Články / Rozhovory

Brian Batz (Sleep Party People): Vypořádávám se s nízkým sebevědomím

Brian Batz (Sleep Party People): Vypořádávám se s nízkým sebevědomím

redakce | Články / Rozhovory | 06.12.2017

I když se v názvu kapely objevuje slovo „party“, ve světě dánských Sleep Party People vedených Brianem Batzem o žádnou rozjetou akci nejde. Od první eponymní desky z roku 2010 se na letošní čtvrté Lingering hudebně posunuli k barvitějším aranžím živých nástrojů, přesto zůstali věrní melancholickým klávesám a zadumaným náladám severského popu, který prezentují zásadně v králičích maskách. Co nám k tomu řekl sám Brian Batz před jejich pražských koncertem v MeetFactory a brněnským na Flédě?

Po tolika letech s králičí maskou, napadlo tě někdy změnit image?

Jasně, přemýšlel jsem o tom mnohokrát, ale pokaždé jsem došel ke stejnému závěru. Z masek se stal pro Sleep Party People trademark a jsou pro nás i fanoušky stále důležité. Už jenom kvůli tomu, že mě pořád hrozně baví v nich vystupovat.

Schovat se za masku musela být skvělá cesta, jak se vypořádat s trémou. Mělo to i jiný význam?

Pro mě šlo hlavně o způsob, jak vůbec v začátcích předstoupit před lidi a jak bojovat s vlastní plachostí. Být hlasem v sólovém projektu po tolika angažmá v různých kapelách pro mě bylo děsivé, a tak jsem začal nosit masku. Tu králičí jsem si zvolil proto, že mi můj zpěv připadal jako jejich špitání, a kdyby uměli mluvit lidskou řečí, tak by určitě zněli jako já. Být frontmanem pro mě tehdy znamenalo něco strašidelného a byl jsem ohledně toho dost nervózní. Dnes už je to jiný příběh, masky jsem si zamiloval a pokaždé, když v nich předstoupím před lidi, je to, jako bych vstoupil do úplně jiného světa jako jiný člověk.

Takže tě masky změnily?

Ano, proměnily mě jako sólového umělce. Pomohly mi dostat se přes první náročné roky a udělaly ze mě sebevědomějšího hudebníka.


Tvá hudba má tendenci vytvářet bezpečný svět vzdálený od reality. Na aktuální desce se ale v textech věnuješ problémům dopadajícím na současnou společnost.

Hudba vždycky byla a bude o tom, co nás obklopuje. Ať už jde o příběhy z našeho domova a každodenního života, politiky nebo ze světového dění. Já se snažím psát o tom, co mi přijde na mysl bez toho, abych to příliš řešil. Je pro mě ale důležité, aby šlo o smysluplný příběh nebo něco, co odráží mě samého.

Určitě by se na tvé desce ale dalo najít více témat...

Píšu texty o svém životě. Někdy to je o přítomnosti, jindy se ohlížím do minulosti. Hodně inspirace čerpám z dětství a vzpomínek na otce alkoholika, ale i z lásky, kterou mi dávala rodina. Současné příběhy jsou hlavně o tom, jak jsem býval nejistý, a o tom, jak jsem se vypořádával a pořád vypořádávám s vlastními pochybami a nízkým sebevědomím. Taky se s postupujícím věkem věnuju i politickým tématům.


Je tvoje hudba spíše pro aktivní lidi než pro ty, kteří se chtějí schovávat do snových světů?

Možná… Vždycky se říkalo, že moje muzika je velmi filmová a zasněná, takže je ideální pro denní snílky. Já osobně miluju stejně snění se sluchátky, jako bavení se s přáteli ve městě. A moje písničky jsou vhodné k obému.

Co se skrývá za tím, že je tvé aktuální album hudebně rozmanitější než to předešlé?

Snažím se na sebe neustále tlačit, abych pokaždé, když začnu pracovat na novém materiálu, přišel s něčím jiným, a hlavně se nezačal opakovat, protože to by mě nebavilo. Lingering je možná mé produkčně i textařky nejlepší album.

Proč myslíš?

Protože jsem na něm na své poměry odvedl spoustu práce. Na předešlých albech jsem pracoval intuitivně a spontánně, zatímco tentokrát jsem si chtěl všechno pohlídat, dokud jsem nebyl na sto dvacet procent přesvědčený, že je daný zvuk ten pravý. Další věc, kterou jsem chtěl změnit, bylo to, že jsem se tentokrát snažil o co nejorganičtější zvuk bez elektronických nástrojů. Proto jsem během nahrávání spolupracoval i s novými muzikanty. Byla to velká zábava, ale jsem si jistý, že příště zkusím zase něco jiného.

Info

www.sleeppartypeople.bandcamp.com

Live:
Sleep Party People (dk) + Cold Cold Nights
11. 12. 2017 20:00
Fléda, Brno
www.facebook.com/events/142792959628793

12. 12. 2017 20:30
MeetFactory, Praha
www.facebook.com/events/319707645106361

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Thorsten Quaeschning (Tangerine Dream): Máme plány pro nejrůznější myslitelné situace

redakce 18.10.2019

Thorsten Quaeschning se ocitl v pozici vedoucího skupiny, kterou nezakládal; vznikla deset let před jeho narozením a nezůstal v ní žádný z původních členů. Rozhovor, koncert záhy.

Vstupní prohlídka: Sunset Sons (uk/aus)

redakce 16.10.2019

Singl Heroes od britsko-australských indie rockerů Sunset Sons si odbyl ostře sledovanou premiéru v Beats1 show rádiové persony jménem Zane Lowe. Kde se vzali, kdo to je?

Mueran Humanos: Následovat svoje posedlosti

redakce 10.10.2019

Skupina, která nese v názvu sousloví Lidi chcípněte, by jistou dávku chladnokrevnosti oplývat měla. A argentinští Mueran Humanos jí oplývají. Rozhovor.

Nick Murphy: Nedělám hudbu pro sebe, ale pro jiné

redakce 04.10.2019

Před pražským koncertem jsme si povídali o umělcově službě lidstvu, cestovatelských zážitcích a Muprhyho houževnaté povaze.

Aneta Kohoutová (Nábřeží saunařů): Hrozná zodpovědnost, ale zároveň i neuvěřitelná svoboda

redakce 30.09.2019

Nábřeží saunařů, akce, která se odehraje v Hradci v závěru tohoto týdne. Co od ní čekat, jestli přijít nahý a hladový, co chystá NUUK do budoucna?

Vstupní prohlídka: Stolen (chn)

redakce 26.09.2019

Kapela Stolen z čínského města Chengdu existuje přes deset let, evropskému publiku se letos představí jako předkapela ikon New Order.

Roman Odjinud, Petr Vrba (Alternativa Festival): Máme ruce od sazí

redakce 23.09.2019

Když už se zdálo, že „alternativní“ dramaturgie se poněkud unavila, obměnil se organizační tým. Z něj promlouvají dva z členů festivalu. Marx, klišé i osypky. Rozhovor.

Steffi: Nepotřebujeme pořád sedět jedna vedle druhé

redakce 20.09.2019

Steffi a Virginia, rezidentky berlínského Berghain/Panorama Baru o nadcházející desce Work a Change, která vychází na labelu Ostgun Ton.

Zdeňka Morávková (V centru | Im Zentrum): Centrum je tam, kde si ho uděláš

redakce 18.09.2019

Jesenický umělecký festival svou dramaturgií poukazuje na česko-německou spolupráci, která v regionu po léta přirozeně probíhala. Rozhovor.

Radim Zbránek (Story): Jen vnímat, nechat mobil v kapse

redakce 16.09.2019

Večírku s názvem Story se po několik let dařilo odvážným propojením dvou zdánlivě neslučitelných světů vyvolat atmosféru, jakou široko daleko zažil málokdo... Rozhovor.