Jakub Hudák | Články / Recenze | 11.03.2014
Dum Dum Girls jsem si poprvé všiml na jedné kompilaci, kde byly společně s Crocodiles, Graffiti Island a PENS. Měly výrazně punkovější zvuk než na Too True, ale už tehdy se dalo vysledovat, že kapelu potáhne hlavně zpěv a temnější (leč popová) estetika. Album je prodchnuté odkazy na prokleté básníky a hudbu konce 80. a počátku 90. let, od post-punku až po tisíckrát slyšené rádiovky. Možná taky proto lítá zpěv někde mezi Debbie Harry a Patti Smith.
Too True otevírá skladba Cult of Love a hned prozrazuje, o čem deska bude a kde budou její slabiny. Bicí zní jako něco, na co by se mělo poskakovat, ale protahované vzdechy v pozadí to nedovolují – mají nás připravit na lehce letargický zpěv se spoustou ozvěn, navzdory němuž je Cult of Love pořád tak trochu disco. Zhruba v polovině přichází zlom v podobě garážových kytar, aby se pak všechno vrátilo zpátky. Nedostatek nápaditosti vadí. Další písně tomuhle modelu přihrávají, Evil Blooms navozuje romantickou představu krásně smutných holek a zbytek alba má za úkol lehce trýznivou poetiku doplňovat. Otázka je, jestli to nedělají příliš laciným způsobem.
„Máš oči jako Rimbaud.“ Tohle mi říct nějaká holka v šestnácti, tak se zblázním, a proto podezřívám píseň Rimbaud Eyes, že sází na sílu básníkova jména. Název skladby je navíc i refrénem, což je na Too True obvyklé. Aspoň je to výrazná skladba, připomínající Echo & the Bunnymen, a skutečně výrazných věcí je na desce jen několik (Too True to Be Good). Vzrušující začátek, dva rychle si odpovídající hlasy a působivý kytarový riff a nakonec zase všechno stojí na refrénu. Jenže ten to sám neutáhne.
Osvěžující změna přichází až s Lost Boys and Girls Club. Podklady zní, jako by je měly od The Soft Moon, nad tím povlává nepatrně zkreslených pentatonik a zespodu to drží nápadná basa, zpěv není všechno. Odvrácená strana populární hudby jako by Dum Dum Girls nakukala, že nejdůležitější je, aby si měli fanoušci co zpívat cestou domů – v Lost Boys and Girls Club se tenhle přístup naštěstí nedostává ke slovu.
Závěrečná skladba slouží k uklidnění vyčerpaného posluchače, což se zdá na první poslech jako tah příliš strategický na to, aby mohl být upřímný, ovšem Trouble Is My Name je další z mála klenotů alba. Proměnlivé aranžmá dostávají až hiphopový nádech a i přes celkovou rozvláčnost se neustále něco děje. Navíc, „July is my name, is it your name too?“ je překvapivě mnohem silnější kus textu než cokoliv s Rimbaudem.
Dum Dum Girls - Too True (Sub Pop, 2014)
http://wearedumdumgirls.com
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.
Veronika Tichá 25.01.2024
Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.
Jaroslav Myšák 23.01.2024
Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.
Eva Karpilovská 19.01.2024
Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.
Veronika Vagačová 16.01.2024
V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.
Mária Karľaková 28.12.2023
Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.