Články / Reporty

Voda a cigára (Oktobre v Ponci)

Voda a cigára (Oktobre v Ponci)

Dominika Prokopová | Články / Reporty | 23.02.2015

Festival Cirkopolis si pro svůj letošní ročník opět nachystal vybrané lahůdky. A nečekaná delikatesa se vyklubala i z francouzské skupiny Oktobre. Pružný pozemní akrobat Jonathan Frau, jedinečná argentinská hrazdařka Eva Ordonez-Benedetto a mistr nové magie Yann Frisch v režii choreografa a všeuměla Florenta Bergala. Absolventi cirkusové školy Le Lido ve francouzském Toulouse, laureáti prestižní evropské ceny Circus Next 2012/13 a především všehoschopní šílenci. Temná krása snů, které byste si chtěli nechat zdát a ze kterých se lze vzbudit jen se zatajeným dechem. Pětasedmdesát minut k neuvěření.

Muž v jednoduchém černém oděvu stojí před rudou oponou. Jsme očekáváni. Opona se rozevře. Jsou na nás tři. Nebo čtyři? Komu patří to další tělo? Žena v rudých šatech sedí na židli, soustředěně přežvykuje a v ruce třímá rudý balón. Další muž, jak jinak než v černém, je součástí této podívané. Stojí-li ti tři u sebe, působí dojmem bizarních členů jedné lehce burtonovské rodiny, která se chystá svorně zasednout ke stolu, potaženému černým suknem, a možná se i stejně svorně pozabíjet. Odlehčené komické scénky střídají mrazivější obrazy, kterým není lehké uvěřit. Vždyť se ta ženská nedrží ani rukama, ani nohama! A když pětkrát vypadne z plechového hrnku červený míček, kde se v něm najednou vzala ta voda? Ona to cigáro vážně spolkla? A jak může někdo zmizet ze židle a být nepozorovaně nahrazen někým jiným? Jedna a jedna jsou dvě, ale jak to, že tady to evidentně neplatí? Záplava otázek, které jedna za druhou poletují rozjitřenou myslí a na které se těžko shánějí odpovědi. Nic není tak červené jako černé, rovné jako křivé, přítomné jako fuč. Cigarety se samy zapalují, kostýmy v minutě mění a i ty balónky mají svou vlastní hlavu. Vše zůstává skryto a to je dobře. Všichni aktéři navíc sami působí dojmem, že se jednoho dne jen tak mimochodem vylíhli z na zem spadlých černočervených vajec.

I přesto, že jsou některé scény méně působivé než jiné – taneční žertování Evy a Yanna v lesklém saku se zkrátka nevyrovná jeho vybroušeným trikům – působí celá iluzivní podívaná velice vyváženě. Nesledujeme jednotlivá cirkusová čísla, ale sled temných historek, které se táhnou jedna za druhou na pomyslné niti, až nás nakonec utáhnou. Oktobre vás na začátku unesou do fantaskního světa, ze kterého se vrátíte unešení.

Info

Festival Cirkopolis: Oktobre (fr)
18. 2. 2015, Divadlo Ponec, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace