Články / Rozhovory

Calvin Johnson: Mikrofon věci jen komplikuje

Calvin Johnson: Mikrofon věci jen komplikuje

mty | Články / Rozhovory | 24.04.2014

V dobře ukrytém baru vedle pražské AVU hraje na španělku pro zhruba dvacítku lidí chlápek ve středním věku pozoruhodně připomínající Billa Murrayho. Dojem umocňují taneční kreace a praštěná poetika, která koncert místy posouvá na hranici stand-up výstupu. Pod nohama se mu občas proplete pobíhající pes. Celé je to proloženo lehce kostrbatými písničkami s hlasem tak hlubokým, že spolehlivě rozvibruje vnitřnosti (a především srdce) všech přítomných. Koncert šéfa K Records a někdejšího frontmana Beat Happening byl dost možná nejmíň pravděpodobný koncert letoška. O důvod víc, proč s Calvinem Johnsonem udělat zmatený rozhovor.

Během koncertu jsi zpíval o písničce, která bude hrát, až zemřeš. Jaká to bude?
To byla ona. (skladba What Was Me – pozn. red.)

A po které písničce bys naopak sáhl nejdřív, kdybys dělal DJe na svatbě?
Mám rád Diamonds Are Forever od Shirley Bassey. Je to moc romantická písnička. Když jsem poprvé slyšel o tom, že tu hraješ, myslel jsem, že je to nějaká legrace… No, rozhodně používám během hraní i prvky humoru…

Ne, myslím před koncertem. Vypadalo neskutečně, že bys odehrál v Praze skoro utajenou show pro pár lidí. Snažíš se záměrně udržovat věci v tomhle měřítku?
To ani ne. Zavolal jsem Andimu (šéf rakouského labelu Fettkakao – pozn. red.), že mám tenhle týden volno a on mi domluvil pár koncertů. Děláme, co můžeme.

Tvoje kapely se obvykle vyznačovaly jistou úsporností, ale teď už nepoužíváš dokonce ani mikrofon na zpěv. Jak jsi k tomu dospěl?
Proč se s tím otravovat. No ne? Jenom to věci komplikuje.

Beat Happening a K Records jsou důkaz, že z minima prostředků se dá udělat hodně, a vedly tak řadu lidí k nastartování řady projektů. Co kdysi přesvědčilo tebe, že můžeš mít kapelu?
Punk rock obecně. Ukázal mi, že by to šlo. Do té doby mě to ani nenapadlo. A moje máma mě taky vždycky hodně podporovala.

Slyšel jsem, že tvoje první kytara patřila tátovi…
To je ta, na kterou jsem dneska hrál. Moje máma jí dala tátovi jako svatební dar. Je z roku 1954 a má pro mě velkou cenu.

Během let jsi vystřídal bezpočet kapel. Nevydržíš dlouho v zaběhnutých kolejích?
Musí být dost těžké se mnou vyjít. To je jediné vysvětlení, které mě napadá.

Četl jsem, že Beat Happening se jako kapela nikdy nepřestali scházet. Je to pravda?
Občas zkoušíme nebo nahráváme. Nikdy jsme se vlastně nerozpadli. Jen jsme přestali koncertovat a vydávat desky.

Proč?
To nevím. Musíš se asi zeptat ostatních. V tuhle chvíli to nevidím na to, že by z toho mohlo být něco víc. Ale možné je všechno. Taky jsem si nemyslel, že budu hrát v Praze. A víš co? Právě jsem tu hrál!

Hudební vydavetelství si často stěžují na to, že s nástupem internetu a stahování přišly těžké časy. Máte to s K Records stejně?
A kdy nebyly těžké časy? Vždycky se něco najde. Člověk prostě musí pokračovat, ať se děje, co se děje.

Jaký formát hudby máš nejradši?
Mám rád nahrávky pro fonograf (zjevně ne voskové válečky, ale matoucí způsob, jak popsat normální vinyl – pozn. red.), ale každý formát má svoje výhody. Nevadí mi ani prodávat písničky v digitální podobě. Ať si každý vybere to, co mu vyhovuje.

Chystáte na K Records něco, na co bys zvlášť rád upozornil?
Určitě! Vydáváme teď nahrávku The Shivas a album Abandoned Apartmens od Jeremyho Jaye, to mám hodně rád. A teď v květnu vychází album Moanin' mojí nové kapely Hive Dwellers.

To je teď tvoje hlavní kapela? Jak se liší od těch předchozích?
Je to rokenrolová kapela. Lidi, co v ní hrají se mnou, jsou o dost lepší muzikanti, než jsem já. Užívám si to.

Celý svůj život jsi pevně spjatý s Olympií. Je to stejné město, jako když jsi začínal?
Kdepak, teď je to tam o dost zajímavější. Je tam mnohem víc lidí, co dělají hudbu a spoustu bezva věcí. Je to fajn.

Tvůj zpěv zní skoro jako basa. Měl jsi výjimečně hluboký hlas už jako kluk?
Tak nějak to přišlo. Jako teenager jsem objevil Leeho Hazelwooda. Produkoval desky Nancy Sinatra a zpíval s ní duety. To pro mě bylo hodně inspirující.

Máš za sebou padesátku. Jaké je zatím tvoje hlavní životní ponaučení, které bys rád předal dál?
Jdi za svým srdcem. Je to klišé, ale nevzniklo pro nic za nic.

Vzpomeneš si, kdy ses tím neřídil a pak jsi toho litoval?
To nevím… Jako kluk jsem asi chtěl dělat filmy, ale nikdy jsem se k tomu nedostal.

To ale ještě pořád můžeš.
To je fakt!

Během vystoupení jsi měl monolog o památnících. Až ti budou chtít za sto let v Olympii chtít postavit pomník, co by to mělo být?
Skate park.

Dneska uplynulo přesně 20 let od smrti Kurta Cobaina, takže se tomu asi nemůžu vyhnout. Jaké máš na něj vzpomínky?
Fajn kluk. Vím, že se pohyboval tam, co já. Ale popravdě je těžké udržet v hlavě události tak, jak se doopravdy staly.

Courtney Love zpívala o tom, že s tebou v Olympii chodila do školy. Je to tak?
O tom silně pochybuju.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Margaux Sauvé (Ghostly Kisses): Příběhy posluchačů ovlivňují proces psaní

Kristina Kratochvilová 29.03.2024

Kanadská zpěvačka Margaux Sauvé je středobodem Ghostly Kisses a ve snových zvukových krajinách rozpíná příběhy o lásce, touze a ztrátě. Rozhovor.

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova 27.02.2024

„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Viktor Palák 25.02.2024

V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.

Gaika: Nechat se unášet

Nora Třísková 22.02.2024

Podobně jako kloubí různé aktivity – psaní, kurátorství a výtvarná tvorba, producentství – na desce spojuje v lecčem typické anglické žánry jako dub, postpunk nebo alt rock. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace