Články / Offtopic / / Movie/dox

Blahoslavení chudí duchem? (Šťastný Lazzaro)

Blahoslavení chudí duchem? (Šťastný Lazzaro)

Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 02.04.2019

Šťastný Lazzaro navazuje na slavnou tradici italského neorealismu. Alegorický snímek režisérky Alice Rohrwacher, který si odnesl z festivalu v Cannes cenu za nejlepší scénář, nabízí pohled na sociální dynamiku jako všudypřítomnou snahu zneužívat slabšího.

Film sleduje nejméně průbojného člena zapadlé zemědělské komunity Lazzara. Obětavý mladík se zasněným výrazem a submisivní řečí těla posluhuje všem, v malebných obrazech italského venkova z počátku minulého století navazuje nerovné vztahy, ve kterých se vždy stává tím manipulovaným. Ve své prostotě ale působí šťastně.

Děj se odehrává v nespecifikovatelném bezčasí, které nese prvky konce devatenáctého století i pozdních devadesátek, v druhé polovině se z venkova přesouvá do oprýskané urbanistické džungle blízké budoucnosti. V chladném betonovém světě potkává Lazzaro své známé ze společenství, kteří do města přesídlili s vidinou lepšího života. Aspekt sociálního vyloučení zůstává neměnný v prostoru i čase: každý společenský žebříček musí mít svůj nejnižší stupínek.

Četné náboženské odkazy, pro Itálii typické, evokují biblický citát „blahoslavení chudí duchem, neboť jejich je království nebeské“. Náboženská linka, ve které je hlavní hrdina postupně stavěn do role světce, doplňuje sociálně popisný rozměr filmu. Lazzara provází zázraky a jako světec je v jedné ze scén uctíván, tím ovšem není, chybí mu to nejpodstatnější: víra přesahující pozemský život. Jeho bezelstná oddanost bližnímu, kterou snímek oslavuje, tak chvílemi působí slabošsky a bezcílně. Jen v jednom momentu opouští pozici loutky a aktivně hýbe dějem: konfrontuje instituci, která vysává peníze všech, majetných i chudých, banku. Nezištný pokus o finanční záchranu přítele končí tragicky, Lazzaro dostává svou mučednickou smrt.

Popis společnosti jako vzájemně se vykořisťující pyramidy, na jejíž špičce stojí ti nejbohatší, není ničím novým. Podstatnější je morální linka linoucí se příběhem. Ta není docela naivní: nuzná zemědělská komunita je stejně morálně zkrachovalá, jako postavy z vyšších společenských sfér. Vizuálně působivý film vyznívá jako bezútěšná sociální kritika a postava Lazzara jako chlácholivé východisko: nehledě na okolnosti mohou citliví lidé prožít život plný hlubokých emocí. Jakkoli může být podobný závěr neuspokojivý, nastoluje otázku, pro co má smysl žít a zemřít. Stačí to?

Info

Štastný Lazzaro
režie: Alice Rohrwacher, 2018
web distributora

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nesmierne vydýchnutie bolesti (Bludné kruhy)

Jonáš Sudakov 10.07.2020

V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.

Člověk člověku vlastníkem (Vlastníci)

Shaqualyck 21.06.2020

Ne že by se u nás točilo málo komedií. Jen se na ně nedá koukat. Vlastníci Jiřího Havelky představují výjimku z pravidla.

Bedosova partnerská poradňa (Tenkrát podruhé)

Bibiána Hajdanyová 25.01.2020

Kde by sa človek chcel ocitnúť, ak by mal možnosť znovu prežiť nejaký moment? Išlo by o konkrétne miesto alebo o to, kto by v danej spomienke figuroval?

Kedy sa „naša vec“ stala vecou verejnou? (Prvý zradca)

Bibiána Hajdanyová 28.12.2019

Životopisná krimi-dráma Il traditore je plná mocných mužov, veľkých zrád a túžby po pomste.

Jobové kapitalismu? (Pardon, nezastihli jsme vás)

Jakub Kurnas 14.12.2019

Režisér Ken Loach je vytrvalým kritikem stávajících sociálních poměrů na Britských ostrovech...

Parazit (pro každého)

Jakub Kurnas 03.11.2019

Snímek, který si z letošního Festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu, zaujme jak důrazem na sociální tematiku, tak drsným černým humorem.

Staříci na cestě

Veronika Havlová, Viktor Palák 21.10.2019

Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?

Pod plechem trumpet (Brasslands)

Jakub Kurnas 09.10.2019

Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí.

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

Veronika Havlová, Viktor Palák 02.10.2019

Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.

Vtedy u Tarantina (Once Upon a Time in Hollywood)

Bibiána Hajdanyová 25.08.2019

Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No...