Články / Reporty

Mladí ladí Paris Combo

Mladí ladí Paris Combo

Anna Mašátová | Články / Reporty | 16.04.2013

Mezinárodní jazzový festival Mladí Ladí Jazz má jasné cíle: nalákat k poslechu jazzu mladé publikum a změnit názor, že je jazz posluchačsky příliš náročný. Nepochybně se jim to daří nejen díky atraktivnímu programu, ale pro studenty důležitou položkou – nízkou cenou vstupného. Oni by asi na jazz s radostí chodili, ale zaplatit několik stovek za koncert je pro mnohé mimo jejich finanční možnosti. Sto dvacet kaček za Paris Combo pro držitele ISICů, to je bez debat bomba.

Nebylo vlastně divu, že se na chodníku před Palácem Akropolis vinul had čekajících na šatnu a cedulka na dveřích hlásala vyprodáno. A protože slovo „mladí“ není v názvu festivalu jen tak, vždy se můžeme těšit na některou ze zdejších mladých neotřelých jazzových kapel, kterou MLJ představí. Tentokrát padl výběr na Pitch Bender. Ti nejsou žádnými nováčky, již několik let brázdí české i slovenské kluby. I když vedoucí kapely je pianistka a autorka většiny skladeb Iva Korgerová, pravděpodobně vám v paměti uvízne spíš rodačka z Košic, zpěvačka Simona „Sisa“ Fehérová.

Kdo by si pomyslel, že právě dredatá bosorka bude zdobit hlavní strany bulváru. Přesto se tak stalo, když se vloni zúčastnila Hlasu Československa a zvedla Rytmusovi mandle výrokem, že nic nedokázal. Ten kontroval tím, že je drzá, arogantní, nevychovaná a ze soutěže ji vyhodil. Že by jí to nějak mrzelo, pochybuji, Sisa totiž umí zpívat více než dobře, navíc má skvělou anglickou výslovnost. Dvojici dívek doprovází tenor saxofonista Zbyněk Polívka, kytarista Dan Hasalík a bubeník Oliver Lipenský. Soulový feeling, funky přiznávky, zkrátka příjemná záležitost. První album Virginology je vyprodané, nicméně letos se chystá vydání nové desky, na kterou shání Pitch Bender sponzory. Nevíte o někom?

Paris Combo jsou mazáci. Když se na počátku devadesátých let potkala zpěvačka a textařka Bénedict Grimault aka Belle du Berry s kytaristou Potzim a australsko-pařížským muzikantem Davidem Lewisem, vybublal eklektický mix v Paris Combo. Nemusíte být hrdinou Allenovy Půlnoci v Paříži, abyste se mohli přenést zpátky v čase, Paris Combo mají totiž swing i jazz v krvi, občas na povrch vytryskne cikánská vášeň, ska, tradiční šanson či kubánské rytmy, prostě kabaret třicátých let par excellence. Po pětileté pauze se vrátila skupina znovu na pódia, na postu basisty se objevil Emmanuel Chabbey a připravuje se šestá řadová deska. Bylo na čase, poslední album vydali roku 2004.

Akropoli ovládla francouzština, což překvapilo i samotnou zpěvačku. Angličtinu totiž hned zkraje publikum odmítlo. Pro ty, co smyslným jazykem nevládnou – texty jsou nepřekvapivě především o lásce, nelásce, lži a všech trablech s tím spojených. Chvíli jste šoupali nohou v pařížském nočním klubu, o chvíli později vás Paris Combo přenesli na romantickou procházku k Seině či do slunného Španělska.

Jak jinak začít než skladbou Moi, ce que j’aime c’est le début, ale největší nadšení strhl hit Living Room. Znáte kompilace Putumayo? Zazněly i skladby z francouzských kompilací Fibre de verre nebo Lettre à P, Lewis střídal klavír a trubku, případně hrál na oboje najednou, zatímco Chabbey se celou dobu křenil od ucha k uchu a dělal opičky na své kolegy.

Nepotřebujete v Praze trochu světla a slunce? Což takhle novinku Lux? Jste svobodní, tak s tím něco dělejte! Allez Señor a trocha španělské kytary jak vystřižené z Vicky Cristina Barcelona! Víte, že se v lásce nemá lhát jako v politice, takže Goodbye Pinocchio. Nebo se nechte unášet valčíkem, raz, dva, tři, raz, dva, tři....

Zatímco se šla Belle napít do zákulisí – prý je alkoholička, jako všechny Francouzky –, zastal jí zpěvem bubeník Francois Jeannin a vzápětí vyšvihla kapela jen instrumentálku, kde hrály prim obdivuhodně hbité Potziho prsty. Potřebujete synťák? Stačí mísa s vodou, trubka a sixties jsou tu. „Tak rychle, musíme si pospíšit, než nám to tady zavřou.“ Na dvacet písní, přídavek a dlouhý, předlouhý potlesk. Prý se brzy vrátí. Jen jedna výtka, že nedovezli více svých CD. Na výběr byl jen eponymní debut Paris Combo, album Potziho a Belle du Berry. Takže za rok à bientôt!

Info

Paris Combo (fr) + Pitch Bender
12. 4. 2013, Palác Akropolis, Praha

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Mezi chaosem a soustředěním (The Ex)

Akana 24.03.2024

Pří ohlušujících noiseových náletech se především Hessels s Moorem svíjeli se svými nástroji s takovou bezuzdností, až to bylo o strach.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace