Články / Reporty

Nestát se ozdobou pokojíčků (Balthazar)

Nestát se ozdobou pokojíčků (Balthazar)

Martin Řezníček | Články / Reporty | 05.03.2019

Jak by asi vypadal svět, v němž by na plakátech dívčích časopisů nefigurovali členové boybandů či hvězdičky přihlouplých filmových muzikálů, ale tváře nemainstreamových umělců, jako jsou třeba Maarten Devoldere a Jinte Deprez? A liší se nějak fanoušci One Direction a Balthazar, ohlédneme-li od jejich hudebního vkusu? Odpovědi na tyto otázky budou vždycky spíše hypotetické, některé koncerty je však mohou aspoň naznačit.

O rozehřátí pražského Lucerna Music Baru se postaral Faces on TV, projekt belgického producenta Jaspera Maekelberga, kterého s Balthazar nespojuje pouze země původu, ale také spolupráce na Devolderově bokovce Warhaus. Maekelberg vystoupil sám – pouze ve společnosti kytary, sampleru, drum padu, perkusí a dalších nástrojů, pomocí nichž vytvářel zvuky a nálady ne nepodobné hlavním hvězdám večera. Na rozdíl od nich však sázel na minimalističtější aranže a melodie oživoval karibskými rytmy na bonga. Svým frenetickým nasazením, které chvílemi působilo až přehnaně, si publikum rychle podmanil a dost možná lapil pár duší pro samostatný pražský koncert Faces on TV naplánovaný na 18. dubna, tentokrát se čtyřčlennou kapelou.

Před nástupem Balthazar rozezněla vyprodaný Lucerna Music Bar spaghetti westernová melodie; jakmile se pak objevili muzikanti, dominantním zvukem se stal extatický křik, který utichl až s úvodními tóny houpavé Roller Coaster. Následující The Boatmen ukázala, že na hlasitosti se nebude šetřit a síla, s jakou tři kytary rozeznívaly prostory klubu, byla vzhledem k poklidně laděným nahrávkám až překvapující. Výrazná rytmická linka roztancovala publikum, nejživěji reagovalo na jednoduché refrény písní jako The Oldest of Sisters, Then What nebo Wrong Vibration. Pár skladeb z nového alba Fever naživo utrpělo a v sále zaplněném rozdováděnými fanoušky jejich intimní nálada nevynikla tak dobře jako na nahrávce, jejíž největší devizou je právě ona tajemná, pulzující atmosféra podporující imaginaci. Nejvíce na to doplatila Whatchu Doin’, jinak ale bylo patrné, že i většina nového materiálu působí na posluchače odzbrojujícím způsobem.

fotogalerie z koncertu tady

Jakkoliv se muzikanti tvářili skoro po celou dobu vystoupení nepřístupně a příliš nemluvili, kontaktu s publikem se nevyhýbali. Deprez sice často se svými rokenrolově uvolněnými kotníky existoval jen sám pro sebe, zato Devoldere takřka neustále obcházel půlkruhové pódium, v rukou stojan s mikrofonem, kterým se oháněl jen pár centimetrů nad hlavami fanoušků. To vše dělal jistě i proto, aby si celý dav dobře prohlédl. Jak jinak totiž chápat jeho poznámku, že neví, kam dřív koukat... Vrcholem jeho naparování bylo, když poklekl a část písně věnoval třem zkoprnělým dívkám na okraji balkonu za pódiem.

Některé kapely jsou prostě předurčeny k tomu mít oddané fanoušky; a nakonec je vlastně lhostejné, jestli hrají pop, rock, soul nebo tyto žánry kombinují jako Balthazar. Svět, v němž by se Deprez s Devolderem stali ozdobou pokojíčků, by se od toho současného lišil asi hlavně v tom, že by bylo mnohem těžší vysmívat se cizímu vkusu. Jestli by se ale v tu chvíli začali všichni poplácávat po zádech, pochybuji. Spíše by se našlo pár jedinců, kteří by místo dosavadního uznalého přikyvování začali ostentativně kroutit hlavou a své bývalé favority zavrhli. A tak jen doufám, že ty plakáty ještě nejsou v tisku.

Info

Balthazar (be) + Faces on TV (be)
28. 2. 2019 Lucerna Music Bar, Praha

foto © Olga Staňková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace