Zelenej | Články / Recenze | 14.06.2013
Bobby Krlic alias The Haxan Cloak je po dvou letech zpět s albem Excavation a rozhodně jde o očekávanou událost roku. Oprávněně. Jeho debutové eponymní album (2011) mělo veliký úspěch, čímž si Krlic nastavil vysokou laťku a očekávání, co bude. Tehdy vyprávěl krásný příběh – O smrti. A tam, kde přede dvěma lety skončil, teď navazuje, a pokud má po smrti něco přijít, pak posmrtná cesta.
„I'm absolutely terrified of it (death). It scares the living hell out of me. It's the unknown element that gets to me. It's the human condition to be afraid of the unknown."
Připravte se na temnou pouť podsvětím, na záda vám dýchají basové linky a oceloví hadi rozsekávají dunivé ticho. Máte rádi Emptyset? Pak je Excavation skvělá volba. Vážně, úžasná věc po hudební stránce, každá nota má svůj smysl a Bobby Krlic nechal vyplout z hloubky na povrch vše, co měl na srdci. Je důležité to poslouchat jako celek. Skladby jako The Mirror Reflecting (Part 2) vás elegantně srazí na kolena, sekaná melodie s flétnou a houslemi probouzí zvláštní emoce. Nejsou krásné, ne v tom pravém slova smyslu. Jsou mrazivé a nezapadají do všedního světa, jak ho normálně vnímáme.
Excavation chvílemi předstírá klidný minimal ambient, ve skutečnosti kypí napětím a nutí vaše podvědomí plodit příběhy a scenérie. Krlic stvořil soundtrack k filmu, který nikdy nechci vidět, k představám, které občas děsí mysl každého z nás. Obrazotvorná hudba připomíná kombinaci Krenga a Hecqa. V pořadí čtvrtý track Mara je nasáklý smrtí, dekadencí a strachem. Slyším sirénu nebo si to jen namlouvám? Když se Krlic ke svému novému dílu vyjadřoval, řekl, že nejde nutně o temnou hudbu, záleží na posluchači. Stál při tom na hřbitově a divně se usmíval. Asi jsem pesimista, ten prohnilý výklad mi sedí víc.
Předposlední kus Dieu, čili Bůh, je rozporuplný. Něžné housle jsou popřeny syrovými beaty a industriálními efekty. Po několikáté se objevují lidské hlasy, teď už ale naprosto zdeformované a nerozpoznatelné. Jestli jsme dosud procházeli nebem, asi bylo po boji, přinejmenším vypálené. V The Drop přichází konec cesty. Otevírá se nepoznané a Krlic navnadí na relativně šťastný konec. Melancholické jemné zvuky doprovází k dlouho očekávanému, zaslouženému klidu. Chvíli jsem tomu vážně věřila. Pak ale ten tlukot, vše je studeně modré a tmavě hnědé, bojíte se, co uvidíte, co se skrývá za mlhou. Bubny gradují.
Vy ale nechcete konec, bojíte se ticha, co přijde potom.
The Haxan Cloak - Excavation (Tri Angle, 2013)
www.haxancloak.tumblr.com
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.