Články / Rozhovory

Andraž Kajzer (MENT, Slovinsko): Nové hvězdy a rádiové hity nejsou pro nás

Andraž Kajzer (MENT, Slovinsko): Nové hvězdy a rádiové hity nejsou pro nás

Michal Pařízek | Články / Rozhovory | 19.02.2018

Zážitků z MENTu máme plnou nůši, do březnového čísla Full Moonu chystáme velký report, ale ještě předtím nabízíme rychlý rozhovor s Andražem Kajzerem, který spolu s Matjažem Mančekem vede lublaňskou přehlídku. S Andražem se potkáváme na spoustě akcí a koncertů, také jeho nadšení a entuziasmus dělá z MENTu akci, která je skutečně výjimečná a návyková. O tom, že na bohatého strýčka z Kanady nemá smysl čekat, o zapojení platformy beehype do programu festivalu a o slovinské hudební scéně. Bude někdy Thom Yorke v Lublani představovat své nejoblíbenější české kapely?

Neznám přesná čísla, ale řekl bych, že letos na MENTu bylo mnohem více návštěvníků než o rok dříve, zvýšil se také počet vystupujících i klubů. Bude tento trend pokračovat nebo vám současná velikost festivalu stačí?
Máš pravdu, jsme s účastí opravdu hodně spokojeni. Tohle byl největší ročník – v počtu vystupujících, koncertních míst i návštěvnosti. Ale rozšíření festivalu neplánujeme, raději ho chceme udržet menší a soustředěnější. Samozřejmě bysme to mohli vyzkoušet, ale opravdu bychom neradi přišli o současnou atmosféru a také snadno dostupnou vzdálenost mezi jednotlivými koncertními místy.

Odpovídá současná situace představám, které jste měli před čtyřmi lety, kdy jste s MENTem začínali?
Kdepak, je to všechno nad očekávání.

Letošní program zahájily koncerty Algiers a Young Fathers, obě patří mezi nejlepší živé kapely současnosti. Není to pro začínající kapely, které na showcase festivalech obvykle vystupují, přece jen příliš neúprosné zrcadlo?
Nevnímáme MENT pouze jako showcase, ale jako městský festival, který by měl otevírat různé úrovně vnímání a představit odlišné formy hudby a umění. Právě proto se na zahajovací večer snažíme vždy najít někoho už zavedeného, někoho, kdo se nebude překrývat s dalšími začínajícími jmény a naopak nabídne našemu publiku a ostatním kapelám něco speciálního. Stejně tak jsme vždycky otevřeni věcem, jako je theremin workshop, nebo projektům, jako byly letos appointMENT či cellF.

Jak probíhá výběr vystupujících? Předpokládám, že jde o kombinaci přímo oslovených kapel a těch, které se přihlásí samy. Můžeš prozradit poměr mezi těmito dvěma cestami?
Přesně tak. Letos jsme víc než polovinu jmen vybrali na základě aplikačního formuláře, to znamená okolo čtyřiceti z více než 1250 přihlášených. Ostatní jsme buď viděli živě nebo nám byla doporučena lidmi, kterým důvěřujeme.

Dvanáct set padesát je pěkné číslo, roste zájem rok od roku?
Ano, každým rokem. Letos přicházely emaily dávno po uzavření aplikace, v podstatě až do zahájení festivalu.

Podle jakého klíče vybíráte? MENT je z těch showcasů, které jsem měl možnost navštívit, rozhodně nejalternativnější, a tím teď nemyslím jen prostředí v centru Metelkova, ale hlavně program.
Snažíme se vybírat kapely, o kterých máme pocit, že jsou na jisté úrovni, něčím jedinečné a hlavně přesvědčivé živě. Naším cílem není hledat nové popové hvězdy nebo rádiové hity, snažíme se soustředit na ty, kteří na sobě pracují a budou tvořit třeba dalších dvacet nebo třicet let. A budou postupně doceněni. Jistě, možná jsou jména z našeho programu alternativnější než jinde, ale myslím, že mají potenciál k dlouhodobější kariéře, v níž budou tvořit a zkoumat hudbu a připraví spoustu skvělých alb a koncertů. To mi přijde daleko důležitější než nahrát jeden, byť velký hit.

Do jaké míry se do programu odráží váš osobní vkus?
Výrazně. Taky hodně vybíráme s ohledem na to, aby se vystupující hodili do míst, ve kterých se festival odehrává.

Důvěřuješ obvyklé showcase formuli, že neznámou kapelu uvidí v malém klubu slavný agent nebo pořadatel a udělá z ní hvězdu?
Sny kapel o tom, že je někdo objeví na koncertě a udělá z nich hvězdu, jsou pro lidi, kteří věří na sázení v loterii nebo čekají na bohatého strýčka z Kanady, se kterým se sice nikdy neviděli, ale zato jim odkáže hromadu peněz. Práce může nabídnout jisté výsledky a showcase festivaly zase dokážou optimalizovat potenciál rozvíjející se kariéry, to je všechno. Podle mých zkušeností může neznámá kapela odehrát několik koncertů po Evropě s návštěvností pár desítek lidí, a pokud bude mít štěstí, tak si přečte recenzi v místním webzinu. Pochybuji, že do těchhle klubů někdy zavítal anglický agent, stejně tak bude těžké na takových koncertech prezentovat práci nějakého labelu.

Proč mají kapely jezdit na showcase festivaly?
Právě kvůli té optimalizaci. Na tyhle akce jezdí novináři, promotéři a další profesionálové, možnosti mediálních výstupů a následných výsledků jsou mnohem větší. Pozvánky na festivaly, koncerty, recenze ve známých časopisech, možnost získat agenta nebo label, tohle vše se ti na showcasech může stát. Dalším přínosem je samozřejmě konferenční část, ta je cenná pro získání informací, znalostí a setkávání.

Letos na MENTu nechybělo zajímavé místo, scéna kurátorovaná platformou beehype, kam ostatně sám přispíváš. Jak jste s touhle částí programu spokojeni?
Jsem moc rád, že jsme se letos rozhodli s beehype něco vymyslet. Mariusz (Mariusz Herma, editor serveru, pozn. ed.) je velký nadšenec, chtěli jsme beehype trochu posunout, přinutit k akci. Myslím, že se jejich scéna moc povedla, stejně jako panel a diskuze jejich přispěvatelů. Určitě v budoucnu spolu zase něco vymyslíme.

Je tohle cesta, kterou by se mohl MENT vydat? Tedy program z části kurátorovaný zajímavými subjekty nebo osobnostmi? Můj oblíbený Le Guess Who? v holandském Utrechtu funguje přesně takhle.
Je to možné. Vůbec by mi nevadilo, kdyby na MENTu Thom Yorke představil své tři oblíbené české kapely nebo Björk zaštítila scénu nových islandských nadějí...

MENT dává velký prostor místní hudební scéně, představili jste velké množství jmen. Máte ještě z čeho vybírat? Jak si současná slovinská scéna stojí?
Je malá, ale velmi rozmanitá. A nejzajímavější je právě její alternativní část, na které se to hemží novými jmény. Dříve jen velmi málo kapel vydávalo desky, spíš jezdily v pátek a sobotu na „turné“ a pak přemýšlely, co dál. Jsem moc rád, že to se změnilo, objevuje se víc a víc skupin, které přemýšlejí v dlouhodobém horizontu a snaží se hrát mimo Slovinsko. Máme spoustu dobré hudby, nebojte se objevovat!

Jaké festivaly sám navštěvuješ, odkud bereš pro MENT inspiraci?
Jezdím po jiných showcasech. Díky tomu, že je MENT součástí programu INES, dostáváme mnoho pozvánek a je to o dost jednodušší než dřív. Nezapomeň, že na podobných akcích vidíš nejen nové možnosti, ale taky věci, kterých by ses na svém vlastním festivalu měl vyvarovat. Inspirace a zkušenosti. Ale snažím se chodit i na hodně koncertů doma, většinou právě do klubů, které znáš z MENTu.

A ty oblíbené akce?
Určitě Beaches Brew a Pohoda. Na seznamu těch, které bych chtěl navštívit, než zemřu, je Le Guess Who?, o kterém jsi mluvil, švýcarský Bad Bonn Kilbi nebo Recontres Trans Musicales ve Francii.

Info

web festivalu

foto © Kaja Brezočnik

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Sunset Sons (uk/aus)

redakce 16.10.2019

Singl Heroes od britsko-australských indie rockerů Sunset Sons si odbyl ostře sledovanou premiéru v Beats1 show rádiové persony jménem Zane Lowe. Kde se vzali, kdo to je?

Mueran Humanos: Následovat svoje posedlosti

redakce 10.10.2019

Skupina, která nese v názvu sousloví Lidi chcípněte, by jistou dávku chladnokrevnosti oplývat měla. A argentinští Mueran Humanos jí oplývají. Rozhovor.

Nick Murphy: Nedělám hudbu pro sebe, ale pro jiné

redakce 04.10.2019

Před pražským koncertem jsme si povídali o umělcově službě lidstvu, cestovatelských zážitcích a Muprhyho houževnaté povaze.

Aneta Kohoutová (Nábřeží saunařů): Hrozná zodpovědnost, ale zároveň i neuvěřitelná svoboda

redakce 30.09.2019

Nábřeží saunařů, akce, která se odehraje v Hradci v závěru tohoto týdne. Co od ní čekat, jestli přijít nahý a hladový, co chystá NUUK do budoucna?

Vstupní prohlídka: Stolen (chn)

redakce 26.09.2019

Kapela Stolen z čínského města Chengdu existuje přes deset let, evropskému publiku se letos představí jako předkapela ikon New Order.

Roman Odjinud, Petr Vrba (Alternativa Festival): Máme ruce od sazí

redakce 23.09.2019

Když už se zdálo, že „alternativní“ dramaturgie se poněkud unavila, obměnil se organizační tým. Z něj promlouvají dva z členů festivalu. Marx, klišé i osypky. Rozhovor.

Steffi: Nepotřebujeme pořád sedět jedna vedle druhé

redakce 20.09.2019

Steffi a Virginia, rezidentky berlínského Berghain/Panorama Baru o nadcházející desce Work a Change, která vychází na labelu Ostgun Ton.

Zdeňka Morávková (V centru | Im Zentrum): Centrum je tam, kde si ho uděláš

redakce 18.09.2019

Jesenický umělecký festival svou dramaturgií poukazuje na česko-německou spolupráci, která v regionu po léta přirozeně probíhala. Rozhovor.

Radim Zbránek (Story): Jen vnímat, nechat mobil v kapse

redakce 16.09.2019

Večírku s názvem Story se po několik let dařilo odvážným propojením dvou zdánlivě neslučitelných světů vyvolat atmosféru, jakou široko daleko zažil málokdo... Rozhovor.

Wrekmeister Harmonies: Všetko má expiráciu, krása aj utrpenie

redakce 15.09.2019

Predo mnou zrazu sedeli dve vyrovnané a veľmi príjemné bytosti, hovoril najmä JR. A pokojným hlasom ma dôkladne vyškolil o kráse a šťastí, ktoré je všade okolo nás.