Abbé | Články / Recenze | 05.12.2018
Doba, kdy kanadští „thrash artoví“ Voivod experimentovali, skončila tak před dvaceti lety. Výraz kapely je dnes zakonzervovaný v podobě z přelomu 80. a 90. let, naposledy oprášené na začátku tisíciletí tvůrčím mozkem kapely, kytaristou Piggym (1959–2005), který krátce nato zemřel na rakovinu. Přesto nová deska žádnou tragédií není.
Voivod na rozdíl od jiných thrashovek nemůžou hrát na retro feeling: klasici hard sci-fi jako Isaac Asimov nebo Ray Bradbury, z jejichž odkazu stále vycházejí texty i vizuál kapely, cool asi nikdy nebudou. „Marťani“ však mají tu výhodu, že stojí na chytře dávkové agresivitě a ne na anaboliky vyhoněné postpubertální nasranosti. Nejpozději po EP Post Society (2016) bylo navíc jasné, že jedinečná studená fúze postpunkových nálad, art a progrocku a thrashe svého stvořitele přežije. O generaci mladší Daniel Mongrain byl s duchem Voivod srostlý, už když k nim vzhlížel jako člen deathových Martyr. Piggyho šikovně cituje a ve skrytých detailech obohacuje skladby o vlastní nápady. Zřejmě poprvé jsou na albu Voivod slyšet vkusně zaranžované akustické kytary nebo smyčcová crescenda.
Při poslechu The Wake člověka ani nenapadne, že „Piggy to dělal líp“ nebo že jde o spolek vyšeptalých thrashových důchodců. K něčemu tak nečekanému, jako byly kruté pokusy Marťanů na vzorcích Fear Factory (tedy alba Negatron a Phobos), sice nejspíš už nikdy nedojde, ale vlastně ani nemusí. Pro Kanaďany, kteří tupému thrashi kdysi v osmdesátkách proti jeho vůli implantovali (pozitronový) mozek, nepředstavuje ani stárnutí nic víc než drobný technický problém.
Voivod – The Wake (Century Media, 2018)
web kapely
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.
Veronika Tichá 25.01.2024
Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.
Jaroslav Myšák 23.01.2024
Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.
Eva Karpilovská 19.01.2024
Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.
Veronika Vagačová 16.01.2024
V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.
Mária Karľaková 28.12.2023
Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.