redakce | Zprávy / Pozvánky | 07.11.2017
Pražská Galerie Pro arte vystavuje soubor děl Stana Filka z jeho amerického období. Kompozice z přelomu 70. a 80. let představují ojedinělou reakci československého umělce na gestickou malbu tehdy rezonující světovou scénou, například v dílech Basquiata nebo Georga Baselitze. Autorem výtvarného pojetí výstavy a sochařské intervence je vizuální umělec Rudolf Samohejl.
Stano Filko (1937 Veľká Hradná – 2015 Bratislava) byl klíčovou osobností československého umění druhé poloviny 20. století a především zahraniční kritikou vnímán jako výrazný exponent světové neoavantgardy. Od 60. let se Filko postupně stal uznávanou autoritou a svými invenčními autorskými i spoluautorskými projekty zaujal širokou veřejnost. Kosmologicky zaměřené manifesty a prostorové instalace jako Happsoc nebo Bílý prostor představují svérázný a respektovaný příspěvek světovému umění. Významným mezníkem v jeho životě i tvorbě byla emigrace do SRN v roce 1981. Rok poté na sebe upozornil na přehlídce Dokumenta 7 v Kasselu. Zde byl osloven několika galeristy, jejichž nabídky nepřijal a koncem roku odešel do New Yorku.
Vystavovaná díla pocházejí z přelomu 70. a 80. let a jsou získána z majetku americké galeristky, která umělci v emigraci pomáhala. Tvorba z tohoto období není v českém prostředí dosud příliš známá. Filkův návrat k malbě v době, kdy se věnoval především konceptu, je do velké míry reakcí na gestickou malbu, která se v zahraničním prostředí ve stejné době objevuje například v tvorbě J.-M. Basquiata, Georga Baselitze nebo Anselma Kiefera. Filkův soubor děl je charakteristický subverzivní prací s vlastní identitou a melancholickou retrospekcí umělce. Významnou roli hraje přirozený stesk emigranta po domově a rodině, který našel vyjádření v barevné škále nebo volbě témat.
Projekt Stano Filko 70/80 byl vytvořen ve spolupráci s předním umělcem mladší generace Rudolfem Samohejlem, který na Filkova díla reaguje formou site specific instalace. Samohejl se dlouhodobě věnuje vytváření tzv. sochařských situací, které jsou postaveny na prostorových vztazích mezi dílem a divákem. Tyto vztahy jsou testovány formou hry, přičemž od diváka je vyžadována fyzická, ale i mentální interakce. Pro výstavu v Galerii Pro arte se inspiroval dobovými záznamy Filkova amerického ateliéru, ať už se jednalo o původní adjustaci nebo charakteristický způsob prezentace jeho děl, volně zavěšených – levitujících – v prostoru. Jejich jemný, ale neustávající, pohyb evokuje prvek náhody, kterou lze vnímat také jako součást hry. Samohejlova instalace, jejíž součástí je i šachová sochařská intervence, mu umožňuje rozvíjet Filkovy kosmologické přístupy a doplnit je svou vlastní interpretací.
Stano Filko 70/80
9. 11. - 15. 12. 2017
vernisáž 8. 11. 2017 od 18:00
Galerie Pro arte, Praha
redakce 19.04.2024
V rámci výročního turné opráší kapela The Cult všech jedenáct alb diskografie.
redakce 17.04.2024
Pro fanoušky přichystali Orffové i malé překvapení - vydání Písně pro Stefanii Sauer na streamovacích platformách.
redakce 16.04.2024
O tom, že živá vystoupení Báry Zmekové jsou unikátní zážitek, svědčí i její předchozí Live at Gong.
redakce 16.04.2024
Jak se často zmiňuje v recenzích, hudba Cari Cari je jako soundtrack nekonečných letních roadtripů a oslava osobní svobody.
redakce 11.04.2024
Zůstávají věrní kytarám, přesto posouvají svůj zvukový a muzikantský rejstřík o kus dál.
redakce 11.04.2024
Vystoupení se budou konat například na historickém městském koupališti, v kupoli Volkspalastu nebo v historických sklepeních Moritzbastei.
redakce 11.04.2024
Brno ožije francouzskou kulturou. Prožijte ji všemi smysly na některé z mnoha akcí, které se tematicky zaměří na surrealismus a nechají se inspirovat i letošními olympijskými hrami.
redakce 10.04.2024
Na nahrávání nové desky si přizval pestré spektrum hudebníků a hudebnic, od Backxwash nebo Brodinského až po Safety Trance.
redakce 08.04.2024
„We Are the Earth“ – tak zněl nadpis textu, který změnil Aurořin pohled na svět.
redakce 08.04.2024
Aquaserge vznikli v jihofrancouzském Toulouse a sami sebe definují především jako kolektiv, který se v průběhu času stále obnovuje a proměňuje.