Lukáš Pokorný | Články / Reporty | 21.04.2013
Doteď si vzpomínám, jak jsem po poslechu Your Mercury psal nejmenované agentuře, jestli by tyhle cápky nechtěla přivézt. Pokud možno hned. Londýnští Teeth of the Sea mě totiž tehdy spláchli. Úplně. Totéž se jim podařilo i na jejich pražské premiéře.
Někdy se stává, že vám prostě všechno do sebe nádherně zapadá. Pražský koncert skotských The Cosmic Dead a Londýňanů Teeth of the Sea nesl všeříkající název: „Světový den letectví a kosmonautiky + 4 dny“. Je možné, že jiní by se po jeho významu museli dlouho shánět, těm, kteří slaví narozeniny v den velkého úspěchu Sovětského lidu, bylo jasno hned. 12. 4. 1961. Vesmírný koráb Vostok 1, kosmodrom Bajkonur. 108 minut v kosmu a téměř polozapomenutá věta: Boga Nyet! Jurij Gagarin poprvé ve vesmíru.
O 52 let a 4 dny později. Strahov 007.
Myslím, že na oslavu tak důležitého dne nemohla padnout lepší volba. Teeth of the Sea, kteří na pražském koncertě předskakovali kapánek hustějším The Cosmic Dead, se vytasili s obdivuhodným intergalaktickým arzenálem. Je pravda, že bych mohl zaplácat dva odstavce popisem vizáže kytaristy, klona Sida Viciouse, navíc s podobně punkovými manýrami. K čemu by to ovšem bylo vis-à-vis koncertu, který doslova mluvil sám za sebe? Připouštím, přijít na chuť koktejlu namíchaného z neomalenosti Throbbing Gristle, kakofonie Boredoms, nasládlé kineze Can a rohypnolové pohody Ena není úplně lehké. A platí to dvojnásob v případě, kdy důvěrně známá díla z desek Orphaned By the Sea (2009) a Your Mercury (2010) vysílají daleko silnější elektrické výboje, než byste si kdy mohli představit.
Jenže v okamžiku, kdy si zvyknete na chaoticky namixovanou hudební směsici a napojíte se na vám nejpříjemnější část, máte vyhráno. Kdybych použil kosmologickou terminologii, Sedmička byla v úterý večer plná malých průzkumných modulů: myriády kytarových efektů, rituální údery bicích, zvukové spirály a beaty, mimořádně ulítlé zvuky baskytary a skoro něžné naříkání trubky (pokud se nepletu, zazněly mimo jiné Latin Inches, You’re Mercury a A.C.R.O.N.Y.M.). To vše ordinované neopatrně, záměrně v míře přesahující maximální doporučenou dávku: to, co z TOTS dělá velmistry ve svém oboru, je jejich schopnost dát zdánlivě neřízenému, vše pohlcujícímu chaosu ksicht, na který do smrti nezapomenete. Na srpen chystají tihle potrhlí geekové novou desku – nezbývá než doufat, že až budeme slavit 53. gagarinovské výročí, přesunou se kluci do většího sálu a zahrají před více lidmi. Tam by jejich expanzivní hudební žonglování mělo jistě daleko větší dopad.
The Cosmic Dead na to šli z opačného konce: místo chaotické extáze ordinovali riffovou terapii. Prim hrála dominantní basa, klávesy se ztrácely někde za zdí kytar a bicích, takže kosmický efekt byl poněkud utopený ve vlnách kytarových riffů. Obě kapely si během koncertu vyzkoušely svého druhu hlasový projev: u TOTS to kvůli zvukovému zahlcení nevyšlo, u kosmických mrtvol to naštěstí brzy skončilo.
Místo vesmírné jízdy, ve které čekáte nečekané, se tak u The Cosmic Dead jednalo o docela předvídatelnou hardrockovou jízdu s prvky stoneru – a nechci, aby to znělo negativně. TOTS se svou záplavou elektronických efektů, chutí hrát na dřeň až tam, kam to půjde, se nedají s The Cosmic Dead srovnávat. Ti mají totiž daleko těžší, ale přitom dynamičtější a přímočařejší jádro. Po téměř hodinové opiové jízdě jsem se cítil spíš na usazené zenové debužírování než halucinogenní jančení. Ať už tak či onak, Gagarin by měl zaručeně radost.
Cosmic Dead (uk) + Teeth of the Sea (uk)
16. 4. 2013, Strahov 007, Praha
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.