Články / Rozhovory

Bernard Sumner (New Order): Po letech jsme měli deadline

Bernard Sumner (New Order): Po letech jsme měli deadline

Michal Pařízek | Články / Rozhovory | 29.08.2019

Celá ta situace připomínala film Johnny English, kde si Rowan Atkinson hraje na Jamese Bonda. Rozhovor se členem Joy Division a New Order se neodmítá, peripetie kolem náslechu a utajení alba ovšem překonaly všechna očekávání. „Přijde ti stream pod jménem Anne Ballard,“ psali z labelu. Stream byl otevřený pouhých dvacet čtyři hodin, zda platily názvy skladeb, bylo těžké říct, název alba tam nebyl vůbec. Když jsem následující den začínal rozhovor s Bernardem Sumnerem otázkou, jestli není trochu divné mluvit o desce, která nemá název, a jestli mají nějaký krycí, nastalo na druhé straně trapné ticho. „Ty jsi nedostal materiály?“ „Ne, jen stream pod nickem Anne Ballard.“ Po chvíli dohadování vyšlo najevo, že (pravděpodobně kvůli konspirační mánii) mi z Mute zapomněli poslat detaily k albu. Příjemný a nečekaně veselý anglický gentleman se tím naštěstí nenechal rozházet a pár minut po skončení rozhovoru konečně přišly slíbené materiály. Dokument se jmenoval Double Espreso a aniž jsem ho otevřel, vyslal jsem na label dotaz, zda to je ten inkriminovaný titul novinky. Ne, ta se jmenuje Music Complete, dozvěděl jsem se, Double Espresso je krycí jméno pro New Order. Konspirace byla kompletní. (Koncert New Order už třetího října ve Foru Karlín!)

Nový materiál zní zajímavě bohatě a barevně, je taneční, nečekaně elektronický, ale zároveň jsou tam slyšet sbory, smyčce a spousta akustických kytar. Jak jste k tomuto zvuku došli?
New Order byli vždycky hybridem mezi elektronikou a akustikou, snažíme se mezi nimi najít cestu a porozumění. Je vlastně s podivem, nakolik si například akustická kytara rozumí s elektronickými beaty. Byli jsme zvyklí používat naprogramované smyčce, takže setkání s pravým smyčcovým kvartetem pro nás bylo úplně něco nového a vzrušujícího. Bylo pozoruhodné sledovat všechny ty hudebníky, jak poslouchají písně, které jsme nahrávali společně. A myslím, že to bylo zajímavé i pro ně.

Poslední alba New Order byla úplně jiná...
Přesně toho kontrastu jsme chtěli docílit. Poslední alba byla hodně kytarová, přímočará, teď jsme se snažili o něco jiného. Tehdy jsem si osobně potřeboval odpočinout od syntezátorů, ty se nyní s velkou silou vrátily zpět, spolu s další elektronikou. Na desce se taky objevuje jeden menší orchestr, který zazní v několika písních, a několik hostujících zpěváků, což je další novinka. Přesně jak říkáš, zvuk alba je barevný, bohatý a po takovém jsme toužili. Vím, že to zní jako klišé, které dnes používá kdekdo, ale ty písně jako by se psaly samy. Jak postupně vznikaly, samy si říkaly o další nástroje, bohatší aranže nebo jiné zpěváky.

To zní jako tvrdá práce, jak dlouho jste nahrávali?
Tak to máš teda pravdu. (smích) V posledních třech, čtyřech letech jsme byli téměř nepřetržitě na turné, v té době jsme moc nového nenahráli. Po posledních koncertech přišla několikatýdenní pauza a někdy v říjnu loňského roku jsme šli do studia, kde jsme zůstali dalších snad šest měsíců. Uf, takhle to zní hrozně, navíc jsme pracovali skutečně tvrdě, nějakých sedmdesát nebo osmdesát hodin týdně. Po letech jsme měli taky deadline, což pochopitelně přidalo na stresu. Ale řekl bych, že to všechno se na albu podepsalo pozitivně.

Celý rozhovor vyšel před třemi lety v magazínu Full Moon #53 u příležitosti vydání dosud poslední desky New Order.

Info

New Order (uk)
03.10.2019 20:00
Forum Karlín, Praha
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Deset lásek ze Žižkova: Pavel Karous

redakce 19.09.2020

Deset tipů na to, čeho si při příští návštěvě všimnout, kam zajít na pivo a kde si zanadávat na necitlivou výstavbu od autora projektu Vetřelci a volavky.

Vstupní prohlídka: Sketchbook Quartet

redakce 15.09.2020

Sketchbook Quartet je vídeňský jazzový kvartet, jehož členové sdílí svěží pohled na hudební improvizaci a kreativitu. Jaké další indicie nám dali?

Moon Crew #30: Matěj Krč

redakce 14.09.2020

Brno meets Praha, hardcore straight edge meets ořechovka. Jubilejní díl Moon Crew odhaluje našeho letitého fotografa Matěje Krče.

Colin H. van Eeckhout (Amenra): Nikto si v poslednej dobe nesiahol na dno

Lucia Banáková 13.09.2020

Za dvadsať rokov existencie toho Amenra stihli pomerne dosť, vydali šesť albumov z cyklu Mass, založili kolektív spriatelených projektov a tak trochu i vlastné náboženstvo.

Pořadatelská: Martin Režný (Hlukovæ mysteria)

redakce 09.09.2020

Můžete ho znát jako organizátora, ale i hudebníka, preferuje hraní v improvizačních kolektivech, u Korobushka records vydává pod nickem Sakkikangas.

Pořadatelská: Antonín Kocábek (Kaštan – scéna Unijazzu)

redakce 08.09.2020

V Pořadatelské zve Tonda na řadu koncertů, které v Kaštanu proběhnou a samozřejmě taky na UniMoon!

Jiří Jirák (Indican): Je to o spolupráci kultur, ras a principů

Vojta Chmelík 05.09.2020

Jak se v Indican setkávají různé kulturní a hudební vlivy a jak pracuje s mystikou a intuicí? A jaké mají Indican cíle?

Petr Vyšohlíd (Meat-House Chicago I.R.A.): Nával invence se nedal zvládat aneb osudový střet hardcoreu s popartem

prof. Neutrino 03.09.2020

Při setkání na jedné královéhradecké pivní zahrádce jsme potkali Petra Vyšohlída - frontmana kultovní hardcoreové formace devadesátých let Meat-House Chicago I.R.A.

Dmitri Bezkorovainyi: Bělorusové nikdy nebyli tak jednotní a aktivní jako nyní

Michal Pařízek 01.09.2020

Dmitri pracuje jako hudební manažer a novinář v Minsku, je velkým podporovatelem běloruské hudební scény a právě on napomohl jejímu mezinárodnímu zviditelnění v posledních letech.

Pořadatelská: Ewelína Ai-Fen Chiu, Tereza Odehnalová, Daniel Vlček (Šamana ztráta)

redakce 26.08.2020

Víte, co se vznikne, když spojíte hudebníky z Ba:zel a promotérku z Mood? Festival v prostředí Prachovských skal s výběrovým, převážně elektronickým line-upem.