckdy trochu studené studiové verze. Příkladem budiž duet s Jordanem Hajem v písni No Fire, který získal naživo rozměry fatálního lidského dramatu a patřil k jednomu z vrcholů koncertu.

Skvrnou na jeho kráse bylo jen vystoupení předskakující kapely The Silver Spoons. V Praze usazená britsko-francouzská čtveřice připomíná mladé kapely, které v socialistickém Československu snaživě napodobovaly své západní vzory. Což o to, revivalistické tendence jsou běžné i u mnohých slavnějších souborů, ale bez sebemenší snahy o propojení s aktuálním hudebním děním je šedesátkový retro pop The Silver Spoon poněkud k smíchu.

Info

Emma Smetana
12. 4. 2016, Lucerna Music Bar, Praha

foto © Michael Sebastian

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace