Články / Recenze

Hjaltalín: GusGus střihnutí depresivní bezvýchodností Portishead

Hjaltalín: GusGus střihnutí depresivní bezvýchodností Portishead

Tomáš Tkáč | Články / Recenze | 11.04.2013

Na sklonku minulého roku se po tříleté pauze vrátili s novou deskou hudební chameleóni a aranžérští eklektici, kteří patří k tomu nejzajímavějšímu, co na Islandu v poslední dekádě vzniklo. Tahle kapela nám už od své první desky nabízí mix toho nejlepšího, co se (nejen) v populární hudbě událo za celé minulé století. A to bez toho, že by jejich hudební citace byly jen prázdná gesta a laciné pokusy zavděčit se. Jejich kombinace folk-popu, indie rocku a soulu stojí na mistrné souhře sedmičlenného ansámblu (vzhledem k obsazení si dovolím použít toto slovo, viz zásadní role jinak populární hudbou opomíjené fagotu), navíc kapela má nepopsatelné a originální fluidum, jakousi „islandskou roztomilost“ (terminus technicus), jež se táhne za islandskými projekty už od Sigur Rós a pro které máme coby Středoevropané slabost. Poslechněte si první album Sleepdrunk Seasons a pochopíte, o čem mluvím

Těžko si představit větší maximalismus, než svěřit materiál do rukou symfonického orchestru, jak to kapela udělala na předchozím, hudebními cenami ověnčeném albu Terminal. Proto je logické, že na nové nahrávce na to jdou přesně naopak a snaží se zvuk prostorově srazit na minimum, čímž v diskografii kapely vzniká další zajímavý kontrast.

Ve zkratce by se dalo říct, že cestu, kterou se Enter 4 ubírá, jasně vymezuje už singl Myself (doporučuji videoklip). Islandská roztomilost je pryč, veselé a bezstarostné texty o cukru a motýlech zrovna tak. Atmosféra je zhuštěna do místy až bolestné naléhavosti, torzo skladby tvoří především tvrdošíjný beat na bicí a ruchy a samply (žádný z těchto prvků na dřívějších deskách nenajdeme), do kterých se hlas frontmana Högniho Egilssonona užírá závistí. Katarzní refrén s hlubokými oktávami na klavíru je jedním z nejlepších momentů vůbec. Objevují se však i typické polohy, které nám kapela už nejednou představila. Jako kontrast k novému zvuku pak funguje například skladba On the Peninsula, která by se klidně mohla objevit na jakémkoliv předešlém albu.

Na první poslech se jedná o nečekané zjevení v dosavadní diskografii kapely, na poslech druhý se začnou objevovat asociace jako GusGus (islandská elektronická superkapela, kde působí i Högni Egilsson) střihnutí depresivní bezvýchodností Porstishead. Vše zabaleno do soulového vokálního projevu (viz úvodní skladba alba Lucifer/He Felt Like a Woman). Hjaltalín opět dostáli své pozici nepolapitelné a nezařaditelné entity plující ve vodách populární hudby a po spolupráci se symfonickým orchestrem ukázali, že ani soudobé trendy elektronické hudby jim nejsou cizí a umí jich využít plně ke svému prospěchu.

Info

Hjaltalín – Enter 4 (Sena, 2012)
http://hjaltalinmusic.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace