Články / Reporty

Alternativa 2013: Terra incognita a její mapování

Alternativa 2013: Terra incognita a její mapování

Anna Mašátová | Články / Reporty | 02.12.2013

Mezinárodní festival Alternativa už po jednadvacáté představil nečekaná žánrová spojení, a to hned na pěti místech v Praze. Pořadatelské sdružení Unijazz nalákalo v minulosti hvězdy typu Laibach či John Zorn, o překvapení však nebyla nouze ani letos.

Jedním ze zastavení na alternativní cestě byl i HooDoo Music Club, sídlící v ojedinělé lokalitě sklepních prostorů bývalého Měšťanského pivovaru na Vinohradech. Nebýt interiéru utopeného v černi a nepříliš zdatné klimatizace, byl by to dokonce velmi příjemný prostor se skvělým dopravním spojením. Právě v něm se odehrával předposlední festivalový večer, zahrnující tři programové položky - Were Mute, 100nka a DAAU.

Přehlídku otevíral zbrusu nový projekt Were Mute Vac da Hawka (pseudonym Václava Havelky) a Carla Warwicka. Duo němé nebylo, zato svým projevem nechali v oněmění příchozí. Podzemím se valily temné proudy noiseu i ambientu, které by fanoušky Please The Trees zřejmě otřáslo. Srdeční tep byl nucen vyrovnat se Warwickovým beatům a hrudní koš rozechvívaly nedefinovatelné zvuky. Were Mute vyvolávali až niterný pocit brodění se městskou stokou, do níž probleskovaly paprsky Havelkova vokálu, vrcholící až ve sférické hudbě, každou část těla prostupovaly loopy, drony, zvuky i pazvuky bicích a kytary. A pak se prostě zvedli a odešli, smysly ponechané tichu o pauze.

Ačkoliv nastoupila polská 100nka tvrdším kytarovo-bicím úvodem, další hodinu vyplnilo trio kontrabasisty Adama Stodolskiho, kytaristy Tomka Lese a bubeníka Przemka Borowieckého dlouhými jazzovými variacemi sem tam protknutými ráznějšími i drásavými plochami s výborně šlapající rytmikou. Freejazzová trojka ale některé efekty zopakovala tolikrát, že se moment překvapení vytrácel, a set byl po náloži Were Mute mírně rozvleklý.

Mnohokrát osvědčené rčení „nejlepší nakonec“ ukázalo svou platnost i tentokrát. Belgická legenda Die Anarchistische Abendunterhaltung se na Alternativu vrátila pod devíti letech, tentokrát s novým albem Eight Definitions. V poslední dekádě doznala kapela mnoho zvukových i personálních změn a na pódium tak vystoupala čtveřice složená z baskytaristy Hannese D'Hoina, zakladatele a klarinetisty Hana Stubbeho, akordeonisty Roela Van Campa a mladého bubeníka Pirroena Stevense, který se vtipně ujal i role konferenciéra. DAAU definují svou tvorbu jako filmové toulky, na něž zvou své posluchače, a označení splňují do puntíku. Eight Definitions zní jak z disku, tak naživo jako soundtrack k bijáku, až si člověk vzpomněl na Salieriho popis Mozartovy tvorby. „Začátek prostý, až komický. Jen rytmus. Fagoty, basetové rohy, jako zvuk rezavého akordeonu. A náhle, vysoko, úplně nad nimi, hoboj. Jednoduchý tón, vznášející se bez zachvění. Vzápětí jej přebírá klarinet, sladce jej zjemňuje, ve frázi naplněnou rozkoší.“

Těch pár vět by DAAU nemuseli ani příliš upravovat. Stubbeho klarinet lkal a vznášel se pod klenbou, odkazy klezmeru byly nezpochybnitelné, přesto bylo vše nové a neznámé, terra incognita, kterou jste krok za krokem objevovali spolu se čtveřicí hráčů. Anarchistická večerní zábava, která předčila veškerá očekávání, a nedá se než doufat, že DAAU se brzy dočkají i samostatného koncertu v Čechách.

Pokud vám Alternativa 2013 letos utekla, máte ještě šanci na Mikuláše. Afterparty proběhne 5. prosince v Malostranské besedě s americkou zpěvačkou Lydií Lunch.

Info

Alternativa 2013: Were Mute, 100nka (pl), DAAU (be)
29. 11. 2013, HooDoo Music Club, Praha

Foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace