Články / Reporty

Ať promlouvá kytara (Buddy Guy)

Ať promlouvá kytara (Buddy Guy)

Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 18.07.2023

Report z koncertu Buddyho Guye by mohl začít velmi podobně jako texty o nedávných koncertech Joea Bonamassy a Billyho Gibbonse. Prostě kytarové legendy v Praze, bluesoví mistři atd. atd. Ale nezačne, protože Buddy Guy je úplně jiná kategorie. Téměř sedmaosmdesátiletý usměvavý děda je totiž osobností, k níž mohli oba výše jmenovaní vzhlížet, uctívat a učit se od ní. A třeba doufat, že si společně zahrají.

Buddy Guy se do Praha vrátil po pěti letech. Tehdy hrál v Česku, ve Velkém sále Lucerny, poprvé. Letos přijel podruhé, do v zásadě plného Kongresového centra, a naposledy. Byl to také jeho patrně závěrečný koncert v Evropě. Ty, které měl ještě odehrát v Izraeli, z bezpečnostních důvodů zrušil. Vědomí, že to je téměř jistě poslední koncert na starém kontinentě, se na vyznění večera podepsalo, ovšem protagonista se tím nenechal ovlivnit. Ten naopak přivezl tolik energie a životního elánu, že by mnozí mohli závidět.

Stačilo, aby se přišoural na pódium – bez doprovodu, takový je to frajer – a zahrál pár tónů skladby Damn Right, I've Got the Blues a místo předrevolučních sjezdů komunistické strany i se štěstím povolených Rockfestů měl v hrsti. Ostatně, první potlesk vestoje toho na pohled křehkého pána v bílé bekovce, bílých kalhotách a puntíkaté košili, přivítal. Jak už to tak u bluesmanů ze staré školy bývá, hrál většinou převzaté věci. Zazněly tak klasiky Muddyho Waterse, Willieho Dixona, v úryvcích Johna Leeho Hookera, Cream, Jimiho Hendrixe. Nevadilo to. A pokud právě tyhle věci vyvolávaly jistou nostalgii, Buddy ji s přehledem rozbíjel nekonečnou sérií vtipů a v dobrém smyslu „opiček“, které k jeho koncertům patří.

Hraní hadrem, zuby, rukávem, košilí, tanečky, úsměvy. I ta sestoupení mezi lidi se na většině jeho koncertů dějí, přesto je to pokaždé milé. A od hudebníka, který už by mohl kytaru dávno pověsit na hřebík a jen se houpat v křesle a kynout svým následovníkům, to působí i po letech nenuceně, opravdově. Kromě komedie také uměřeně, citlivě hrál na kytaru a skvěle zpíval: procítěná Skin Deep, jedna ze tří původních, nepřevzatých věcí, zazpívaná jemným, až slabým hlasem, brala dech svou upřímností, Got My Mo-Jo Working dýchala erotickým dusnem a u Watersovy Sheʼs Nineteen Years Old zase Guy vtipně glosoval oněch devatenáct let.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Veselý staříček je důkazem toho, že blues je životodárná energie, která musí být předávána a přijímána. I proto si Buddy Guy může dovolit odejít z jeviště bez velkých gest a patosu. Rozdá trsátka, zamává, dojde na kraj pódia, dá si posledního panáka a mizí. Kapela mezitím dohraje před aplaudujícím sálem a také odchází. Zůstává hudba. Přesně v duchu titulu závěrečné skladby – Let the Guitar to Do the Talking.

Info

Buddy Guy (us)
16. 7. 2023 Kongresové centrum, Praha

foto © Radim Malíček

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Temné prapory unavených těl (Lunchmeat Festival 2024)

Filip Peloušek 30.09.2024

Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.

Poměry techna a pisoárové rubriky (Lunchmeat Festival 2024)

Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024

Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.

Když není tak zle (Berlin Manson + Fvlcrvm)

Klára Řepková 29.09.2024

Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.

Staří maséři, dřevěná podlaha a to další (Lunchmeat Festival 2024)

Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024

Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.

Žalozpěv za vše, co je krásné (Big|Brave)

Marek Hadrbolec 27.09.2024

Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.

Prchlivé, trvalé okamžiky (Lunchmeat Festival 2024)

Dominik Polívka, Kristina Kratochvilová 27.09.2024

Přebíhám rozkopanou silnici k Veletržnímu paláci, který se na další čtyři večery, a brzká rána, stane mnohým druhým domovem. Mám skluz...

Hypnóza, potom tranz (Sýček + Oswaldovi)

Jakub Veselý 27.09.2024

Ďalšie skladby napredujú bez pauzy a dlhé repetičné pasáže nehlásia koniec. Je to jeden celok, ktorý omamuje poslucháčov.

Tři, čtyři, pět… (WWW Neurobeat)

Veronika Tichá 25.09.2024

Z nové desky, na jejíž vydání spustili WWW crowdfundingovou kampaň, úspěšnou po pár dnech, nezaznělo živě nic, nicméně dvojice Anděrových předvedla...

Když androidi tančí (Louis-Philippe Demers & Bill Vorn present Inferno)

Jarda Petřík 25.09.2024

Jsou to právě tyhle kontakty a propojení napříč AV festivalovou scénou, které v budoucích letech posunou Lunchmeat festival co do prezentovaných projektů výrazně dopředu.

Bez dechu s dechem (Katarina Gryvul & Alex Guevara)

Jarda Petřík 24.09.2024

Po čekání na dostatečně silnou mlhu se rozsvítí intenzivní bílá světla a uprostřed prostoru před projekčním obdélníkem se pozvolna zhmotní postava Katariny Gryvul.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace