Jakub Šíma | Články / Recenze | 30.01.2017
Yasiin Bey zkusil v lednu 2016 vycestovat z Jihoafrické republiky na tzv. světový pas – oficiálně neuznávaný dokument vydávaný nezávislou organizací propagující světové občanství. Gesto, kvůli kterému jej jihoafrická vláda odmítla pustit ze země a držela jej po většinu roku uvnitř svých hranic. Žádala jediné – omluvu. Ta nakonec přišla, načež mohl hudebník a herec vycestovat zpátky do USA. Deska December 99th zní bohužel trochu jako tento průvodní příběh. Nepovedená manifestace vzletných idejí těžící z veřejně známého statusu, po níž však původní rebel stáhnul ocas mezi půlky. December 99th není originálním hudebním dílem, ale výsledkem zadrhávajícího se setrvačníku osobnosti s řídnoucím charisma.
Pozorný poslech odhalí více než prvotní paralely s Gonjasufim, odhalí docela jiný výsledek. Yasiin Bey tentokrát mnohem častěji zpívá, než rapuje, a obzvlášť zpěvu chybí výraznější emoce, která by dokázala hudbu ukotvit. Místo toho jsme svědky nevzrušeného přednesu, který nemívá daleko k letargickému mumlání. Lyrický obsah, Beyova tradičně silná stránka, dostává tentokrát úplně na frak, na albu nelze najít jediné celistvé sdělení. Místo nich přichází ke slovu řada bezobsažných popěvků, které se často vzájemně recyklují a vposled nevinně proplouvají, aniž by dokázaly zanechat silnější dojem. Marné je hledání momentu, který by dokázal vytrhnout nebo navnadit, jednotlivé písně se zdají být skicami či nevinnými studiovými hrátkami, které však studio v této podobě neměly opustit.
O něco lepší známku si zaslouží beaty Ferrariho Shepparda, který album produkoval, ale širší veřejnosti je znám jako novinář, všestranný umělec a sociální aktivista. Dokáží potěšit chytlavým nápadem jako v Tall Sleeves, ale na to, aby zachránily dobrý dojem, nemají. Yasiin Bey prohlásil, že se jedná o jeho poslední album, a je proto smutné, že působí jako by do něj neinvestoval žádnou energii. Pokud by chtěl v tomto duchu pokračovat, je dobře, že nic dalšího už nechystá.
Yasiin Bey & Ferrari Sheppard - December 99th (Tidal, 2016)
www.facebook.com/yasiinbey
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.