Články / Profily

Za Stormem Thorgersonem (Dark Side of the Moon)

Za Stormem Thorgersonem (Dark Side of the Moon)

Libor Švitorka | Články / Profily | 25.05.2013

Promítačka se rozehřála, místnost se rozsvítila projekcí prvního snímku. Nahý člověk se krčí před obřím okem v prérii. Byznysmeni si třesou rukama, jeden z nich hoří. Pouštní zasedání čtyř holohlavých podivínů u stolu s miniaturními lichokopytníky. Spáč probudivší se během pádu s postelí z výškové budovy. Zlatá vejcovitá hlava na chirurgické misce, křičící kužel světla… Takhle nějak by začínala přednáška o umění hudebního obalu a velké množství zmiňovaných věcí by pocházelo z jednoho pracovního stolu. Stolu, ke kterému už nikdo nezasedne.

Zemřel Storm Thorgerson, legendární britský grafický designér, režisér a autor bezpočtu ikonických přebalů rockových desek.

Vše začalo v roce 1968 během studií na Royal College of Art v Londýně, kdy byl Thorgerson, společně s Aubrey Powell, osloven kamarády ze střední školy, jestli by jim neudělali obal k jejich druhé desce. Vzniklo A Saucerful of Secrets od Pink Floyd s detailem lidského ucha pod vodou a nová graficko-výtvarná skupina dostala jméno Hipgnosis, podle graffiti, které jim někdo napsal na dveře. Práce Hipgnosis se časem stala synonymem pro experiment, inspiraci, manipulaci s fotografií, precizní typografii a nevšední, často surreálné provedení odkazující na hudební texty. Jako absolventi filmového oboru Thorgerson a spol. kombinovali různé přístupy k zadání. Triky v temné komoře, vícenásobné expozice, retušování, koláž, airbrush. Dalo by se říci, že se stali pionýry dnešního běžného photoshoppingu. K pořizování snímků používali výhradně fotoaparáty švédské výroby Hassellblad středního formátu, ideální pro čtvercový formát hudebních nosičů.

„I like photography because it is a reality medium, unlike drawing which is unreal. I like to mess with reality... to bend reality.“

Nejslavnější prací Hipgnosis je rozklad světla na obalu desky Dark Side of the Moon z roku 1973, dodnes pokládaný za jeden z nejlepších v hudební historii. Po jeho úspěchu se služby Hipgnosis staly horkým zbožím a studio bylo oslovováno, kromě stálých klientů Pink Floyd a The Pretty Things, množstvím umělců, mimo jiné Led Zeppelin (Houses of the Holy), Black Sabbath (Technical Ecstasy), Genesis (And Then There Were Three) nebo Scorpions (Lovedrive). Velmi ceněnou prací studia byl také design původní obálky Adamsova Stopařova průvodce po Galaxii. O studiu Hipgnosis a produkci jednotlivých projektů koluje mnoho legend, počínaje ulétnutím nafukovacího prasete při focení Animals pro Pink Floyd a konče volným honorářem za odvedenou práci stylem „zaplaťte tolik, nakolik si to ceníte.“

Thorgerson rozpustil Hipgnosis v roce 1983. Před založením vlastních, až do jeho smrti velmi produktivních, Storm Studios fungoval Thorgerson čtyři roky ve filmové společnosti Green Back Films jako tvůrce hudebních videoklipů. Uměl vyprávět jediným obrazem a neopakovatelně doprovázel akustickou složku nahrávek svými vizemi. V půli dubna 2013, v nedožitých 70 letech podlehl boji s rakovinou. Šťastnou cestu utopickými krajinami, mistře.

Info

Storm Thorgerson (uk)
www.stormthorgerson.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Full Moon Stage 2024: ||ALA|MEDA||

redakce 22.03.2024

Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.

Full Moon Stage 2024: Lenhart Tapes

redakce 21.03.2024

Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.

Full Moon Stage 2024: Aunty Rayzor

redakce 20.03.2024

Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.

Full Moon Stage 2024: Fat Dog

redakce 20.03.2024

Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.

Full Moon Stage 2024: Derya Yıldırım & Grup Şimşek

redakce 19.03.2024

Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.

Full Moon Stage 2024: Irreversible Entanglements

redakce 18.03.2024

Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.

Full Moon Stage 2024: Freekind.

redakce 18.03.2024

Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.

Vojde francúz do potravín a vypýta si melón (Mezerg)

Dušan Šuster 29.06.2023

Donútiť jazz a tanečnú hudbu, aby existovali v symbióze, je neľahká výzva. Mezerg však práve na nej vybudoval svoj autorský rukopis.

Spodní proudy moderního žití (Dry Cleaning)

Jan Krejča 24.03.2023

Nikdy jsem nevěřil v linearitu hudebního vývoje, nikdy jsem neuctíval interprety ani kapely víc, než bylo nutné. Počítal jsem vždy s niternou intuicí, která mě přivábí k něčemu výjimečnému.

Full Moon Stage 2023: Tramhaus

redakce 15.03.2023

Nizozemská postpunková senzace stihla za dva roky existence vydat sotva hrst písní a už se z nich stala jedna z nejžhavějších evropských nadějí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace