David Vo Tien | Články / Reporty | 19.02.2014
Neděle, 18. února 2014 léta páně. Je noc. Vítr ohýbá větve stromů do ohyzdných pařátovitých patvarů. Nebo se odněkud z kopce valí hromada brambor do nicotné tmy. Je vůbec možné vybrat ještě více zneklidňující zvukovou kulisu pro zahájení černě-kovového dekadentního pásma, než jak to předvedli Lezok? Při zadání jména skupiny do vyhledávače je pravděpodobnost nalezení relevantních výsledků menší, než kdybyste hledali Les Légion Noires. Na ty, ať už záměrně či nikoli, upomíná především lead kytara svým naříkavým zvukem a jednoduchými repetitivními vyhrávkami a zpěvákův jedovatý skřek. Hypnotická krajina dvou, možná tří skladeb naštěstí nebylo pro nezasvěceného posluchače výletem do Vortexu tápání, a to především díky kompozičně zdařilým návratům k nosným tématům. I přesto byla z hudby Lezok patrná složitost v duchu výjevů USBM jako Krallice či Weakling. Z kavárny Na půl cesty se stala katedrála, a bude potřeba ji znovu vysvětit. Kvlt bez patetického chvástání.
Po Lezok přiběhla smečka neurotických vlků Got a Wolf a nasekala všechno dříví, kterého se celou zimu nikdo ani nedotkl. Chaotický hardcore berserk se značně zchátralým duševní zdravím, někde mezi ranou Norma Jean a Botch s občasnými záchvaty nepředvídatelného „matematického“ vzteku, který by udělal dojem i na takové šílence, jakými jsou Heavy Heavy Low Low. Rány basákových pěstí do činelu, kterými se uklidňoval mezi písněmi, by je možná i vylekala. Po sekyrce zbyla jen čepel. Topůrka se vlci nažrali.
Madame de Montespan zemřela. Dědicové za jmění, jež jim odkázala, nechali zbudovat katedrálu. Vyžádanou tmu v kavárně protínalo světlo dvou obrovských svící. Na kytarové bedně ležela kadidelnice s myrhou. Čtyři černé košile. Rodinné stříbro tradice francouzského screama je v tvorbě Cathedraal patrné spíš jen v dozvucích, kdy zpěvákovo hořekování zní, jako by měl srdce v kusech šrotu. Jejich dlouhé atmosférické skladby se zádumčivými riffy tíhnou více k post-metalu a nutno podotknout, že nasypané pasáže zní jako hořící chrám boží. Na nahrávkách to rozhodně není tak zlověstný black metal. Dojde i na mačkání neviditelných pomerančů, se kterým ještě před Darkthrone přišli Skinny Puppy. Ale o tom jindy.
Cathedraal (fr) + Got a Wolf + Lezok
16. 2. 2014, Café V lese, Praha
foto © xMartinezz Photographyx
Michaela Šedinová 23.04.2024
Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.
Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024
Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.
Alžběta Sadílková 21.04.2024
My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.