Články / Recenze

Umělecké beaty Illex Aside

Umělecké beaty Illex Aside

Jakub Koumar | Články / Recenze | 05.04.2013

Stanislav Laga vtrhnul na elektronickou scénu v roce 2009 s krátkou deskou Integrated. Následující materiál pak nechal v klidu uzrát a s prvním dlouhohrajícím nosičem přišel o dva roky později. Přestože se motiv obalu přesunul z opilého, zářivého města za zašlé okno, hudba zůstala v ulicích. Anystyle (2011) má lehký industriální nádech, je v něm slyšet usilovná práce a zajímavé nápady. Skladba jako Glitch à la 1926 vyniká po kompoziční stránce, Boreal Startouch zase přináší silnou mrazivou atmosféru. Přesto jsem se nemohl ubránit dojmu, že se celek pořád hledá ve změti dohadujících se zvuků. Nikam se neubíral.

Nový přírůstek, Arsbeats, na to jde jinak, album má přímější směr. Zvuky se postupně skládají, až vytváří komponované koláže. Ty se vzájemně prorůstají a vytvářejí neohraničený, celistvý systém, čemuž odpovídají i unifikované názvy skladeb. Motiv splývání se objeví i v teaseru, který sice není nijak převratný, ale slučováním a rozlučováním obrazů evokuje poněkud obskurního mága Cyriaka.

Arsbeats nabízí několik úrovní, první a zásadní je elektronická. Illex ji produkuje sám přetvářením jednotlivých zvuků k nerozpoznání, kterým ale čistotu a duši vtiskují až živé nástroje. Ty rozehrávají melodické linky, z nichž vyrůstají elektronické samply, často je dokonce přerostou, rozryjí a jako z živné půdy z nich čerpají energii. Klíčová je práce s hlasem. Jazyk je vytrháván ze svého kontextu a mění se v hudební nástroj, stává se nositelem estetické hodnoty, aniž by musel na něco odkazovat.

Atmosféra je kompaktní. První skladba se rozjíždí závratnou rychlostí, aby do hry nasadila minimalistické klavírní téma, dostáváme se na pole mikromelodie, pak tempo najednou zvolní a nenásilně se přelije do druhé skladby. Dvojka evokuje skladbu Radio Protector od 65daysofstatic, navíc má příjemně elektrizující atmosféru, a závěr alba zas připomíná rozdováděnou kytarou El Ten Eleven. Dokud ho nezaplaví hřejivé teplo hlasových fragmentů.

Illex Aside rozehrává své umělecké beaty hravě a s košatou velkorystostí. Zvuky a jednotlivé motivy se k sobě nečekaně přimykají a rozehřívají skladby, aby z nadýchaného letu padaly ve spirálách zase dolů. Důležitou roli hrají zasněné pasáže, elektronika s kyprými melodiemi, provoněná klavírem. Ale je jen otázkou času, kdy agresivní technicistní hra melodie nelítostně provrtá. Jako fantaskní město vyrůstající na harmonizované planetě.

Info

Illex Aside – Arsbeats (FYL.C recordings, 2013)
www.illexaside.bandcamp.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Jednoduchá každodennost světa (Moře dní)

Veronika Tichá 25.01.2024

Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.

Prostor plný apatie a úzkosti (Metro Riders)

Jaroslav Myšák 23.01.2024

Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.

Dojmy ze světa plného absurdit (Flat Worms)

Eva Karpilovská 19.01.2024

Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.

Babie leto viac než pavučiny (Dušan Vlk)

Veronika Vagačová 16.01.2024

V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.

Život v strachu (Chimamanda Ngozi Adichie)

Mária Karľaková 28.12.2023

Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace