Články / Profily/retro

and then those waves came to this earth #2: mmoths

and then those waves came to this earth #2: mmoths

Martin Švarc | Články / Profily/retro | 16.01.2013

Když nad tím tak přemýšlím, měl bych si začít víc vážit sněhu. Jednu prosincovou noc někdy na konci roku 2010 totiž způsobil, že Jack Colleran zůstal doma, stáhl si demo verzi Abletonu Live a začal skládat. Možná nejde ani tak o ten sníh, jako o to, že bychom měli být v noci aspoň občas místo chlastání více kreativní. I když – nejlepší je to samozřejmě zkombinovat.

Mmoths, vycházející hvězda chill elektroniky, pochází z Irska a v osmnácti letech by se dala označit za ukázkový příklad rychlosti šíření informací po internetu aneb kterak se z ložnice s MacBookem mladý hoch do světa vydal.

V dnešním světě dreamy hudby ložnicových mágů se zdá být všechno takřka stejné nebo podobné, ale když chceš být na stejné vlně, jinak to ani nejde, musíš si osvojit minimálně ty základní postupy. Mám za to, že Mmoths není jako ostatní, přirovnat by se dal nanejvýš k Evenings. Jeho originalita spočívá například v tom, jak pracuje s reverbem a všemožnými ruchy na pomezí ambientu, jimiž obalí hlavní melodii tak, že není na první poslech úplně rozpoznatelná. Ale je tam a většinou velmi vydařená, jako důkaz doporučuju skladbu THNX, samozřejmě s klipem od Feel Good Lost. A na rozdíl od ostatních nepoužívá samply vokálů.

První oficiální song Blisters byl zároveň jeho prvním uloženým trackem, jelikož do té doby používal jen demo Abletonu, které neumožňuje ukládat. Dneska, kdy každý jde ven se svým prvním pokusem, je tahle taktika raritou. Můžeme se jen dohadovat, kolik potenciálních hitů tak zaniklo. Nicméně nocí strávených tvořením a zkoušením, co že takový program dokáže, muselo být opravdu hodně, protože už s touhle skladbou prorazil. Úderně zasekávaná hlavní linka a rytmus podobný hiphopovému, principy ještě více uplatněné v další skladbě Slow Down, učarovaly kdekomu. Zároveň v tomto bodě končí jeho nejexpresivnější období, následují spíše klidnější věci (s výjimkou Folding). Důkazem budiž to, že z bicí soupravy si mnohdy vystačí jen s kopákem.

Za vrchol jeho bleskového startu, který by mu mohl závidět snad každý (i když se to nedělá), považuju smlouvu s SQE Music z Los Angeles, podepsanou přesně v den Jackova ukončení střední školy. Krátce na to odletěl za velkou louži sbírat zkušenosti a kontakty. Letos na jaře pak pod tímto labelem vydal debutové EP, pojmenované jednoduše Mmoths. 5 tracků, 5 hitů, i když podle většiny fanoušků nad ostatní vyčnívá skladba Heart s ultra rychlými klávesami a vokály od řeckých Keep Shelly in Athens. Objel s ním turné po USA a zúčastnil se hudebního svátku jménem SXSW. To není vůbec špatný začátek.

Mmoths je rovněž známý remixy, které ovšem netvoří hlavní část jeho produkce, jak to tak u některých umělců bývá. Má za sebou remix pro Interpol (The Undoing), o který ho Paul Banks a spol. požádali, z těch neoficiálních stojí za zmínku předělávka Bon Iver – The Babys nebo skladby od Passion Pit.

Honem do současnosti. Nedávno si Jacka vybrala sama Annie Mac na svoji novou kompilaci, kam přispěl trackem Over You, nebo tu je probíhající tour s The xx, kterým předskakuje – to jsou úspěchy, které o něčem svědčí. Ale máme tu ještě žhavější novinky. Mmoths už vypustil první singl ze svého nového Diaries EP, nese název For Her. Lyrickou skladbu, kde si přesně ve svém stylu pohrává s tóny klasického piana, doplnili o zpěv kalifornští Young and Sick. A není to jediný track, který už z připravovaného EP vypustil ven, do mixu pro hudební blog The Fader zařadil track s názvem Too Real, takže dohledat. Celý počin pak vyjde 5. března, snad o tom nějaký český web napíše. A kdyby ne, zkontrolujte sami. A nezapomeňte – first m is silent.

Info

Mmoths (irl)
www.mmothsmusic.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Track týdne: Soccer96 - I Was Gonna Fight Fascism (ft. Alabaster dePlume)

Jiří Špičák 02.04.2020

Jako správný politický track má groove: vzpomeňte si na kultovní revolucionářský motorik Crest milovaných Stereolab a hned vám bude jasné, kde se pohybujeme a kde skončíme.

Ngoni pro třetí tisíciletí (Bassekou Kouyaté)

Akana 25.02.2020

Brilantní instrumentalista se nijak netají snahou oslovit co nejširší spektrum posluchačů a myslí přitom jak na své krajany, tak na západní publikum.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Ženy v angažovaném popu

Aneta Martínková 02.01.2020

V mainstreamovém vnímání bylo boření stereotypů pořád vnímané trochu jako padlé na hlavu. A umělkyně, které se o něj pokoušely... Jeden z nejlepších loňských textů Full Moonu nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Kde se vzal sad boy? (Depresivní pop)

Jiří Špičák 02.01.2020

Citlivý chlapec, plachý introvert. Sad boy. A jeden z nej-textů roku 2019, který vyšel v magazínu Full Moon, nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Padesát let narušování vašeho klidu (Yoko Ono)

Jiří Špičák 02.01.2020

Nevídanou kreativní erupci první poloviny sedmdesátek zakončila Yoko Ono deskou Feeling the Space, píše se v článku, který vybíráme v rámci best of textů Full Moonu. Teď online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Bez růžových brýlí (Ženy v beat generation)

Anna Mašátová 02.01.2020

Své místo v učebnicích literatury si ženy beat generation zatím zcela nenašly a těžko říct, zda se tak stane. Vybraný text z loňského ročníku tištěného Full Moonu online.

Full Moon Stage 2019: The Kill Devil Hills

redakce 14.04.2019

Australský Divoký západ v Ostravě? The Kill Devil Hills představí na Full Moon Stage svou aktuální desku.

Full Moon Stage 2019: Holy Motors

redakce 12.04.2019

Čarovnou náladu a cinematické westernové motivy násobí mohutný zvuk tří kytar, zkreslený spoustou efektů a reverbu.

Full Moon Stage 2019: Uniform

redakce 11.04.2019

O nejtvrdší koncert letošního festivalového programu, jak Full Moon Stage, tak celých Colours, se postarají američtí Uniform.

Full Moon Stage 2019: Bo Ningen

redakce 10.04.2019

Čtyři Japonci a létající kytary? Bo Ningen a jeden z vrcholů Colours of Ostrava? Na Full Moon Stage zcela nepochybně.