Články / Recenze

Opičí muzikál (The Lemon Twigs)

Opičí muzikál (The Lemon Twigs)

Nikola Polzerová | Články / Recenze | 31.10.2018

Vymyslet a zhudebnit příběh o tom, kterak si vzdělání chtivá opice usmyslí, že se stane ředitelem školy, dává tušit, že si bratři D’Addariovi nedělají vrásky z konvencí a nevázané experimentování jim není cizí.

Newyorské kapele The Lemon Twigs, o jejíž vedení se přetahují Brian a Michael D’Addariovi, se podařilo pohodlně usadit na indie scéně před dvěma lety. Tenkrát se přihlásili o slovo debutem Do Hollywood, ze kterého si někteří z nás stále pobrukují melodie hitů These Words či I Wanna Prove to You. Jejich prvotina, se kterou jim pomáhal Jonathan Rado z Foxygen, zaujala především zvukem oprašujícím půvaby šedesátkového rocku. Letos kapela přichází s konceptuálním albem, které si sami dovolují nazývat muzikálem.

Go to School vypráví srdcervoucí příběh opice jménem Shane, kterou adoptují bývalá hvězda rock'n'rollu (propůjčila jí hlas jejich vlastní matka) a Todd Rundgren. Po neustálém zíráním na televizi a cpaním se banány se Shane rozhodne, že to zkusí v místní škole. Přestože (nebo právě protože) je chytřejší než všichni jeho spolužáci dohromady, setkává se s chováním, kterému musí čelit každý průměrný podivín – šikana, neopětovaná láska a odcizení. I když se Shane snaží zůstat pozitivní, jednoho dne je toho prostě moc, sirka škrtne a škola skončí v plamenech. Opičák uteče do lesů, kde si uvědomí, že jediné, co vlastně potřebuje, je svoboda a vlastní strom.

Vynalézavé nejsou pouze texty filozofující nad smyslem života, ale také kytarové melodie, ozdobené orchestrální podkladem. Inspirace hudbou z let 60. a 70. je nepřeslechnutelná, škála vlivů se rozpíná od Beatles, Everley Brothers, Franka Zappy až po New Your Dolls, sami hudebníci pak vypadají, jako by vypadli z filmu Wese Andersona či klipu Davida Bowieho. Zvuk je postavený na kombinování nejrůznějších žánrů, jako jsou klasický rock, country, barokní pop, punk, reggae, funky nebo dokonce bossa nova, písnička Born Wrong/Heart Song je zase perfektním příkladem broadwayského muzikálového čísla. Míchání stylů by mohlo působit nesourodě, ale dohromady to zvláštně funguje. Album stojí na osobité ambivalenci – sound je syrový, ale ostré kytarové riffy povznáší lehkost a ironie, se kterou se skupina posmívá soudobé společnosti. Go to School sestává z patnácti písní, které si Brian s Michaelem autorsky rozdělili takřka napůl, a obecně platí, že písně, při kterých se vám derou slzy do očí, napsal starší Brian, a ty, které roztančí, jsou dílem rozverného Michaela. Opička sama je pak složena z osobností obou bratrů.

Nové album The Lemon Twigs je oproti tomu předchozímu méně vyhraněné a více novátorské, členové kapely při jeho nahrávání použili dvojnásobný počet instrumentů. Slávu debutu Do Hollywood, postaveného na chytlavých melodií, Go to School pravděpodobně nepřesáhne, na to je příliš eklektické a těkavé, ale při vědomí toho, že bratři nemají dohromady ani čtyři křížky, představuje laťku nastavenou pěkně vysoko.

Info

The Lemon Twigs - Go to School (4AD, 2018)
web kapely

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace