Články / Rozhovory

Cécile Da Costa (Tanec s uměním): Dát lidem prostor k tvorbě

Cécile Da Costa (Tanec s uměním): Dát lidem prostor k tvorbě

Zuzana Malá | Články / Rozhovory | 20.03.2023

Tanečnice a choreografka Cécile Da Costa konfrontuje diváka s cestou pohybu a tance, a to v rámci uměleckého cyklu Tanec s uměním. Vše probíhá v rámci libčické galerie arto.to v Uhelném mlýně, o které jsme psali už ve Full Moonu #141. Letos se cyklus zaměřuje především na pedagogy, kterým tento druh nonverbální komunikace může sloužit i při práci učitele a nabízí jim i slevu.

Jak se zrodila myšlenka cyklu Tanec s uměním?
Před několika lety jsem se seznámila s ředitelkou libčické galerie Uhelný mlýn Andreou Hoffman. Byla jsem moc zvědavá, co takové místo v Libčicích může nabídnout, a hned mne ohromila jeho architektura. Budovy mlýna v sobě skrývají nejen architektonickou krásu, ale mají i velmi inspirativní atmosféru. S Andreou jsme záhy začaly pořádat pravidelné taneční workshopy. Do galerie a Kotelny se pak přijela podívat moje kamarádka, francouzská umělkyně a režisérka Marie Gourdain a spolu s ní jsme přemýšlely, zda bychom do Kotelny mohli přivézt i některé z jejích děl. K tomu sice nedošlo, ale z tohoto setkání se zrodila myšlenka cyklu Tanec s uměním.


Je tento projekt u nás unikátní?
Myslím, že propojení výtvarného nebo plastického umění s tancem není nic nového, a vím, že bylo několik projektů pod vedením Tance Praha a divadla Ponec, které tanečníkům otevřely dveře muzeí. Náš projekt je ale zakotven v Libčicích nad Vltavou a na rozdíl od jmenovaných je bez profesionálních účastníků.

Zaměřujete se tedy na širokou veřejnost.
Ano, pro mě je důležité dát lidem možnost, aby se k umění – v tomto případě výtvarnému versus tanečnímu – dostali i neobvyklými způsoby.

Jak se vám to zatím daří? Jaké byly reakce?
Začali jsme loni v září a zatím měli tři sezení. Při své práci předávám tanečníkům principy a vedu je k tomu, aby našli nejlepší způsob, jak se vztahovat ke svému tělu a energii. Dávám jim prostor k tvorbě a objevování jejich osobního tance. Někteří z nich jsou pak překvapeni vlastní schopností sebevyjádření. Několikrát jsme si řekli, že bychom se rádi vydali do Národního muzea a prozkoumali některé z cest, se kterými v Uhelném mlýně experimentujeme.

Jak obvykle začínáte? Představuji si to tak, že si vezmete pár lidí do galerie – ale jak začnete workshop a roztančíte je?
První fáze je pozorování. To je důležitý moment. Vidíme umělecká díla, ale také architekturu samotné galerie. A pak začneme přemýšlet: „Jak se pohybujeme? Jaké je světlo? Kde se cítím dobře?” Poté se spojíme se svým tělem prostřednictvím pohybů, dechových a rytmických cvičení. Třetí fází je propojení pohybů s jedním nebo více uměleckými díly. Můžeme k němu přistupovat buď pomocí slov a ta pak převádět do pohybů, nebo pomocí geometrie a kompozice děl.


Které výstavy jsou v plánu na tuhle sezónu?
Novou sezónu začínáme 16. března. Akuální výstava Hany Garové má název Show Me the Body a je hodně zaměřená na tělo, mohl by to být tedy dobrý match. Workshopy plánujeme na březen a duben.

Kdybyste si mohla vybrat nějakou výstavu, kterou byste mohla interpretovat pomocí Tance s uměním, jaká by to byla? A kde berete inspiraci?
Asi nemám žádnou konkrétní. Do muzeí bohužel nechodím tak často. A když už tam jdu, tak tancovat. Inspiruje mě spousta věcí. Inspiruji se svými studenty... Někdy může být zdrojem inspirace i moje dcera nebo můj pes. Záleží na tom, co zrovna potřebuji a co v tomto období svého života hledám. Inspirují mě také silné ženy.

Kdybych měla jmenovat nějakého choreografa, tak by to byl Ohad Naharin, který dělá tanec gaga. Nikdy jsem u něj neabsolvovala žádný workshop, ale dívala jsem se na spoustu videí a způsob, jakým přistupuje k pohybu, je pro mě velmi silný, velmi inspirativní.


Chtěla byste zkusit tanec s nějakou jinou formou umění?
Jednou jsem tančila třeba s velikou sochou ženy. Byla velmi těžká, masivní a velmi krásná. Moc mě bavilo, že je nehybná a nemůže se hýbat. Takže mezi touto nehybností a tělem jsem se snažila vytvářet jakýsi dialog.

Na čem pracujete teď?
Pomáhám žonglérovi Lukáši Bláhovi vytvořit sólové představení, jehož premiéra bude 17. dubna v Akropoli. Ve skupině tanečníků také začínáme s projektem Dance Well, který organizuje Divadlo Ponec. Jeho cílem je učit tanec lidi s neurodegenerativním onemocněním. Zatím se zaměřuje hlavně na Parkinsona, ale je to otevřené nejen lidem se zdravotními problémy, ale i každému, kdo chce tančit. Otevírá to nové možnosti, které může tanec nabídnout. Projekt se navíc nezaměřuje jen na samotný tanec, ale také na prostory. Takže hledáme i krásná místa, kde můžeme tančit.

Info

Galerie arto.to, Uhelný mlýn
web galerie

Tanec s uměním
jednotlivé eventy

výstava: Hana Garová - Show Me the Body
Areál Šroubáren 860, 252 66 Libčice nad Vltavou
19. února – 28. května 2023

foto © Kristýna Šaarová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Margaux Sauvé (Ghostly Kisses): Příběhy posluchačů ovlivňují proces psaní

Kristina Kratochvilová 29.03.2024

Kanadská zpěvačka Margaux Sauvé je středobodem Ghostly Kisses a ve snových zvukových krajinách rozpíná příběhy o lásce, touze a ztrátě. Rozhovor.

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova 27.02.2024

„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Viktor Palák 25.02.2024

V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.

Gaika: Nechat se unášet

Nora Třísková 22.02.2024

Podobně jako kloubí různé aktivity – psaní, kurátorství a výtvarná tvorba, producentství – na desce spojuje v lecčem typické anglické žánry jako dub, postpunk nebo alt rock. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace