redakce | Články / Seriály / / 10+1 | 12.06.2021
Stonerrockoví Acid Row řádí již řadu let a nelenili ani během pandemie. Čile vydávají videa a plánují koncerty. V létě vystoupí například na Parkfestu nebo v Boskovicích. Kapelní sestavu tvoří Dominik Klesa, Václav Zlo a Alex Fonar, který se podělil o své nejoblíbenější hudební lahůdky - černé díry i důvody, proč mít rád zkreslenou basu.
Melvins – Joan of Arc
S Melvins to táhnem už nějakou dobu a pořád nás to spolu baví. Tahle písnička je ztělesněním středověku se vším všudy a zároveň celkem schematicky prezentuje ranou tvorbu Melvins. Zlá, tlumená kytara à la sludge, buzzovskej jekot místo bridge à la Night Goat, skladba songu ve stylu kubistickýho obrazu, grafika alba ve stylu cartoon à la bad trip a těžký nepředvídatelný bicí à la Dave Crover, protože there is nobody like him.
Electric Wizard – Barbarian
Tenhle song na téma Barbara Conana jsem kdysi od Electric Wizard slyšel jako první a byla to láska na první poslech. Pak už jsem se jenom vezl. Feťácko-okultistickej doom se všim všudy s motivy fantasy (v raný tvorbě především). Legalise Drugs and Murder!
Sleep – Sonic Titan
Nejlepší nástup zpěvu v songu ever. Ve chvíli, kdy prožijete celej vesmír riffů a máte pocit, že posloucháte instrumentálku, nastoupí přibližně v šestý minutě naprosto nečekaně zpěv, kterej vás vtáhne ještě hlouběji do černý díry s názvem Sleep. Přál bych si tenhle song slyšet znova a poprvý.
Kyuss – The Law
Kyuss nemaj v rámci desert rocku téměř žádnou konkurenci, což potvrzuje i tenhle song napsanej Joshem Hommem a Nickem Oliverim, který spolu po rozpadu Kyuss pokračovali v Queens of the Stone Age. The Law a několik dalších songů z alba Wretch celkem hezky předpovědělo budoucí spolupráci těhle dvou lidí. Akorát v týhle fázi jejich tvorba byla mnohem syrovější, těžší a neotřelejší. Za mě nejlepší věc z jejich prvního alba a nejvíc nedoceněnej song od Kyuss.
Fu Manchu – Evil Eye
Fu Manchu mají dva druhy písniček. Buďto songy do auta anebo songy na skate. Můžete si říkat, že jsem naočkovanej z Tony Hawk's Pro Skater 2, ale Evil Eye definitivně spadá do druhý kategorie. Tenhle song má všechno, co by si mohl teenager v 90. letech mohl přát – fuzz, wah, skateboardy, poušť, vzpouru adolescentů z americkýho zapadákova 70. let na motivy filmu Over the Edge. Srdcovka.
OM – On the Mountain at the Dawn
První důvod, proč jsem se zamiloval do zkreslený basy, a je úplně jedno, že ten song má přes dvacet minut. Pro spoustu lidí nuda, pro mě skvělá meditace a mantra postavená na basových riffech à la Geezer Butler, který tě zaručeně dostanou do nirvány. Viva la Al Cisneros!
Royal Blood – You Can Be So Cruel
Druhej důvod, proč jsem se zamiloval do zkreslený basy. Konkrétně teda do baskytar s krátkou menzurou. Při tom správným zapojení zvládne jeden člověk vykouzlit jak el. kytaru, tak basu zároveň anebo mezi nima měnit dle potřeby, což Mike Kerr dělá a dělá to fakt dobře. Kromě toho je tam vibe starých Queens of the Stone Age, který asi už bohužel nikdy nebudou takový jako dřív.
Mudhoney – Touch Me I'm Sick
Kapela, která mě v pubertě takříkajíc vychovávala a která byla i jedním z důvodů, proč jsem začal hrát v kapele. Kromě toho i první opravdová kapela, kterou jsem viděl naživo. Energie, bordel, pot, řev, fuzz, rozlitej chlast na podiu a debilní humor. Touch Me I'm Sick je dneska už taková grungeová devadesátková klasika a je tam tak nějak všechno, na čem stavěli v začátcích a v mnohém staví i dodnes Acid Row.
Black Sabbath – Electric Funeral
Protože je to asi první stoner-doomovej song ever ve stylu „Všichni tady chcípneme na atomovou bombu“. Nejtěžší věc od Black Sabbath, kterou si mimo jiné rád běžně zpívám nebo řvu po lidech na ulici v opilosti.
Swans – Lunacy
Když v roce 2012 vyšlo album The Seer a slyšel jsem první song z desky s názvem Lunacy, sedl jsem si z toho na prdel a v šesti minutách jsem tušil, že tohle album bude zřejmě aspirovat na jedno z nejlepších alb vůbec. Song, kterej zní jako iniciační rituál Procesní církve posledního soudu. Nekonečný repetice s dynamicky vzestupnou tendencí v kombinaci s nihilistickým textem v podání Micheala Giry vám zaručeně způsobí existenciální úzkost, ne-li permanentní psychózu. Píseň dospívání. Break the chain. Childhood is over.
guilty pleasure: Mogwai – I Know You Are, But What Am I?
Bude to znít divně, ale tuhle kapelu jsem poslouchal vždycky, když mi bylo blbě, aby mi bylo ještě hůř. Vždycky měli úžasnou schopnost – a to platí zvlášť pro tenhle song – dostat člověka do takovýho krásnýho limba, kde je ti sice smutno, ale zároveň nevnímáš nic kolem sebe. Jo a taky autisticko-obsesivně pojmenovávám fotky na sociálních sítí podle názvů jejich písniček. Howgh!
Acid Row
Fb kapely
živě:
Boskovice
8.–11. 7. 2021 Boskovice
web festivalu
Stone Smoker Festival
20.–22. srpna 2021 Skalákův Mlýn, Meziříčko
Fb událost
foto © Tereza Kopelentová
redakce 22.07.2022
Andrea Motis z Barcelony, půvabná jazzová zpěvačka a trumpetistka, vystoupí na festivalu Dobršská brána. Formativní skladby?
redakce 28.06.2022
Desítka oblíbených skladeb Lucie Páchové nebude zrovna tradiční, zato velmi dobrodružná. Hlas, prostor, kecak!
redakce 26.05.2022
Cellistka Leila Bordreuil se před svým českým debutem podělila o své inspirace od jazzu přes klasiku po techno a cold wave.
redakce 07.05.2022
Na sólový koncert se můžeme těšit v rámci festivalu Mladí ladí jazz. Ještě předtím průřez hudebním vkusem Marie Spaemann, jejími láskami i libůstkami.
redakce 30.04.2022
The Luka State vydali v loňském roce slibný debut Fall in Fall Out, který v květnu představí i v pražském klubu Bike Jesus.
redakce 24.04.2022
Podílel se na projektech zahrnujících současnou klasickou hudbu, volnou improvizaci, orchestrální hudbu, ale i rock, noise či elektroniku. A představí Stockhausena v DOXu.
redakce 16.04.2022
Bratři Orffové jsou zpátky? Dejte si deset a jednu zásadní písničku zákládajícího člena a kytaristy „Lelka“ Novotného, jízda je to rozmanitá, a kupte lupen na jarní koncert.
redakce 03.04.2022
Elderbrook je britský songwriter a producent. Tracklist jeho zásadních skladem je především ponorem do jeho dospívání, vzpomíná se tu na tracky z prvních návštěv klubů i první video stažené do…
redakce 24.03.2022
Jeho zvuk je schopný pojmout delikátní klavírní témata i deephouseové beaty. Poslouchejte zásadní skladby pro řeckého producenta, jehož workshop i živák můžete navštívit už zítra.
redakce 23.03.2022
Produkce texaského tvůrce se klasifikuje jako emo-house a je nasnadě, že průlom zažil v prvních měsících pandemie. Již za pár dní živě na Spectaculare.