Maria Pyatkina | Články / Recenze | 09.05.2018
Malena Zavala ví, že si pro své štěstí musí dojít sama. Tak ji vychovali rodiče, se kterými se v útlém věku přestěhovala z Argentiny do Anglie. Zavala vždycky měla blízký vztah k hudbě: v dětství se inspirovala tátovou velkou kolekcí nahrávek a studovala hudební divadlo, později zpívala v kapele staršího bratra. Právě za ním přijela do města Aliso Viejo v Kalifornii, aby mohli pracovat na společné tvorbě, nakonec ale v obyváku napsala první vlastní písničku – I Never Said It. Sedmiminutová zasněná skladba zavírá její debutovou desku Aliso, kterou složila, nazpívala a nahrála sama.
Ještě v hudebním divadle Zavala pochopila, že musí přijít na vlastní styl, který by pomohl jejímu něžnému hlasu vyniknout. Inspirována tím, jak Kevin Parker z Tame Impala „vytváří celý svět uvnitř jedné písničky“, se naučila hudební produkci. Většina alba vznikla v domácím studiu v garáži, kde zpěvačka, zmámená několika šálky silného čaje Yerba maté, experimentovala se zpožděním zvuků kytary a vlastního zpěvu. Kromě vazké psychedelické stopy Tame Impala můžeme v písničkách zachytit latinské motivy a rytmy, zamlžené dreampopové melodie a vokály, které spolu s lo-fi samply nástrojů a zvuků okolního prostředí vytváří atmosféru teplého bezvětrného večera. Snad jediným bouřkovým mrakem na desce je temná a křehká skladba Sent Out to the Water, která zároveň působí nejvyzráleji.
Zavala popsala svou hudbu jako zasněnou, naivní a silnou, což zní jako paradox, ale Aliso její výrok potvrzuje. Témata skladeb nejsou překvapivé: dreampopová Moon Song je o samotě v Londýně, Broken By Two o hádce způsobené „ztracením v překladu“, Should I Try je o pochybnostech ohledně hudební kariéry, Could You Stay o tajné lásce k dávnému kamarádovi a samozřejmě je tu i melancholická balada o rozpadlém vztahu – A Vision That’s Changed.
Určitá naivita zde není překážkou, naopak, písně jsou přitažlivé svou upřímností a srozumitelností. Navíc znějí jednoduše a syrově. Malena Zavala ve svém DIY studiu dokázala vytvořit pestrý a objemný sound, a když posloucháte její debutovou desku, máte pocit, že jste v klidu a bezpečí svého sluncem prohřátého pokoje. A v tomhle intimním zážitku je její síla.
Malena Zavala – Aliso (Yucatan Records, 2018)
web vydavatelství
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.