Články / Reporty

Jihlava není život. Bohužel. (MFDF Ji.hlava)

Jihlava není život. Bohužel. (MFDF Ji.hlava)

blueskin | Články / Reporty | 27.10.2018

“Víte, že je na festivalu Krzystof Zanussi?” zeptal se mě ráno spolunocležník z ubytovny Na Slunci. Nevěděl jsem to. Daleko větší hvězdou je pro mě hudebník a spisovatel David Toop. I v téhle rozmanitosti spočívá kouzlo jihlavského festivalu dokumentárních filmů, který z metropole Vysočiny každoročně vytváří jeden velký kreativní hub spojující lidi napříč prostorem i profesemi. Můj dočasný spolubydlící je toho ostatně důkazem - pochází z Ázerbajdžánu a do Jihlavy přijel tlumočit dvojici debat s režisérem Hilalem Bajdarovem. Bajdarov si jeho přítomnost vyžádal, na místě se ale ukázalo, že mluví perfektně anglicky a žádné tlumočení nepotřebuje. Taky typická Jihlava!

K novým zážitkům naopak počítám brunch s vybranými hosty festivalu. Prezentují tu své projekty, které do Jihlavy přivezli, a nezřídka tu s nimi soutěží. I když prezentují… Formát brunche leží někde mezi moderovanou debatou a neformálním pokecem profesně spřízněných duší nad kafem a sušenkami. Na řadě lidí je vidět, že se radši než slovy vyjadřují filmovými prostředky. Výjimkou je Francouz Jacky Goldberg, který o svém filmu Paměť těla mluví tak sugestivně, že se z něj okamžitě stává jedna z must-see položek programu.

A propos program - tradičně je v plném rozsahu zveřejňován až těsně před festivalem. Času k vytipovávání favoritů je málo, spíše se tu pěstuje přístup “někam půjdu a uvidím”. Díky neomylnému citu dramaturgů se spálíte jen zřídka, spíš narazíte na filmy z kategorie “meh”. Platí to zejména o studentských filmech, které často trpí koncepční neujasněností a sklouzávají k voyeurské fascinaci zvolenými subjekty. Z pátečního slovensko-rakouského trojbloku se této pasti nejlépe povedlo uniknout snímku Děti v krajině zázraků, ve kterém se Ema Kovalčíková vydává mezi nedospělé členy náboženského hnutí charismatiků. Skeptický nadhled režisérce nebrání přistupovat k tématu s empatií a taktem, byť bych si dokázal představit, že některé otázky, které svým respondentům klade, půjdou víc pod kůži.

Až na dřeň jde naopak programová sekce Cizinec hledá byt. Jde o mozaiky zahraničních týdeníků, zpravodajských příspěvků a krátkých dokumentů týkajících se posrpnových (a pozdějších) emigrantů z Československa. Každý den patří bloku materiálů z jiných zemí, v pátek šlo o Západní Německo a Rakousko. Největším přínosem sekce je připomenutí těch stránek emigrace, které bývají v současných debatách spíše opomíjeny: na přetřes tak přišla třeba otázka emigrací rozdělených rodin či byrokratická mašinérie nutící žadatele o azyl v Německu vstupovat do jednání s úřady země, kterou zavrhli.

Popkulturu zastupuje v Jihlavě například sekce Reality.tv, ve které její dramaturg Milan Kruml představuje zajímavé televizní formáty. Letos to byla například britská série Transformation Street, která sleduje pacienty soukromé londýnské kliniky specializující se na operativní změny pohlaví. Oproti této emocemi všeho druhu nabité podívané (jak často vídáte na našich televizních obrazovkách detailní záběr na čerstvě odoperovaný penis?) působil rovněž britský Výběr tajného agenta: Druhá světová válka nutně mnohem konvenčneji - asi jako Pevnost Boyard v kostýmech vojáků ze zmíněné války.

Zcela jiného druhu jsou zážitky, které skýtají snímky označované v programové brožuře (ve skutečnosti bichle čítající přes 600 stran) jako meditativní obrazové eseje. Takovým je třeba francouzský film Cíle a prostředky, natočený během půlročního pobytu autora Pawla Wojtasika v indickém Váránasí. Ten v dlouhých segmentech sleduje různé polohy pracovního života ve svatém městě, v němž se střetávají tři náboženské tradice. Na rozdíl od formálně příbuzných filmů Godfreyho Reggia neulpívá režisér jen na romanticky estetizovaném povrchu zobrazovaného. Místo toho umožňuje divákovi téměř fyzický prožitek dřiny, která je dle jednoho z mezititulky citovaných indických mudrců cílem i prostředkem každé práce.

Před půlnocí konečně dochází na Goldbergovu Paměť těla. Observační dokument o Američance, kterou živí poskytování erotických služeb po telefonu a internetu, by byl zajímavý sám o sobě. Do oblasti výjimečných děl ho posouvá obratné zapracování vedlejších témat, jakými jsou přestálá rakovina protagonistky, její vztah se stárnoucí matkou a především boj s bývalým manželem o opatrovnictví malého syna. Do příštích dnů si přeju co nejvíce takových lidsky obohacujících filmů. A samozřejmě kafe. Hodně kafe!

Info

22. MFDF Ji.hlava
25. - 30. 10. 2018 Jihlava

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace