Články / Rozhovory

Andraž Kajzer (MENT, Slovinsko): Nové hvězdy a rádiové hity nejsou pro nás

Andraž Kajzer (MENT, Slovinsko): Nové hvězdy a rádiové hity nejsou pro nás

Michal Pařízek | Články / Rozhovory | 19.02.2018

Zážitků z MENTu máme plnou nůši, do březnového čísla Full Moonu chystáme velký report, ale ještě předtím nabízíme rychlý rozhovor s Andražem Kajzerem, který spolu s Matjažem Mančekem vede lublaňskou přehlídku. S Andražem se potkáváme na spoustě akcí a koncertů, také jeho nadšení a entuziasmus dělá z MENTu akci, která je skutečně výjimečná a návyková. O tom, že na bohatého strýčka z Kanady nemá smysl čekat, o zapojení platformy beehype do programu festivalu a o slovinské hudební scéně. Bude někdy Thom Yorke v Lublani představovat své nejoblíbenější české kapely?

Neznám přesná čísla, ale řekl bych, že letos na MENTu bylo mnohem více návštěvníků než o rok dříve, zvýšil se také počet vystupujících i klubů. Bude tento trend pokračovat nebo vám současná velikost festivalu stačí?
Máš pravdu, jsme s účastí opravdu hodně spokojeni. Tohle byl největší ročník – v počtu vystupujících, koncertních míst i návštěvnosti. Ale rozšíření festivalu neplánujeme, raději ho chceme udržet menší a soustředěnější. Samozřejmě bysme to mohli vyzkoušet, ale opravdu bychom neradi přišli o současnou atmosféru a také snadno dostupnou vzdálenost mezi jednotlivými koncertními místy.

Odpovídá současná situace představám, které jste měli před čtyřmi lety, kdy jste s MENTem začínali?
Kdepak, je to všechno nad očekávání.

Letošní program zahájily koncerty Algiers a Young Fathers, obě patří mezi nejlepší živé kapely současnosti. Není to pro začínající kapely, které na showcase festivalech obvykle vystupují, přece jen příliš neúprosné zrcadlo?
Nevnímáme MENT pouze jako showcase, ale jako městský festival, který by měl otevírat různé úrovně vnímání a představit odlišné formy hudby a umění. Právě proto se na zahajovací večer snažíme vždy najít někoho už zavedeného, někoho, kdo se nebude překrývat s dalšími začínajícími jmény a naopak nabídne našemu publiku a ostatním kapelám něco speciálního. Stejně tak jsme vždycky otevřeni věcem, jako je theremin workshop, nebo projektům, jako byly letos appointMENT či cellF.

Jak probíhá výběr vystupujících? Předpokládám, že jde o kombinaci přímo oslovených kapel a těch, které se přihlásí samy. Můžeš prozradit poměr mezi těmito dvěma cestami?
Přesně tak. Letos jsme víc než polovinu jmen vybrali na základě aplikačního formuláře, to znamená okolo čtyřiceti z více než 1250 přihlášených. Ostatní jsme buď viděli živě nebo nám byla doporučena lidmi, kterým důvěřujeme.

Dvanáct set padesát je pěkné číslo, roste zájem rok od roku?
Ano, každým rokem. Letos přicházely emaily dávno po uzavření aplikace, v podstatě až do zahájení festivalu.

Podle jakého klíče vybíráte? MENT je z těch showcasů, které jsem měl možnost navštívit, rozhodně nejalternativnější, a tím teď nemyslím jen prostředí v centru Metelkova, ale hlavně program.
Snažíme se vybírat kapely, o kterých máme pocit, že jsou na jisté úrovni, něčím jedinečné a hlavně přesvědčivé živě. Naším cílem není hledat nové popové hvězdy nebo rádiové hity, snažíme se soustředit na ty, kteří na sobě pracují a budou tvořit třeba dalších dvacet nebo třicet let. A budou postupně doceněni. Jistě, možná jsou jména z našeho programu alternativnější než jinde, ale myslím, že mají potenciál k dlouhodobější kariéře, v níž budou tvořit a zkoumat hudbu a připraví spoustu skvělých alb a koncertů. To mi přijde daleko důležitější než nahrát jeden, byť velký hit.

Do jaké míry se do programu odráží váš osobní vkus?
Výrazně. Taky hodně vybíráme s ohledem na to, aby se vystupující hodili do míst, ve kterých se festival odehrává.

Důvěřuješ obvyklé showcase formuli, že neznámou kapelu uvidí v malém klubu slavný agent nebo pořadatel a udělá z ní hvězdu?
Sny kapel o tom, že je někdo objeví na koncertě a udělá z nich hvězdu, jsou pro lidi, kteří věří na sázení v loterii nebo čekají na bohatého strýčka z Kanady, se kterým se sice nikdy neviděli, ale zato jim odkáže hromadu peněz. Práce může nabídnout jisté výsledky a showcase festivaly zase dokážou optimalizovat potenciál rozvíjející se kariéry, to je všechno. Podle mých zkušeností může neznámá kapela odehrát několik koncertů po Evropě s návštěvností pár desítek lidí, a pokud bude mít štěstí, tak si přečte recenzi v místním webzinu. Pochybuji, že do těchhle klubů někdy zavítal anglický agent, stejně tak bude těžké na takových koncertech prezentovat práci nějakého labelu.

Proč mají kapely jezdit na showcase festivaly?
Právě kvůli té optimalizaci. Na tyhle akce jezdí novináři, promotéři a další profesionálové, možnosti mediálních výstupů a následných výsledků jsou mnohem větší. Pozvánky na festivaly, koncerty, recenze ve známých časopisech, možnost získat agenta nebo label, tohle vše se ti na showcasech může stát. Dalším přínosem je samozřejmě konferenční část, ta je cenná pro získání informací, znalostí a setkávání.

Letos na MENTu nechybělo zajímavé místo, scéna kurátorovaná platformou beehype, kam ostatně sám přispíváš. Jak jste s touhle částí programu spokojeni?
Jsem moc rád, že jsme se letos rozhodli s beehype něco vymyslet. Mariusz (Mariusz Herma, editor serveru, pozn. ed.) je velký nadšenec, chtěli jsme beehype trochu posunout, přinutit k akci. Myslím, že se jejich scéna moc povedla, stejně jako panel a diskuze jejich přispěvatelů. Určitě v budoucnu spolu zase něco vymyslíme.

Je tohle cesta, kterou by se mohl MENT vydat? Tedy program z části kurátorovaný zajímavými subjekty nebo osobnostmi? Můj oblíbený Le Guess Who? v holandském Utrechtu funguje přesně takhle.
Je to možné. Vůbec by mi nevadilo, kdyby na MENTu Thom Yorke představil své tři oblíbené české kapely nebo Björk zaštítila scénu nových islandských nadějí...

MENT dává velký prostor místní hudební scéně, představili jste velké množství jmen. Máte ještě z čeho vybírat? Jak si současná slovinská scéna stojí?
Je malá, ale velmi rozmanitá. A nejzajímavější je právě její alternativní část, na které se to hemží novými jmény. Dříve jen velmi málo kapel vydávalo desky, spíš jezdily v pátek a sobotu na „turné“ a pak přemýšlely, co dál. Jsem moc rád, že to se změnilo, objevuje se víc a víc skupin, které přemýšlejí v dlouhodobém horizontu a snaží se hrát mimo Slovinsko. Máme spoustu dobré hudby, nebojte se objevovat!

Jaké festivaly sám navštěvuješ, odkud bereš pro MENT inspiraci?
Jezdím po jiných showcasech. Díky tomu, že je MENT součástí programu INES, dostáváme mnoho pozvánek a je to o dost jednodušší než dřív. Nezapomeň, že na podobných akcích vidíš nejen nové možnosti, ale taky věci, kterých by ses na svém vlastním festivalu měl vyvarovat. Inspirace a zkušenosti. Ale snažím se chodit i na hodně koncertů doma, většinou právě do klubů, které znáš z MENTu.

A ty oblíbené akce?
Určitě Beaches Brew a Pohoda. Na seznamu těch, které bych chtěl navštívit, než zemřu, je Le Guess Who?, o kterém jsi mluvil, švýcarský Bad Bonn Kilbi nebo Recontres Trans Musicales ve Francii.

Info

web festivalu

foto © Kaja Brezočnik

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Michal Kočan (Underdogs'): Chci donutit lidi přemýšlet

Jarmo Diehl, su, ScreamJay 26.05.2020

Víte, že Underdogs' zdaleka není jen klub? Je to komunita i promotérský kolektiv, který organizuje Fluff Fest. S Michalem Kočanem o plánech do budoucna i vzniku jedinečného kolektivu.

Vstupní prohlídka: Raptor Koch

redakce 25.05.2020

Hudební škatulky pro něj nejsou hluboké ani dost vysunuté, freakpopovou písničku rádiového charakteru střídá lo-fi ambient. Je to blázen, nebo ne?

Douška vydavatelská: XION

redakce 21.05.2020

XION se pokouší překlenout žánrové škatulky, chce představovat zajímavou hudbu z různých koutů vesmíru, hudbu jako eklektické místo s vášní a entuziasmem.

Alexandr Smutný (#zazivouhudbu): Vytváříme kulatý stůl pro všechny

Michal Pařízek 20.05.2020

K výzvě Za živou hudbu se přihlásilo téměř 3 000 lidí, vyšly desítky různých článků a objevilo se také několik disputací. Co si o ní myslet celkově? Rozhovor.

Vstupní prohlídka: Liem

redakce 20.05.2020

Vladimír Jaške je na klubové scéně známý především jako energický kytarista s neopakovatelným rukopisem, z projektů Munroe nebo 2Cold.

Full Moon 10: Editorské tipy Viktora Paláka

redakce 13.05.2020

"Vždycky jsem rád pozoroval, jak celá řada autorů roste," říká Viktor Palák o tom, co je na práci editora nejlepší. Ke kterým textům ze své kariéry ve Full Moonu doporučuje…

Full Moon 10: O smutném méďovi. Rozhovor John Congleton (us)

waghiss666 13.05.2020

Aby bylo jasno: nikdo není takový mílius jako práve John Congleton. Prý že je v L.A. se svou prítelkyní, je tam teplo a má se fajn. "Tenhle týden nepracuju, beru…

Full Moon 10: Řekni mi to ještě jednou - a ještě, a ještě! Rozhovor Abel Ferrara (us)

Jakub Peřina 13.05.2020

S režisérem Abelem Ferrarou o nutkání nespokojit se jen tak s něčím, touze jít do extrému, rokenrolových deziluzích a chuti žít. A ještě!

Vstupní prohlídka: Fields of Grain

redakce 12.05.2020

Pražská alternativní skupina Fields of Grain vznikla v roce 2017 a svou první nahrávku se chystá vydat ve spolupráci s Aid Kidem. Co o nich víme?

Douška vydavatelská: Krmelec Recordings

redakce 11.05.2020

Krmelec Recordings patří k předním tuzemským vydavatelským hráčům na poli taneční scény a experimentující elektroniky. Co chystají?