Michal Smrčina | Články / Reporty | 03.12.2017
Odvěký pesimista Yung Lean po roce v Praze. Zpocené Roxy ovládl naposledy zásadním albem Warlord, tentokrát přijel uvést poněkud sedativnější, zpěvnější, ale neméně chytlavou desku Stranger. Ta vyšla nedávno a opět přináší těžko napodobitelný zvuk a atmosféru, koketujíc přitom s outsiderským popem i žánrovými experimenty. Na tour smutného mladíka doprovází elektronický hudebník Woesum, který jinak zůstává ve stínu dvorního producenta Sadboys gangu Whitearmora. Noblesní prostor lodi Lucerny přinesl velké plus díky své kapacitě a balkonům, ale Woesumův úvod působil vyprázdněně nejen hudebně, ale i návštěvností. Beaty a světla evokovaly věčné diskotéky Jirky Neumanna, které už léta hostí sousední Lucerna Music Bar, nebo i zasazení Leanova klipu Henessey & Sailor Moon.
Pak secesní Lucernu zaplavila rudá zář. Taky hloučky omladiny, která za pár let přijde na maturitní ples na totéž místo. Co scházelo na věku, nescházelo na nadšení, švédského rappera přivítal masivní les rukou. Otrhané džíny, mladý, a přece strhaný výraz, to bylo vše, co bylo možné za pár okamžiků spatřit. Potom už se Yung Lean zahalil do krvavé mlhy, z níž vystupovala jen jeho silueta. Red Bottom Sky. Rozpory na každém kroku, v každém gestu, písni. Úmysl? Přednost nedostávaly tracky ze stávajícího Stranger, spíše naopak, osvědčené hity padnou na úrodnou půdu vždy a jejich klubový potenciál je nepopiratelný. Očekávání viselo nad novými písněmi, jejichž minimalistická produkce a odevzdaná uhlazenost slibovaly v klubových podmínkách zážitek, tedy s dobrým zvukem a řádně nahlas. Dostalo se i na to. Čistý zvuk jak víno, temnota na dosah.
fotogalerie z koncertu tady
Vedle klasik jako Ginseng Trip 2002, Afghanistan, Highway Patrol, Diamonds se objevily třeba Yellowman, Metallic Intuition či Agony a Lean dokázal, že jeho sólové, pěvecké emo pokusy dokážou strhnout i večírkuchtivé jedince. Kmitání mezi pláčem a fascinací rapovým pozlátkem, několik úskoků stranou hip hopu, pryč do rozmazaných krajin plných smrtících propastí. Klid, gradace, bouře, zpět k bezvětří. Při Leanově plodné tvorbě a návykovosti tracků se leckdo neubránil zklamání, že se nedostalo právě na jeho srdeční skladbu.
Zasmušilý mladý muž zůstával zahalen v kouři, publikum nepřetržitě a fetišisticky svítilo lesem smartphonů. Yung Lean neztrácel čas zbytečnými slovy, ledově sypal jeden track za druhým, koncert skončil rezolutně a svižně, stejně jako začal. Navazování přátelských pout s publikem se nekonalo.
Yung Lean (se) + Woesum (se)
29. 11. 2017, Velký sál Lucerna, Praha
foto © Petr Jansová
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.