Články / Sloupky/Blogy

blbka na rajzu: Spectaculare IV. (Hauschka vs Frahm)

blbka na rajzu: Spectaculare IV. (Hauschka vs Frahm)

mexhouse | Články / Sloupky/Blogy | 02.02.2014

Závěr Festivalu Spectaculare sliboval dvě lahůdky, které byly zajímavé nejen tím, co produkují za hudbu, ale v rámci divácké odezvy hlavně tím, že bylo zase vyprodáno. Nevím, jestli se u nás už podařilo udělat několikadenní elektronický festival, který by měl tolikrát plnej dům, smekám před pořadateli, smekám i před fanouškem.

Protože jsem chytrej jako vopice, přišel sem jen tak tak, abych se vyhnul padesátimetrové frontě na šatnu, díky čemuž jsem viděl i Hauschku od začátku. Takhle: za hvězdu měl být a taky byl Nils Frahm, ale potkával jsem víc lidi, kteří šli na německého experimentátora. Dva pianisti, dva přesahy, dva vesmíry. Volker Bertelmann aka Hauschka je zvláštní typ pavouka, který si otevře křídlo, na struny naháže binec, co má po kapsách, vyhrne si rukávy a začne preludovat. V průběhu koncertu pak ještě všechen ten spotřební materiál (kousky kovů, pásky, korále, cokoliv) po strunách posouvá a přesouvá podle toho, kam bude tlouct. Výrazové prostředky hudebního nástroje se znásobují, zvukové pole bobtná a prostor pro humor, improvizaci a nečekané zvraty je takřka nekonečný. Jestli nevíte, o čem mluvím, doporučuju video z keňského Nairobi, velmi výmluvné. Navíc Hauschka předvedl set s finským perkusistou Samulim Kosminenem (mohli jste vidět na Colour s Kronos Quartet, kde měl tribálnější sestavu). Mimořádně uvolněný a humorem sršící Hauschka se vyžíval i v promluvách k publiku, což příjemně kontrastovalo s odměřeným a soustředěným Kosminenem, který se zároveň držel zpátky a prostor kolíkoval pro Hauschkovy mergle (pravičkou ještě obsluhoval mašinky), než že by se tlačil dopředu. Projekce zabírající křídlo seshora tomu dávala další rozměr, je dobrý vidět, co se odehrává uvnitř nástroje. Hauschka je úkaz, který ohromí originalitou a živou hudbou na druhou i nezaujatého, neznalého posluchače.

Nils Frahm sice taky kooperuje s elektronikou, ale jeho projev je daleko minimalističtější a klasičtější ve způsobu hry na klavír. Nechci říkat, že Frahm je patron vážnohudební, to zase ne, jen více hraje na city, je patetičtější a čistší, jiný. Navíc tentokrát nechal elektroniku, která byla nainstalovaná na ohromném stole vedle něj, povětšinou odpočívat a dal přednost tklivým, prostorovým rozvíjením repetitivních kompozic, nechal kmitat ruce a gradace v těsném sledu za diváckým nadšením, aplaudujícím v průběhu celého večera více než empaticky.

Což bylo příznačné pro všechny koncerty Spectaculare. Téměř jako zázrak, nejlepších pár dní za dlouhou dobu. Ano, pijan píše paján, jakkoliv jsem si bral do držky jednotlivá vystoupení. Jen mrtvá láska je bez výhrad.

Info

Nils Frahm (de) + Hauschka (de)
31. 1. 2014, Palác Akropolis, Praha

foto © Michal Hradecký

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Katetr: Vytáhni si hlavu z vreca

Jarmo Diehl 18.04.2021

Idea přišel s klipem k poněkud infantilnímu tracku Hraju si, kde s přáteli rapuje o tom, že má péro, žmoulá ho a verbálně klohní.

Bubny Voices: z Prahy do Kyjeva a zase zpátky

Iryna Zahladko 15.04.2021

Na konci prosince loňského roku vydal ukrajinský hudební label System album Bubny Voices, které je svéráznou hudební dokumentací areálu v okolí Nádraží Praha-Bubny.

Katetr: Nedívej se, mami! (a další prolákliny kontinua)

Jarmo Diehl 11.04.2021

Číslo jedna na streamech drží Refew x Roleeexx, kteří repujou o tom, že jen oni jsou real. Co je nového u Milion+? Terénní sběry, folklór i písničkáři. Peklo.

Šejkr #50: Sejde z mysli?

Michal Pařízek 08.04.2021

O Praze ožralé, nočních procházkách, porušování zákona i pozoruhodném algoritmu zasutých vzpomínek. Před dnešním vysíláním dalšího Šejkru na Radiu 1.

Katetr: Jak zrecyklovat stovky dýlerpytlů

Jarmo Diehl 04.04.2021

Acid punk, gotika, slowcore i poštovní kufr Olivera Torra. Marpo, Ben Cristovao a další roztleskávačky. Na strunách srdečních.

Anketa: Promo vs. video (Soundczech)

redakce 31.03.2021

Účastníků výzvy SoundCzechu se ptáme, jak spolupráce dopadla a jak lze videoformátu využít v rámci propagace.

Šejkr #49: Máme se dobře, ale špatně to snášíme.

Michal Pařízek 25.03.2021

Když je ráno hezky, tak je fajn, když není, tak je to nanic. Trochu prvobytně pospolná společnost, ano… O Haně Hegerové, Danu Sartainovi i Radiu 1.

Vstupní prohlídka: Sam Handwich

redakce 22.03.2021

Čtveřice mladých můžu spojuje své síly do chutného akusticko-elektronického sendviče s příchutí šťavnatých syntezátorů s bohatou kytarovou oblohou. Co nám o sobě řekli?

Šejkr #48: Co je to vlastně to rádio?

Michal Pařízek 10.03.2021

Noční telefonáty moderátorům jsem si pak vybavil, když o podobných zkušenostech plamenně vyprávěla Apačka, která si díky svému unikátnímu tempu vybrala pro pořad Moonshine právě noční směnu.

Nick Cave a Warren Ellis o zmaru a odchodech

Veronika Mrázková 03.03.2021

Z desky ční fatalismus i sentiment. Koneckonců, výmluvné jsou už názvy skladeb: Hand of God, Old Times, Lavenders Field, Balcony Man.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace