Články / Offtopic / / Movie/dox

American Honey se nemaže

American Honey se nemaže

Lukáš Červený | Články / Offtopic / / Movie/dox | 26.11.2016

V roce 2003 získala Andrea Arnoldová za provokativní krátký film Vosa Oscara. Letos se britská režisérka vrací jako autorka, u které nekompromisnost a naturalismus nepřekvapí: oboje přitom dovedla k dokonalosti v nejnovější adaptaci románu Emily Brontëové. Jestliže však Bouřlivé výšiny představily formální vrchol, navazující American Honey trpí spolu s nimi nečitelností a absencí stavby příběhu. Ten se ve změti vjemů jednoduše vytrácí.

Už to, jak se Arnoldová věnuje svým postavám, naznačuje jejich hloubku. Náctiletá Star (neherečka Sasha Lane) je vržena do situace, která ji vymaní z běžného života: podobně jako hrdinka Fish Tanku nebo Vosy se i ona snaží najít něco lepšího, než je špinavá realita výchovy dvou nevlastních sourozenců. Z krátce načrtnuté white trash noční můry utíká žít si svůj americký sen s Shiou LaBeoufem v roli živelného Jakea. Očekávanému střetu s realitou však Arnoldová otupuje hrany a jízda mikrobusem napříč Amerikou se rozplývá ve sled těžko rozlišitelných epizod. Ani silnější střípky naznačující pocity viny či znechucení nepředstavují dostatečný odklon od soustavného pokračování: snímek prostě pokaždé jede o dům dál. Arnoldová přitom čtvrtku stopáže věnuje kobylkám na oknech, motýlům, žábám, světluškám či medvědovi. Výsledkem je působivá atmosféra, která obklopuje prázdno.

Ačkoliv lze odvážné rozhodnutí zachytit tuláctví jako děj bez struktury obhájit, zůstává American Honey příliš dlouhým výstřelkem, při jehož natáčení a stříhání autorka ztratila soudnost. Ze způsobu, jakým Andrea Arnoldová opisuje všechny předchozí snímky a jen převádí „svá“ témata (živočišnou lásku či ztrátu nevinnosti) do amerického kontextu, je to více než patrné.


Info

American Honey
Režie Andrea Arnold, 2016
www.americanhoney-movie.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nesmierne vydýchnutie bolesti (Bludné kruhy)

Jonáš Sudakov 10.07.2020

V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.

Člověk člověku vlastníkem (Vlastníci)

Shaqualyck 21.06.2020

Ne že by se u nás točilo málo komedií. Jen se na ně nedá koukat. Vlastníci Jiřího Havelky představují výjimku z pravidla.

Bedosova partnerská poradňa (Tenkrát podruhé)

Bibiána Hajdanyová 25.01.2020

Kde by sa človek chcel ocitnúť, ak by mal možnosť znovu prežiť nejaký moment? Išlo by o konkrétne miesto alebo o to, kto by v danej spomienke figuroval?

Kedy sa „naša vec“ stala vecou verejnou? (Prvý zradca)

Bibiána Hajdanyová 28.12.2019

Životopisná krimi-dráma Il traditore je plná mocných mužov, veľkých zrád a túžby po pomste.

Jobové kapitalismu? (Pardon, nezastihli jsme vás)

Jakub Kurnas 14.12.2019

Režisér Ken Loach je vytrvalým kritikem stávajících sociálních poměrů na Britských ostrovech...

Parazit (pro každého)

Jakub Kurnas 03.11.2019

Snímek, který si z letošního Festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu, zaujme jak důrazem na sociální tematiku, tak drsným černým humorem.

Staříci na cestě

Veronika Havlová, Viktor Palák 21.10.2019

Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?

Pod plechem trumpet (Brasslands)

Jakub Kurnas 09.10.2019

Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí.

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

Veronika Havlová, Viktor Palák 02.10.2019

Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.

Vtedy u Tarantina (Once Upon a Time in Hollywood)

Bibiána Hajdanyová 25.08.2019

Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No...