Články / Rozhovory

Anna Maria Friman Henriksen (Trio Mediaeval): Jednohlasý zpěv byl základ

Anna Maria Friman Henriksen (Trio Mediaeval): Jednohlasý zpěv byl základ

Květa Čulejová | Články / Rozhovory | 12.08.2019

Do jihočeské Dobrše ve dnech 16. a 17. srpna potřetí zavítá jedinečný festival, který přináší české i zahraniční hvězdy spojující prvky lidové hudby s jazzem a world music, klasické skladby s improvizací, mistrovské techniky hry a zpěvu s osobitými způsoby hudební interpretace a hledání nových souvislostí tradiční a klasické hudby. Letošní ročník je věnován práci s hlasem a kromě českých jmen, jakými jsou např. Marta Kloučková, Petr Tichý, Robert Balzar, Ridina Ahmedová a další, se můžete těšit i na setkání s umělci zahraničními, jakými jsou John Potter a Ariel Abramovich, Zsuzsanna Varkonyi, Trio Mediaeval nebo Arve Henriksen a další.

soutěž (pro registrované) o čtyři vstupenky na Dobršskou bránu probíhá do 9. srpna 2019 zde

Arve Henriksen se v posledních dvou desetiletích objevil na mnoha albech labelu ECM, v roce 2018 vydal spolu se slovenským kytaristou Davidem Kollarem u košického vydavatelství Hevhetia desku Illusion of a Separate World. V Pošumaví vystoupí s norským Triem Mediaeval, které bylo založeno v Oslu roku 1997, a dnes jsou jeho členkami Anna Maria Friman Henriksen, Linn Andrea Fuglseth a Jorunn Lovise Husan. Jádro repertoáru představuje monofonní a polyfonní středověká hudba z Anglie, Itálie a Francie, současné skladby psané pro soubor, stejně jako tradiční norské, švédské a islandské balady a písně většinou uspořádané členkami skupiny. Vypadá to složitě nebo náročně? Ale kdeže, ostatně Anna Maria Friman Henriksen mnohé vyjasňuje v několika odpovědích níže.

Vystoupíte na festivalu v Dobrši, co vás napadá, když se řekne hudba a Česká republika?
Velmi se na Dobršskou bránu těšíme! Trio naposledy hrálo na festivalu staré hudby v Praze před několika lety a je skvělé tentokrát představit naši spolupráci s Arvem Henriksenem.

Spojení tří hlasů a trubky je vcelku unikátní, co tato kooperace přinesla do Tria Mediaeval?
Je úžasné mít čtvrtý hlas a další improvizační prvek.

Co vás ovlivnilo, co formovalo váš společný přístup?
Všechny jsme velmi otevřené a rády si poslechneme rozličné žánry a styly. Trio Mediaeval si vždy užívalo tvorbu hudby, která není mainstreamovou, snaží se najít méně známý repertoár. Středověká hudba velmi dobře ladí s lidovou a my měly štěstí, že jsme spolupracovaly se skladateli, kteří psali skladby speciálně pro nás.

S jakým programem se na dobršský festival chystáte?
Budou to skladby z našeho alba Rímur. Jedná se o hymny, lidové písně a improvizace čerpající z islandských, norských a švédských kořenů. V roce 1907 byla v Reykjavíku postavena socha Arnarsona (první norský obyvatel Islandu, pozn. a.) a její kopie byla v roce 1961 umístěna na norské pobřeží v Rivedalu. Obě sochy směřovaly k sobě, oslavovaly spojení mezi Rivedalem a Reykjavíkem a byly inspirací pro naši spolupráci s Arvem Henriksenem. V roce 2007 jsme se poprvé zúčastnili slavnostního ceremoniálu u sochy v Rivedalu. Poté jsme navštívili Reykjavík a začali dávat dohromady první nápady na nový program spojující skandinávskou hudbu a norské lidové písně, které hraje trio od prvního setkání v roce 1997. Improvizace byla vždy přirozenou a důležitou součástí severské ústní tradice a my jsme během posledních deseti let měly štěstí, že jsme se zapojily do nových projektů s norskými jazzovými hudebníky a improvizátory. Inspirace a kreativita, kterou vnesli do naší hudby, pro nás byly nesmírně významné.   S Arvem jsme všichni čtyři společně strávili několik letních sezón u krásného fjordu Dalsfjord a právě zde se zrodila většina hudby, která zazní. Na Dobršském festivalu  oslavíme tři světce slavnými středověkými kostelními písněmi: norský zpěv pro jeden hlas oslavující sv. Sunnivu, švédský věnovaný sv. Birgittě a dvouhlasá píseň svatého Magnuse z Orkneje. Těžko si to dnes dokážeme představit, ale až do pozdního středověku byly náboženské vícehlasé zpěvy slyšet relativně málo, ať už v kostele nebo jinde. Jednohlasý zpěv byl základ, na kterém byla založena téměř veškerá hudební zkušenost. 

Písně Rímur jsou jedinečnou islandskou tradiční formou rýmujícího se narativního verše. Byly původně zpívány zpěvákem nebo zpěvačkou, kteří putovali od jednoho stavení ke druhému, aby si vysloužili pohoštění. Stejně jako většina skandinávských lidových písní byly po staletí předávány ústně. Ve dvacátém století začali etnografové a sběratelé lidových písní nahrávat tyto nádherné písně, a bylo tak přepsáno a uchováno velké množství melodií. Přijeďte si je poslechnout.

Info

Dobršská brána
16. – 17. 8. 2019
Dobrš
fb festivalu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Thorsten Quaeschning (Tangerine Dream): Máme plány pro nejrůznější myslitelné situace

redakce 18.10.2019

Thorsten Quaeschning se ocitl v pozici vedoucího skupiny, kterou nezakládal; vznikla deset let před jeho narozením a nezůstal v ní žádný z původních členů. Rozhovor, koncert záhy.

Vstupní prohlídka: Sunset Sons (uk/aus)

redakce 16.10.2019

Singl Heroes od britsko-australských indie rockerů Sunset Sons si odbyl ostře sledovanou premiéru v Beats1 show rádiové persony jménem Zane Lowe. Kde se vzali, kdo to je?

Mueran Humanos: Následovat svoje posedlosti

redakce 10.10.2019

Skupina, která nese v názvu sousloví Lidi chcípněte, by jistou dávku chladnokrevnosti oplývat měla. A argentinští Mueran Humanos jí oplývají. Rozhovor.

Nick Murphy: Nedělám hudbu pro sebe, ale pro jiné

redakce 04.10.2019

Před pražským koncertem jsme si povídali o umělcově službě lidstvu, cestovatelských zážitcích a Muprhyho houževnaté povaze.

Aneta Kohoutová (Nábřeží saunařů): Hrozná zodpovědnost, ale zároveň i neuvěřitelná svoboda

redakce 30.09.2019

Nábřeží saunařů, akce, která se odehraje v Hradci v závěru tohoto týdne. Co od ní čekat, jestli přijít nahý a hladový, co chystá NUUK do budoucna?

Vstupní prohlídka: Stolen (chn)

redakce 26.09.2019

Kapela Stolen z čínského města Chengdu existuje přes deset let, evropskému publiku se letos představí jako předkapela ikon New Order.

Roman Odjinud, Petr Vrba (Alternativa Festival): Máme ruce od sazí

redakce 23.09.2019

Když už se zdálo, že „alternativní“ dramaturgie se poněkud unavila, obměnil se organizační tým. Z něj promlouvají dva z členů festivalu. Marx, klišé i osypky. Rozhovor.

Steffi: Nepotřebujeme pořád sedět jedna vedle druhé

redakce 20.09.2019

Steffi a Virginia, rezidentky berlínského Berghain/Panorama Baru o nadcházející desce Work a Change, která vychází na labelu Ostgun Ton.

Zdeňka Morávková (V centru | Im Zentrum): Centrum je tam, kde si ho uděláš

redakce 18.09.2019

Jesenický umělecký festival svou dramaturgií poukazuje na česko-německou spolupráci, která v regionu po léta přirozeně probíhala. Rozhovor.

Radim Zbránek (Story): Jen vnímat, nechat mobil v kapse

redakce 16.09.2019

Večírku s názvem Story se po několik let dařilo odvážným propojením dvou zdánlivě neslučitelných světů vyvolat atmosféru, jakou široko daleko zažil málokdo... Rozhovor.