Zprávy / Festivalové

Kdo je kdo na Colours: Devendra Banhart

Kdo je kdo na Colours: Devendra Banhart

redakce | Zprávy / Festivalové | 20.03.2013

Na Colours představí nové album Mala. Devendra Banhart, jeden z nejvýznamnějších písničkářů současnosti. Přijíždí tzv. na vrcholu tvůrčích sil, s albem, které již za krátkou dobu od vydání sklidilo mnoho pozitivních recenzí. Devendra se tak zařadí do první linie k protagonistům předešlých ročníků, jakými byli Animal Collective, CocoRosie nebo Antony and the Johnsons.

„Jeden z nejtalentovanějších a nejcharismatičtějších umělců současné hudby,“ napsal o něm trendsetterský americký hudební server Pitchfork, aby ho zkoušel trumfnout týdeník New Yorker: „Banhart se narodil v Texasu, vyrostl ve Venezuele a Kalifornii a dělá hudbu, která patří svému vlastnímu vesmíru!“

Buď jak buď, Devendra Banhart se narodil před dvaatřiceti lety v Texasu, po rozvodu rodičů ale žil až do čtrnácti s matkou ve Venezuele. Odtud pramení Devendrův občasný zpěv ve španělštině a zápal pro hrdiny brazilského hnutí tropicália z 60. let, obdobu americké éry hippies a psychedelie. Však také zarostlý a s mohutným vousem hipíka připomínal, jeho písničky natáčené s akustickou kytarou na telefonní záznamník ale nenavozovaly halucinační stavy, jako spíš zaujaly prostotou, syrovostí a neobvyklou dada atmosférou.

Devendrova talentu si první všiml Michael Gira, frontman skupiny The Swans, který mu na svém labelu Young God vydal tři alba – Oh Me Oh My (2002), Rejoicing in the Hands (2004) a Niño Rojo (2004). Natáčel vlastní desky, ale i s Beckem, a stále víc o sobě dával vědět jako výtvarník, protože původně studoval na San Francisco Art Institute. Devendrovy kresby a obrazy dnes visí v předních světových galeriích, spolupracoval s Yoko Ono a za obal svého alba What Will We Be získal v roce 2009 nominaci na Grammy. „Zpívám to, co nedokážu nakreslit, a kreslím to, o čem nedokážu zpívat,“ říká chytrý a mazaný Devendra.

Desku Mala natočil opět za pomoci svého dlouholetého kytaristy a producenta Noaha Georgesona. S Georgesonem nahráli většinu nástrojů, jejich krédem se stala věta: „Pojďme použít tu nejstarší nahrávací techniku, kterou seženeme!” Využili například stařičký nahrávací Tascam, na kterém vznikal veškerý dřevní hip-hop, přestože Banhart hip-hop nikdy nehrál. Východoevropský název „malá“ nebo spíš výraz náklonnosti k někomu blízkému souvisí s jeho snoubenkou, srbskou fotografkou a umělkyní Anou Kras, zpívající s Devendrou na albu milostný duet laškovně nazvaný Your Fine Petting Duck.

Recenze neskrývají nadšení a fantastická odezva provází také Devendrovy koncerty s šestičlennou kapelou, ovšem jestli máte rádi krystalickou prostotu, prosím. S jak velkým autobusem dorazí na Colours? A budou s ním brazilští hipíci?

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články