Zdeněk Malinský, mexhouse | Články / Sloupky/Blogy | 27.05.2015
Kmeny pokračovaly dalším dílem, tentokrát jsme si mohli prohlédnout Hipstery. Co jsme očekávali, co vy a co z toho všeho bylo? Čím větší oděvní guláš, tím výraznější zástupce? A jak se k tomu staví pražští dokumentaristé? Sledovaný díl si samozřejmě vysloužil nejednu rekapitulaci, stejně jako výsměšné články, otázka je, komu se to vlastně smějeme.
Zdeněk Malinský: Nejhorší je závislost na své nezávislosti.
„A Kefalín, čo si predstavujetě pod hentým oným slovom hipster?” zeptal se major Terazky. „Nooo… soudruhu majore, přesně tohle - podívejte se sám.”
Tak co to je za lidi? Jak bys to vysvětlil třeba své babičce?
Asi jako když se proměna kanadského dřevorubce v metrosexuála zadrhne někde před půlkou, městští hippies, salónní anarchističtí buřiči, kteří se proti ničemu ani za něco nebouří, týpci s Polaroidem a pejskem nebo na starém kole, nosí přiléhavé kalhoty, tenisky, divné brýle, vše je takové retro/neretro ze sekáče, šedesátky, i třicátá léta minulého 20.století. Nemám na to žádný názor, jen občas zpovzdálí pozoruji. A své hipsterství rozhodně popírají a tvrdí, že oni jsou naopak jediní normální v tomhle nenormálním světě.
Vůbec poprvé jsem měl dojem, že autor dokumentu sledovaný kmen nemonitoruje, ale že se mu tak trochu vysmívá (viz link výše). Netuším, zda tak činí vědomě nebo nevědomě, ale faktem zůstává, že někteří protagonisté se na jeho "vídle" napichují ochotně sami. Kdybych neviděl titulky, tipoval bych parodii na retro sci-fi z NDR.
mexhouse: Ten tvůj odkaz v úvodu je úsměvný, ale taky typický, stejný druh humoru, o kterém mluví holka v dokumentu - smějeme se jim, protože vypadají směšně. Což je samozřejmě otázka srovnání a kontextu. Na Krymské budou vypadat zcela přirozeně, v Poldi Kladno už méně. Neříkám, že ten odkaz není vtipný (není), jen že je postavený na několika fotkách vytržených z kontextu a použitých dle vlastních potřeb. Tímhle způsobem zesměšním punkera i mistra světa v hodu oštěpem.
Jak bych to vysvětlil třeba své babičce? Už bys měl v souvislosti s Kmeny a hlavně dokumentem jako takovým přestat toužit po tom, vysvětlit něco svojí babičce. Ať si zajde na nádraží a zeptá se na informacích.
Vágní hranice vymezující dnešního hipstera je stejně příznačná jako neschopnost dohlédnout jeho původ nebo proměnu jeho role v dějinách pojmosloví – je to dostatečně hipsterské? Redukovat je na hadry ze sekáče je jednoduché a laciné, stejně jako mluvit o blízkosti umění (jakkoliv je to jeden ze znaků). Snaha odlišit se je relevantní, stejně jako naivní v tom smyslu, že nechtějí patřit mezi ostatní kmeny, ale zároveň si berou vizuální ornamenty minulosti. Ale stejně jako jsou ti, kteří si berou jen vizuální znaky, aby zapadli do komunity, jsou i ti, pro které je to alternativní způsob myšlení. Snaha vymezit se proti většinovému názoru, narušování tradičních společensko-politických náhledů i estetických kánonů. Pár takových znám. Ne, v dokumentu jsem žádného takového neviděl, tedy vyjma typa, který mluví o tom, že nezávislost jako hlavní hipsterské hledisko je pofidérní, když jako hipsteři dělají všechno stejně.
ps: Často slyším, že Full Moon je hipsterský časopis. Ne že by mi to vadilo, ale není, chci říct, že povědomí o tom, kdo nebo co je hipster, je dost jalové. Smutné na tom je, že hodně dvacetiletých má anti-uvažování jako Zdeňkovy babičky.
Premiéra dokumentu Goths 27. 5. od 22:00 na ČT2 a od 22:30 na Kmeny.tv.
Michal Pařízek 22.03.2024
„Světová zpráva o štěstí zařadila Česko na 18. místo.“ No to se mi ulevilo, pak že jsme na tom špatně.
Ondra Helar 19.03.2024
Šest festivalových tipů, a to napříč tématy, protože i to je letošní novinkou – schází jednotné téma, zato je spoustu různých kategorií.
Michal Pařízek 08.03.2024
Dělo se toho spoustu, možná nejsilnějším zážitkem ale byla návštěva Kunstmuzea v Haagu. V hlavní roli Max Beckmann, Piet Mondrian, De Stijl. A Can.
Michal Pařízek 23.02.2024
„Praise your cringe,“ hřímá Joshua Idehen z pódia lublaňského klubu Channel Zero. Motivuje, káže a směje se u toho. Emoce na praporu a dojetí.
Andraž Kajzer 13.02.2024
Dekáda je výročí, které je potřeba pořádně oslavit. Jako první nabízíme pamětihodné momenty přehlídky uměleckého ředitele festivalu Andraže Kajzera.
Michal Pařízek 09.02.2024
Pohledy se mohou různit, naštěstí. „Můj je ten správný.“ Ano, takhle by to mělo, mohlo být. Právě Kafka je jednou z těch osobností...
Michal Pařízek 26.01.2024
„Tohle je konec internetu. Měli bysme si zase posílat dopisy, to bude mnohem užitečnější než tenhle shit.“ Ano, na letošním Eurosonicu padaly i takovéto věty.
Michal Pařízek 12.01.2024
Přelom roku je mimo jiné ve znamení koncertní pauzy. Pokaždé si to užívám víc, je třeba vypnout a povolit... Na jak dlouho?
redakce 04.01.2024
Výsledky nejsou nic menšího než vzrušující. Redakční hlasování o nejlepší nahrávku roku 2023 ovládli...
redakce 03.01.2024
Jedno údolí je magické i skličující, to druhé syrové a vznětlivé jako troudná sojka, neukojitelný hněv.