Jakub Koumar | Články / Recenze | 05.04.2013
Stanislav Laga vtrhnul na elektronickou scénu v roce 2009 s krátkou deskou Integrated. Následující materiál pak nechal v klidu uzrát a s prvním dlouhohrajícím nosičem přišel o dva roky později. Přestože se motiv obalu přesunul z opilého, zářivého města za zašlé okno, hudba zůstala v ulicích. Anystyle (2011) má lehký industriální nádech, je v něm slyšet usilovná práce a zajímavé nápady. Skladba jako Glitch à la 1926 vyniká po kompoziční stránce, Boreal Startouch zase přináší silnou mrazivou atmosféru. Přesto jsem se nemohl ubránit dojmu, že se celek pořád hledá ve změti dohadujících se zvuků. Nikam se neubíral.
Nový přírůstek, Arsbeats, na to jde jinak, album má přímější směr. Zvuky se postupně skládají, až vytváří komponované koláže. Ty se vzájemně prorůstají a vytvářejí neohraničený, celistvý systém, čemuž odpovídají i unifikované názvy skladeb. Motiv splývání se objeví i v teaseru, který sice není nijak převratný, ale slučováním a rozlučováním obrazů evokuje poněkud obskurního mága Cyriaka.
Arsbeats nabízí několik úrovní, první a zásadní je elektronická. Illex ji produkuje sám přetvářením jednotlivých zvuků k nerozpoznání, kterým ale čistotu a duši vtiskují až živé nástroje. Ty rozehrávají melodické linky, z nichž vyrůstají elektronické samply, často je dokonce přerostou, rozryjí a jako z živné půdy z nich čerpají energii. Klíčová je práce s hlasem. Jazyk je vytrháván ze svého kontextu a mění se v hudební nástroj, stává se nositelem estetické hodnoty, aniž by musel na něco odkazovat.
Atmosféra je kompaktní. První skladba se rozjíždí závratnou rychlostí, aby do hry nasadila minimalistické klavírní téma, dostáváme se na pole mikromelodie, pak tempo najednou zvolní a nenásilně se přelije do druhé skladby. Dvojka evokuje skladbu Radio Protector od 65daysofstatic, navíc má příjemně elektrizující atmosféru, a závěr alba zas připomíná rozdováděnou kytarou El Ten Eleven. Dokud ho nezaplaví hřejivé teplo hlasových fragmentů.
Illex Aside rozehrává své umělecké beaty hravě a s košatou velkorystostí. Zvuky a jednotlivé motivy se k sobě nečekaně přimykají a rozehřívají skladby, aby z nadýchaného letu padaly ve spirálách zase dolů. Důležitou roli hrají zasněné pasáže, elektronika s kyprými melodiemi, provoněná klavírem. Ale je jen otázkou času, kdy agresivní technicistní hra melodie nelítostně provrtá. Jako fantaskní město vyrůstající na harmonizované planetě.
Illex Aside – Arsbeats (FYL.C recordings, 2013)
www.illexaside.bandcamp.com
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.
Veronika Tichá 25.01.2024
Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.
Jaroslav Myšák 23.01.2024
Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.
Eva Karpilovská 19.01.2024
Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.
Veronika Vagačová 16.01.2024
V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.
Mária Karľaková 28.12.2023
Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.