Zprávy / Pozvánky

Eivind Aarset přepíše pravidla jazzu

Eivind Aarset přepíše pravidla jazzu

redakce | Zprávy / Pozvánky | 15.11.2016

V Paláci Akropolis se 22. listopadu představí norský kytarista Eivind Aarset, výrazný představitel norské jazzové moderny, která ráda míchá žánrové tradice s výboji elektronické hudby. V případě večírku Akropolis Multimediale ale bude hrát stejně důležitou roli i rocková hudba. Koncert kvarteta Eivinda Aarseta doplní po jeho skončení i Live remix od domácího producenta Floexe a večer tak naváže na festival Punkt meets Music Infinity z loňského roku.

Norská jazzová škola rozhodně není jen klišé hudebních žurnalistů, sever Evropy obohatil experimentální scénu desítkami inovativních hudebníků, kteří posouvají tradice do nečekaných souvislostí. Po jménech jako Arve Henriksen, Jan Bang nebo Nils Petter Molvaer se v Paláci Akropolis představí i kytarista Eivind Aarset, jehož osobitý styl se otiskl na desky všech výše zmíněných či také Davida Sylviana. Aarset ale natočil i spoustu vlastních a vysoce ceněných desek pro prestižní značky jako Jazzland nebo ECM. Prozkoumává na nich způsob, jak může zvuk tradičního nástroje fungovat v novém tisíciletí.


Svoje hudební prozření si Eivind Aarset zažil v dvanácti letech, kdy objevil Jimiho Hendrixe. "Jakmile jsem slyšel jeho nahrávku, okamžitě jsem si pořídil elektrickou kytaru," přiznává. Láska k rockovým klasikám jako Deep Purple, Black Sabbath nebo Pink Floyd mu zůstala dodnes, brzy se k ní ale přidaly i další epifanie z jazzového ranku - Miles Davis, Mahavishnu Orchestra nebo Weather Report. Velký vliv na něj ale měl i label ECM a jména jako Jan Gabarek nebo Terje Rypdal. Od konce osmdesátých let hrál Aarset s jazzovým tělesem Ab und Zu, kde poznal svoji budoucí manželku Anne-Marie Giortz. V roce 1991 obdržel hudební cenu Smuget-prisen pro výjimečné výkony v oblasti živé hudby.


Jazzová škatulka ale byla pro Eivinda Aarseta vždy příliš těsná a táhlo ho to k experimentům. Zásadní bylo setkání s Bugge Wesseltoftem a jeho osobitým přístupem překračujícím žánry. "Co mě přivábilo k této hudbě byly hypnotické groovy a hudební volnost, kterou jsem hledal. V tom co dnes dělám nejsou žádná pravidla ani tradice a tak si můžu vymýšlet svoje vlastní," vysvětluje Aarset. V roce 1997 si ho Nils Petter Molvaer pozval k nahrávání alba Khmer a nahrávka míchající jazz a elektroniku byla pro jeho další kariéru určující. V duchu podobných fúzí se nese i jeho debutové album Electronique Noire z následujícího roku, které New York Times popsal jako "jedno z nejlepších postdavisovských elektrických jazzových alb." V následujících letech nasbíral další vlastní desky i ceněné kolaborace s osobnostmi jako jsou Jon Hassell, David Sylvian, Bill Laswell nebo Jan Garbarek.

"Rozumím potřebě definicí žánrů ze strany obchodů s hudebními nosiči, ale občas mě definice frustrují – od té doby, co má vlastní hudba nezapadá do žádné z typických žánrových škatulek. A to samé platí i pro hudbu, kterou poslouchám," prohlásil Aarset pro časopis Harmonie. Zhruba od poloviny dekády směřuje jeho hudba k bezmála zenové vyklidněnosti, byť na jeho loňském albu I.E. lze najít momenty, kdy jeho kvartet spustí erupce tónů. "Je to divoká a často nevlídná deska, která ale dokazuje, že lyrické momenty a syrový hluk se nemusí nutně vylučovat," napsal o albu deník Guardian.

Eivind Aarset je pravidelným hostem proslulého festivalu Punkt v norském Kristiansandu, kde elektroničtí producenti a hudebníci přímo na místě remixují koncerty. Něco podobného ho čeká i v Praze, kdy bezprostředně po vystoupení kvarteta zazní Live remix od domácího hudebníka a producenta Floexe. Premiéra Eivinda Aarseta v Paláci Akropolis společně s následným Live remixem v úterý 22. listopadu tak symbolicky naváže na loňský festival Punkt meets Music infinity 2015.

Info

Akropolis Multimediale:
Eivind Aarset Quartet (no)
Support: Live remix Floex
22. 11. 2016 19:30
Palác Akropolis, Praha

www.facebook.com/events/711634505661160
www.facebook.com/Palac.Akropolis.klub

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Bratři Orffové vyráží na turné

redakce 17.04.2024

Pro fanoušky přichystali Orffové i malé překvapení - vydání Písně pro Stefanii Sauer na streamovacích platformách.

Bára Zmeková pokřtí novou desku

redakce 16.04.2024

O tom, že živá vystoupení Báry Zmekové jsou unikátní zážitek, svědčí i její předchozí Live at Gong.

Cari Cari a Nauzea Orchestra v Kasárnách

redakce 16.04.2024

Jak se často zmiňuje v recenzích, hudba Cari Cari je jako soundtrack nekonečných letních roadtripů a oslava osobní svobody.

Nový singl a album Role

redakce 11.04.2024

Zůstávají věrní kytarám, přesto posouvají svůj zvukový a muzikantský rejstřík o kus dál.

Wave-Gotik-Treffen 2024 mystický

redakce 11.04.2024

Vystoupení se budou konat například na historickém městském koupališti, v kupoli Volkspalastu nebo v historických sklepeních Moritzbastei.

Festival Bonjour Brno slaví

redakce 11.04.2024

Brno ožije francouzskou kulturou. Prožijte ji všemi smysly na některé z mnoha akcí, které se tematicky zaměří na surrealismus a nechají se inspirovat i letošními olympijskými hrami.

Lord Spikeheart v Underdogs'

redakce 10.04.2024

Na nahrávání nové desky si přizval pestré spektrum hudebníků a hudebnic, od Backxwash nebo Brodinského až po Safety Trance.

Fource uvádí: Aurora, Alfie Jukes a Oska

redakce 08.04.2024

„We Are the Earth“ – tak zněl nadpis textu, který změnil Aurořin pohled na svět.

Duben s Rachotem

redakce 08.04.2024

Aquaserge vznikli v jihofrancouzském Toulouse a sami sebe definují především jako kolektiv, který se v průběhu času stále obnovuje a proměňuje.

Jednota v noci: live set Azu Tiwaline i strhující destrukce Shapednoise

redakce 05.04.2024

Headlinuje zvukový extremista, který kombinuje industrial, hip hop, bass a techno a za doprovodu vizuálního umělce Seviho Ika Dømochevskyho představí aktuální album.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace