Články / Recenze

Saul Williams jako Martyr Loser King

Saul Williams jako Martyr Loser King

prof. Neutrino | Články / Recenze | 28.06.2016

OHODNOŤTE DESKU

Aktuální album Saula Williamse, vydané z kraje roku 2016, opět přináší množství rozličných témat, které ale mají společného jmenovatele, a tou je politická a sociální angažovanost, jež začíná být v hudební branži opět v kurzu. Ne že by dřívější alba černošského rappera, básníka a aktivisty tato témata neobsahovala. Vzpomeňme jeho debut Amethyst Rock Star z roku 2001 nebo velmi zdařilou desku The Inevitable Rice and Liberation of Niggy Tardust (2007). Tentokrát se však Williams snaží apelovat i na nejsoučasnější dění ve světě.

O čemž svědčí například song a video The Noise Came from Here, které vypovídá o rasových nepokojích v americkém městě Ferguson, jež rozpoutala místní policie proti černošskému obyvatelstvu v roce 2015 zastřelením mladíka Michaela Browna. Videoklip byl natočen jako home video přímo na místě činu s místním černošským obyvatelstvem a jde tedy svým způsobem o sociologický průzkum v rámci umělecké aktivity. A dá se říci, že v uměleckém ranku odkazuje až k věhlasným afroamerickým hlasatelům rasové rovnoprávnosti, jakými byli Martin Luther King nebo Malcolm X.


Zvukový kánon na jedné straně podtrhuje texty jako takové, na straně druhé vytváří i samostatná témata, která dokážou zavést posluchače do nepříliš známých končin hudebního univerza. Příklon k černošské, potažmo africké kultuře je zřejmý především ve skladbách Burundi nebo v Down for Some Ignorance, kde hlavní leitmotiv vytváří nástroj kalimbas. Rozhodně však nejde o stokrát převařené ethno do čajovny, ale spíš o inspiraci vlastními etnickými kořeny a panafrickou minulostí, naroubovanými na současný hudební diskurz hip hopu, rocku a elektroniky. Možná skutečná „world music“ hodná toho slova…


Základní nezodpovězené otázky kulturních antropologů zní: Nakolik je člověk determinován biologicky a nakolik jsou jeho osobnost a chování vytvořeny naučenými kulturními vzorci? Nakolik je třeba uchovávat si rozmanitost jednotlivých kultur a nakolik je na místě snažit se najít transkulturní univerzalitu, která je vlastní každému jednotlivému člověku, třebaže na úkor zachování si vlastní etnické identity? Pravda je zřejmě opět někde uprostřed. Král Saul Williams o tom ví své…

Info

Saul Williams - Martyr Loser King (Fader, 2016)
www.saulwilliams.com

Rock for People 2016
3. - 5. 7. 2016
Festivalpark, Hradec Králové

www.facebook.com/events/617421681693847
www.facebook.com/rockforpeople
www.rockforpeople.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Jednoduchá každodennost světa (Moře dní)

Veronika Tichá 25.01.2024

Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace