Články / Rozhovory

Seán Mulrooney (Tau): Únik do našich zanedbaných já

Seán Mulrooney (Tau): Únik do našich zanedbaných já

Lucie Mihálová | Články / Rozhovory | 21.03.2019

Tau, to je exotický hudebník Seán Mulrooney. Ne že by byl z Laosu nebo komorských ostrovů, ale jeho hudba i vyjadřování není zrovna běžné. Všimněme si třeba jeho kmenové příslušnosti: „Strávený čas na místech jako je Wirikuta povzbuzuje smysly, cítíte se napojení na Zemi, na něco, po čem všichni touží. Máte čas myslet a přemýšlet a nechat proudit intuici, což jde s kreativním procesem ruku v ruce.“ Takhle mluvil po vydání svého prvního EP v roce 2015 a ve svých mentálních tripech pokračoval rodák z Dublinu dále: o rok později debutoval velkou deskou Tau Tau Tau a letos v únoru vyšlo album Tau And The Drones of Praise. Seán Mulrooney (dříve Dead Skeletons) na něm opět hledá spirituální procitnutí, mimotělní zážitky, zavrhuje zahlcený a zaneprázdněný svět a nabízí únik do tance, do přírodních krajin, do našich zanedbaných já. Právě to můžete probudit při poslechu jeho studiovek, ještě snáze to lze naživo..

Kdo je Tau?
Tau je otec Slunce. Ale je to taky zvuk, který vydává páv: tauuuuuuu…

V únoru vyšlo aktuální album Tau and The Drones of Praise, plné mystiky a zaříkávání. I když se nemůžu zbavit dojmu, že poslední písně už v sobě mají i náznak popu. Byl to záměr?
Většina našich písní má přes pět minut, takže udělat popovou nahrávku účelem nebylo. Nikdy jsem neslyšel nikoho spojovat Tau s popem, ale je zajímavý, že to vnímáš takhle. Na studiu mám rád, že dokud nezmáčkneš „record“, nikdy nevíš, co z toho vzejde. Je to jako vaření, ingredience přidáváš opatrně a nechceš překombinovat.

Vaření je pop jako vyšitý. Když vaříte desku, je pop jednou z ingrediencí? Délka skladby s tím nutně nesouvisí, zajímá mě, jak hodně myslíte na posluchače, jak pracujete s líbivostí v tom dobrém smyslu slova.
Nepíšu hudbu s úmyslem apelovat na určité nebo širší publikum. Některé věci prostě mají být mimo hlavní proud. Na druhou stranu si myslím, že hudba je jednou z věcí, která nemá limity a skončí nakonec tam, kde má být..

Na každém albu hraješ s jinými muzikanty. Vyhledáváš cíleně ty, kteří zrovna více vyhovují tvému kreativnímu nastavení?
Mám jen štěstí, že mezi mými přáteli je spousta vynikajících muzikantů a zatím mi nikdo spolupráci neodmítl. Někdy se kreativně potkáme, jindy ne, vše je o načasování.

Proveď mě cestou od nápadu nebo inspirace k samotné písni…
Třeba The Surgeon je o rybě z mého snu. Rybami jsem obecně fascinovaný, jsou tu od dob dinosaurů. Jsou symbolem hloubky a síly. V tomhle snu ryba plavala v řece, která vlastně byla obřím akváriem. Musel jsem jí pomoci dostat se zpět do moře. A dokázali jsme to. Jak by to asi vysvětlil Freud?

Podle Freuda je snad všechno sexuální symbolika. S tou rybou to ani není třeba příliš analyzovat, to je ukázkový sen. Ryba jako mužské pohlaví a únik z akvárka je osvobozením z poklopce. Popiš mi tvůj vztah k hudbě…
Hudba je pro mě možností, jak vyjádřit všechny ty záhadné věci, které se těžko popisují slovy. Otevírá mi srdce a pomáhá mi ponořit se do archetypální podstaty bytí, hrát role, vytvářet příběhy, ale i navazovat dlouhodobá kreativní přátelství. Pokud to chceš zobecnit do jednoho slova, mohli bychom to nazvat spiritualitou.

Co pro tebe znamená úspěch?
Když jsem byl mladší, poháněla mě hlavně touha být rockovou hvězdou. Představoval jsem si sám sebe tak, jak jsem chtěl, aby mě vnímali ostatní. To se během let změnilo, i když ne o všechny představy jsem přišel. Pořád mám cíle, kterých chci dosáhnout, ale už se míň soustředím na to, co se má stát, a užívám si, co se děje právě teď, a jsem za to vděčný.

Jaký je rozdíl mezi rockovou hvězdou a běžným muzikantem, pomineme-li peníze a slávu?
Na albu máme píseň nazvanou Erasitexnis, která je amalgámem dvou slov: Eros - láska a Texni - umění. Doslova to znamená milovník umění nebo taky amatérský hudebník. Někdo hraje kvůli úspěchu a někdo, protože prostě nemůže jinak, je to jeho cesta.

Co ty a ego a jeho role v tvorbě/umění?
Ego usadím na zadní sedačku auta. Čas od času ho pustím dopředu, aby mi pomohlo s navigací – ale řídit ho nikdy nenechám.

Už nějakou dobu žiješ v Berlíně, jak si nahrazuješ divokost Irska?
Vyrůstal jsem v betonovém městě, předměstí pro pracující třídu v severní části Dublinu. Měli jsme hospodu, obchoďák a kostel. To byla naše kultura. Když jsem se před dvanácti lety stěhoval do Berlína, nebyl jsem zrovna milovník přírody oblečený v kůžích. Řekněme, že jsem si nebyl ani vědom mystiky a krásy Irska.

Kde se randí s holkama na předměstí?
Všude, kde neprší.

Co by si asi myslely o tvé zálibě v oblékání kůží?
(smích) Oblečený v kůži znamená duši v těle. Myslel jsem, že mluvíme o spirituální rovině.

Dobře, zpět na zem. Uživí tě hudba v Berlíně?
Pro mě je hudba všechno, tak žiju. Někdy je těžké zaplatit účty, ale jak říkal Brian Eno muzikantům: „Nepracujte!“ Toho se držím. Odolávám konformitě, jak můžu. Mimochodem koupí hudby na Bandcampu se dá výrazně pomoct a přispět. Lidi, kupujte hudbu!

Měl jsi někdy skutečné povolání?
Co je skutečné?

English:
Who is Tau?
Tau is Sun or Father Sun. It is also the sound a peacock makes, tauuuuuuuu..

You released the new album Tau and The Drones of Praise in February. The record is full of mysticism and spells, although I can´t help the impression that the closing tracks also include a hint of pop. Was it an intention?
Most of our songs are over 5 minutes so there was no real intention to make pop music. I've never heard anyone mention Tau and pop in the same sentence but it's cool you see it that way. I love the studio because you really never know how it will go until you press record. Its like cooking, be careful to add all the right ingredients and don't add too many!

Cooking is so pop! When cooking an album, is pop one of your ingredients? It may or may not have something to do with how long the tracks are, but how much do you think about your listeners, are trying to appeal to them in the good sense of the word?
I don't write music with the intention of appealing to a certain or a broader audience which pop might suggest.I write music because that's what I do. So far Tau is not pop because it seems to appeal to people on a certain kind of quest. It's like having a psychedelic experience, it's not for everybody! Some things are supposed to be outside of the mainstream. On the other hand, i´d like to think that music is one of the things we have that is outside of limits and it will go where it has to eventually.

You play with different people on each album. Is it by purpose or you want to always go different directions creatively?
I'm just lucky enough to have a group of friends who are also outstanding musicians. So far nobody I've asked to collaborate has said no! Sometimes with get a creative flow state with people and sometimes not. It's all about timing.

Walk me through the process on one of the ideas that became a song..
The song The Sturgeon is about a dream I had about the fish. I'm fascinated by them, they have been around since the dinosaurs. They are a symbol of depth and strength. In this particular dream the fish was swimming in a river which was actually a giant fish tank with glass. I had to help the fish break out of the fish tank and get into the sea. We succeeded. If there's any Freudian dream analysts out there tell me what you think?

According to Freud, there is something sexual behind everything. No need to analyse the fish thing, that is very typical in my opinion. Fish serving as a male organ leaving the aquarium, or the slit. Could you describe your relationship to music?
To me, music is a very good way to express the impossible and all the mysterious things we can't put into words. Music give one focus, music is good for the body and mental well being, it opens my heart and enables me to delve into all the archetypes of my being, play characters, write stories, make long lasting creative friendships and so on. I suppose if you want to narrow it down to one word that would be spirituality.

What is success to you? Has it changed over the years?
Success has definitely changed and modulated over the years. When I was younger I was driven by a desire to be a famous rockstar. I used to imagine myself how I wanted other people to see me. Now everything is more subtle, I still have goals and vision but I'm way less driven by what could happen and focusing on what is happening and being grateful for that.

Where is a difference between rockstar and musician (except the money intake and fame)?
There's a song on the album called Erasitexnis which is an amalgam of two words. Eros - love and Texni - art. So it literally means "lover of the arts". Over time it has become the greek word for "amature musician". Some play for success and some play because they have no choice, its a path. Success is about comparison and how you measure it. Everyone sees it different.

How do you deal with the ego and the art?
Put it in the backseat. Sometimes he can come up front to help me navigate but I never let him drive.

You´ve been living in Berlin for a while.. How do you compensate the wilderness of Ireland in a big city?
I grew up in a place covered by concrete. A working class suburbs on the north side of Dublin. We have a pub, a small shopping center and a church. That was our cultural center . When I left for Berlin 12 years ago I wasn't really the nature loving guy dressed in skins I am now, let's say I wasn't even aware of the mystical wonderment and beauty of Ireland.

Where were you dating girls those days?
Anywhere we could get out of the rain!

What do you think they would say to your skins fetish?
Haha, dressed in skins means, a spirit in a body. I thought you wanted to talk of spirituality?

Well, back to earth. With this music style, are you able to sustain a music career that pays the bills in Berlin?
Live shows and tours are everything to me, that's how I live and that's what I love to do the most. People buying music on bandcamp is huge too. People buy music! It's sometimes tough to pay the bills but as Brian Eno says to all musicians. "Don't get a job". We must resist conformity when given the chance. Be what you love!

Have you ever had a real 8-to-5 job?
What is real?

Info

Tau
fb interpreta

Živě:
5. 4. 2019 19:00
Kasárna Karlín, Praha
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Margaux Sauvé (Ghostly Kisses): Příběhy posluchačů ovlivňují proces psaní

Kristina Kratochvilová 29.03.2024

Kanadská zpěvačka Margaux Sauvé je středobodem Ghostly Kisses a ve snových zvukových krajinách rozpíná příběhy o lásce, touze a ztrátě. Rozhovor.

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova 27.02.2024

„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Viktor Palák 25.02.2024

V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.

Gaika: Nechat se unášet

Nora Třísková 22.02.2024

Podobně jako kloubí různé aktivity – psaní, kurátorství a výtvarná tvorba, producentství – na desce spojuje v lecčem typické anglické žánry jako dub, postpunk nebo alt rock. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace