Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 18.11.2017
Jeden fakt letošnímu ročníku festivalu Blues Alive v Šumperku rozhodně upřít nelze: Šlape jako hodinky, bez zdlouhavých prostojů nastupuje jedna kapela za druhou, přestavby pódia mezi jednotlivými vystupujícími jsou rychlé, přesné a dokonale secvičené, stage crew pracuje bezchybně a případné problémy řeší operativně. Svědčí to o velké profesionalitě. Blues Alive rok od roku roste, i když rezervy tu jsou.
Ukázal to hlavně John Medeski, fenomenální klávesista a klavírista, který přivezl svůj kvartet Mad Skillet, opírající se o fantastickou neworleanskou rytmiku bicí/zefektovaný suzafon. A přivezli moderní jazz, melodický, strhující až do transu a velmi, velmi zábavný. Od dramaturgie poměrně nečekané žánrové vybočení, ale soudě podle bouřlivé reakce publika velmi vítaný. Škoda jen, že Medeski dostal nevýhodný čtyřicetiminutový slot uprostřed celého programu. Ale vzhledem k tomu, že nebylo úplně jasné, co Mad Skillet přivezou a co na to konzervativní bluesmani, dá se to chápat.
Zbytek vystupujících už se držel v žánrových mantinelech. Slovak Blues Projekt je místní stálicí, kterou milují fanoušci a emoce fungují i opačně, Zac Harmon přivezl prozářenou sluníčkovou show a Bex Marshall poutala jak směsí blues a country, tak i vzhledem rozdováděné kovbojky.
fotogalerie z festivalu tady i tu
Večer měl vyvrcholit sestavou Blues Harp Explosion, v níž se sešli tři legendární hráči na foukací harmoniku – Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Nakonec přijeli čtyři, ale to vem čert. A navíc doprovodnou kapelu doplnil na klávesách očividně ještě nevybouřený John Medeski. Problém byl, že vystoupení nebylo úplně nazkoušené a zejména jeho úvodní zdlouhavá pasáž, kdy pódium opanoval každý z hudebníků samostatně, zbrzdila celý večer. Dlouhá sóla v každé skladbě, improvizované pasáže, exhibice na harmoniku - bylo jich dost na jeden standardní koncert a tady to bylo hned čtyřikrát dokola.
Věci se začaly hýbat až ve spojení všech čtyř individualit (takhle to slibovala i festivalová anotace) a hlavně v závěrečném jamu I've Got My Mojo Workin'. To se totiž na pódiu objevilo všechno, co v zákulisí mluvilo anglicky a zvládlo držet nástroj. To jsou přesně ty momenty, kvůli kterým stálo za to překousnout mnohdy poněkud exhibicionistická ega harmonikářských legend.
Blues Alive 2017:
Slovak Blues Project (sk), Bex Marshall Blues Band (gb/cz), John Medeski's Mad Skillet (us), Zac Harmon (us), The Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harmon and Magic Dick (us)
17.11.2017, Dům kultury, Šumperk
foto © Radim Malíček
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.