Články / Sloupky/Blogy

korzo #1: Noc v muzeu a roztržené tričko

korzo #1: Noc v muzeu a roztržené tričko

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 30.06.2018

"Po několika letech jde také o první film, v němž budí lítost postava, kterou Nicolas Cage hraje, nikoliv Nicolas Cage jako herec." To nám to pěkně začíná, říkám si u kafe ve společnosti premiérového Festivalového deníku. Po roce opět na Korze, první den se rozbíhá jako vždy pomalu, aby se pak večer sešlo v ulicích celé město a přilehlé okolí. Na třídě I. P. Pavlova zase o něco víc stánků s tuckou a koktejly do plastu, to byl taky nápad vyrazit sem v jedenáct večer. Snažím se utéct lacinými beaty opentleným Riders on the Storm, ale marně. Vítejte v Karlových Varech, městě filmu, oplatek a zábavy. Najednou se jde trochu snáz, všichni stojí a sledují ohňostroj, zahájení je oficiální. A rande s Nicolasem Cagem také.


Půlnoční filmy jako žánr a stigma zároveň, rozparáděné publikum tleská už při jménu představitele hlavní role v titulcích, kterou jsou, nejen díky úvodní písni Starless od King Crimson vnadné a plné příslibů, podobně jako kontemplativní začátek filmu Mandy zasazeného do poloviny osmdesátých let. Ezoterické propriety se v horroru už dávno nenosí, ale režisér Panos Cosmatos se jich nebojí, a to je jistě dobře. Jen té spirituality přece jen nemuselo být tolik, stejně jako poklon Johnu Carpenterovi a ostatním hrdinům - příběh pomsty zamilovaného dřevorubce Reda, kterému členové temné sekty zabijí ženu, působí jako vědomostní kvíz pro milovníky žánru. Nicolas Cage skutečně baví - gesty, hláškami i ostentativním kouřením, méně elegantní jsou pak aluze na Mansonovu Rodinu a jiné popkulturní elementy a někdy, někdy je toho prostě jenom moc - strašidelný zámek s každou atrakcí děsí o něco méně. Pár bodů navíc za famózní hudbu Jóhanna Jóhannsona (poslední práce pro film) a taky za tričko Mötley Crüe. A jedna rada nakonec, tedy vlastně dvě - až potkáte Cage v baru, tak mu na tričko vážně nesahejte. Raději kupte rovnou vodku.


Dánský thriller Tísňové volání drží tempo i napětí, přestože hlavní hrdina se (téměř) nezvedne ze židle. Veškerá dynamika příběhu se odráží pouze v jeho mimice. Severská detektivka pořád na vlně, zasazení do nezvyklého prostředí (kancelář policejní telefonní tísňové linky) jako oživení funguje náramně. Příběh se nesluší prozrazovat, snad jen řekněme, že, tak jako tomu v detektivních příbězích ze severu často bývá, zdaleka nejde jen o vyšetřované, ale také (a dost možná zejména) o vyšetřovatele. Svižná hodinka a půl, a dost možná jeden z možných hitů ročníku, dojem z něj se ale překvapivě snadno vytrácí. Podobně jako ze surreálního příběhu Zama od ceněné argentinské režisérky Lucrecii Martel. Koloniální kulisy, byrokracie a paranoia platí stejně jako typické latinskoamerické paradoxy a naschvály, jenže příběh španělského úředníka bavil pouze do jisté míry, možná i pro nedostatek potřebných substancí. Hlavou probleskne vzpomínka na snímek Pole v Anglii, před několika lety zde uváděný. Některé houby je prostě třeba uvařit.


Návštěva Národního antropologického muzea v Mexiko City je zážitek jako hrom, vyplatí se rezervovat si na něj celý den. Nebo noc. Mexický snímek Muzeum pracuje s konturami reálného příběhu z roku 1985, kdy dvojice zlodějů odcizila přes stovku cenných artefaktů z mayského období, a přidává k nim filigránsky rozkošný humor, latinskoamerickou vášnivost a již výše zmíněné naschvály. V hlavní roli Gael Garcia Bernal tak jak ho neznáte, možná ještě výraznější je ale subtilní Leonardo Ortizgris v roli jeho spolupachatele Wilsona. Modří se baví zdaleka nejen při dobových narážkách typu "Chceš být jako Indiana Jones?", vzhledem k návštěvě Palenque nešlo vynechat ani Carlose Castanedu a velmi inspirativní je také elegance, s níž autoři snímku proplouvají žánry a prostředími. Stříbrný medvěd z Berlína za scénář je ve správných rukou a, i když by mírné zkrácení snímku asi neuškodilo, do takových muzeí s radostí kdykoli. A třeba i v roztrženém tričku.

Info

53. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
29. 6. - 7. 7. 2018, Karlovy Vary
www.kviff.com

foto: Film Servis Festival Karlovy Vary

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #127: Jak je důležité nevyhrát

Michal Pařízek 05.04.2024

O Liv.e více v dubnovém Full Moonu, ten text vůbec nebyl v plánu, ale prostě musel ven. Ona sama říká, že když nahrávala loňské album Girl in the Half Pearl,…

Hudba pre každého a každý pre hudbu (Žižkovská noc 2024)

Zuzana Valešová 30.03.2024

Zatiaľčo minulý rok pôsobila Žižkovská noc ako taký “kočkopes”, tento rok nastúpila v plnej sile s jasnou správou, myšlienkou a víziou mne viac než sympatickou.

Šejkr #126: „Ono se to k tobě blíží“

Michal Pařízek 22.03.2024

„Světová zpráva o štěstí zařadila Česko na 18. místo.“ No to se mi ulevilo, pak že jsme na tom špatně.

Preview: Jeden svět 2024

Ondra Helar 19.03.2024

Šest festivalových tipů, a to napříč tématy, protože i to je letošní novinkou – schází jednotné téma, zato je spoustu různých kategorií.

Šejkr #125: Jako v křesle

Michal Pařízek 08.03.2024

Dělo se toho spoustu, možná nejsilnějším zážitkem ale byla návštěva Kunstmuzea v Haagu. V hlavní roli Max Beckmann, Piet Mondrian, De Stijl. A Can.

Šejkr #124: „praise your cringe“

Michal Pařízek 23.02.2024

„Praise your cringe,“ hřímá Joshua Idehen z pódia lublaňského klubu Channel Zero. Motivuje, káže a směje se u toho. Emoce na praporu a dojetí.

To nejlepší z první dekády festivalu Ment (Andraž Kajzer)

Andraž Kajzer 13.02.2024

Dekáda je výročí, které je potřeba pořádně oslavit. Jako první nabízíme pamětihodné momenty přehlídky uměleckého ředitele festivalu Andraže Kajzera.

Šejkr #123: To podstatné již…

Michal Pařízek 09.02.2024

Pohledy se mohou různit, naštěstí. „Můj je ten správný.“ Ano, takhle by to mělo, mohlo být. Právě Kafka je jednou z těch osobností...

Šejkr #122: „El color de los días“

Michal Pařízek 26.01.2024

„Tohle je konec internetu. Měli bysme si zase posílat dopisy, to bude mnohem užitečnější než tenhle shit.“ Ano, na letošním Eurosonicu padaly i takovéto věty.

Šejkr #121: Nanovo

Michal Pařízek 12.01.2024

Přelom roku je mimo jiné ve znamení koncertní pauzy. Pokaždé si to užívám víc, je třeba vypnout a povolit... Na jak dlouho?

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace