Články / Rozhovory

Anna Maria Friman Henriksen (Trio Mediaeval): Jednohlasý zpěv byl základ

Anna Maria Friman Henriksen (Trio Mediaeval): Jednohlasý zpěv byl základ

Květa Čulejová | Články / Rozhovory | 12.08.2019

Do jihočeské Dobrše ve dnech 16. a 17. srpna potřetí zavítá jedinečný festival, který přináší české i zahraniční hvězdy spojující prvky lidové hudby s jazzem a world music, klasické skladby s improvizací, mistrovské techniky hry a zpěvu s osobitými způsoby hudební interpretace a hledání nových souvislostí tradiční a klasické hudby. Letošní ročník je věnován práci s hlasem a kromě českých jmen, jakými jsou např. Marta Kloučková, Petr Tichý, Robert Balzar, Ridina Ahmedová a další, se můžete těšit i na setkání s umělci zahraničními, jakými jsou John Potter a Ariel Abramovich, Zsuzsanna Varkonyi, Trio Mediaeval nebo Arve Henriksen a další.

soutěž (pro registrované) o čtyři vstupenky na Dobršskou bránu probíhá do 9. srpna 2019 zde

Arve Henriksen se v posledních dvou desetiletích objevil na mnoha albech labelu ECM, v roce 2018 vydal spolu se slovenským kytaristou Davidem Kollarem u košického vydavatelství Hevhetia desku Illusion of a Separate World. V Pošumaví vystoupí s norským Triem Mediaeval, které bylo založeno v Oslu roku 1997, a dnes jsou jeho členkami Anna Maria Friman Henriksen, Linn Andrea Fuglseth a Jorunn Lovise Husan. Jádro repertoáru představuje monofonní a polyfonní středověká hudba z Anglie, Itálie a Francie, současné skladby psané pro soubor, stejně jako tradiční norské, švédské a islandské balady a písně většinou uspořádané členkami skupiny. Vypadá to složitě nebo náročně? Ale kdeže, ostatně Anna Maria Friman Henriksen mnohé vyjasňuje v několika odpovědích níže.

Vystoupíte na festivalu v Dobrši, co vás napadá, když se řekne hudba a Česká republika?
Velmi se na Dobršskou bránu těšíme! Trio naposledy hrálo na festivalu staré hudby v Praze před několika lety a je skvělé tentokrát představit naši spolupráci s Arvem Henriksenem.

Spojení tří hlasů a trubky je vcelku unikátní, co tato kooperace přinesla do Tria Mediaeval?
Je úžasné mít čtvrtý hlas a další improvizační prvek.

Co vás ovlivnilo, co formovalo váš společný přístup?
Všechny jsme velmi otevřené a rády si poslechneme rozličné žánry a styly. Trio Mediaeval si vždy užívalo tvorbu hudby, která není mainstreamovou, snaží se najít méně známý repertoár. Středověká hudba velmi dobře ladí s lidovou a my měly štěstí, že jsme spolupracovaly se skladateli, kteří psali skladby speciálně pro nás.

S jakým programem se na dobršský festival chystáte?
Budou to skladby z našeho alba Rímur. Jedná se o hymny, lidové písně a improvizace čerpající z islandských, norských a švédských kořenů. V roce 1907 byla v Reykjavíku postavena socha Arnarsona (první norský obyvatel Islandu, pozn. a.) a její kopie byla v roce 1961 umístěna na norské pobřeží v Rivedalu. Obě sochy směřovaly k sobě, oslavovaly spojení mezi Rivedalem a Reykjavíkem a byly inspirací pro naši spolupráci s Arvem Henriksenem. V roce 2007 jsme se poprvé zúčastnili slavnostního ceremoniálu u sochy v Rivedalu. Poté jsme navštívili Reykjavík a začali dávat dohromady první nápady na nový program spojující skandinávskou hudbu a norské lidové písně, které hraje trio od prvního setkání v roce 1997. Improvizace byla vždy přirozenou a důležitou součástí severské ústní tradice a my jsme během posledních deseti let měly štěstí, že jsme se zapojily do nových projektů s norskými jazzovými hudebníky a improvizátory. Inspirace a kreativita, kterou vnesli do naší hudby, pro nás byly nesmírně významné.   S Arvem jsme všichni čtyři společně strávili několik letních sezón u krásného fjordu Dalsfjord a právě zde se zrodila většina hudby, která zazní. Na Dobršském festivalu  oslavíme tři světce slavnými středověkými kostelními písněmi: norský zpěv pro jeden hlas oslavující sv. Sunnivu, švédský věnovaný sv. Birgittě a dvouhlasá píseň svatého Magnuse z Orkneje. Těžko si to dnes dokážeme představit, ale až do pozdního středověku byly náboženské vícehlasé zpěvy slyšet relativně málo, ať už v kostele nebo jinde. Jednohlasý zpěv byl základ, na kterém byla založena téměř veškerá hudební zkušenost. 

Písně Rímur jsou jedinečnou islandskou tradiční formou rýmujícího se narativního verše. Byly původně zpívány zpěvákem nebo zpěvačkou, kteří putovali od jednoho stavení ke druhému, aby si vysloužili pohoštění. Stejně jako většina skandinávských lidových písní byly po staletí předávány ústně. Ve dvacátém století začali etnografové a sběratelé lidových písní nahrávat tyto nádherné písně, a bylo tak přepsáno a uchováno velké množství melodií. Přijeďte si je poslechnout.

Info

Dobršská brána
16. – 17. 8. 2019
Dobrš
fb festivalu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Deset lásek ze Žižkova: Pavel Karous

redakce 19.09.2020

Deset tipů na to, čeho si při příští návštěvě všimnout, kam zajít na pivo a kde si zanadávat na necitlivou výstavbu od autora projektu Vetřelci a volavky.

Vstupní prohlídka: Sketchbook Quartet

redakce 15.09.2020

Sketchbook Quartet je vídeňský jazzový kvartet, jehož členové sdílí svěží pohled na hudební improvizaci a kreativitu. Jaké další indicie nám dali?

Moon Crew #30: Matěj Krč

redakce 14.09.2020

Brno meets Praha, hardcore straight edge meets ořechovka. Jubilejní díl Moon Crew odhaluje našeho letitého fotografa Matěje Krče.

Colin H. van Eeckhout (Amenra): Nikto si v poslednej dobe nesiahol na dno

Lucia Banáková 13.09.2020

Za dvadsať rokov existencie toho Amenra stihli pomerne dosť, vydali šesť albumov z cyklu Mass, založili kolektív spriatelených projektov a tak trochu i vlastné náboženstvo.

Pořadatelská: Martin Režný (Hlukovæ mysteria)

redakce 09.09.2020

Můžete ho znát jako organizátora, ale i hudebníka, preferuje hraní v improvizačních kolektivech, u Korobushka records vydává pod nickem Sakkikangas.

Pořadatelská: Antonín Kocábek (Kaštan – scéna Unijazzu)

redakce 08.09.2020

V Pořadatelské zve Tonda na řadu koncertů, které v Kaštanu proběhnou a samozřejmě taky na UniMoon!

Jiří Jirák (Indican): Je to o spolupráci kultur, ras a principů

Vojta Chmelík 05.09.2020

Jak se v Indican setkávají různé kulturní a hudební vlivy a jak pracuje s mystikou a intuicí? A jaké mají Indican cíle?

Petr Vyšohlíd (Meat-House Chicago I.R.A.): Nával invence se nedal zvládat aneb osudový střet hardcoreu s popartem

prof. Neutrino 03.09.2020

Při setkání na jedné královéhradecké pivní zahrádce jsme potkali Petra Vyšohlída - frontmana kultovní hardcoreové formace devadesátých let Meat-House Chicago I.R.A.

Dmitri Bezkorovainyi: Bělorusové nikdy nebyli tak jednotní a aktivní jako nyní

Michal Pařízek 01.09.2020

Dmitri pracuje jako hudební manažer a novinář v Minsku, je velkým podporovatelem běloruské hudební scény a právě on napomohl jejímu mezinárodnímu zviditelnění v posledních letech.

Pořadatelská: Ewelína Ai-Fen Chiu, Tereza Odehnalová, Daniel Vlček (Šamana ztráta)

redakce 26.08.2020

Víte, co se vznikne, když spojíte hudebníky z Ba:zel a promotérku z Mood? Festival v prostředí Prachovských skal s výběrovým, převážně elektronickým line-upem.