Kryštof Kočtář | Články / Recenze | 15.08.2024
Tomáš Šenkyřík své nejnovější album Pulse Wave poněkud impresionisticky koncipoval jako „deník událostí a pocitů“, které prožíval v průběhu roku 2023. Tim nejintenzivnějším momentem pak podle něj byla smrt jeho matky. Za inspirační zdroj ovšem sloužila také „relativita času“ pociťovaná při prohlížení starých fotografií a filmů, přičemž hudba na desce má současný turbulentní svět a jeho neméně vířivé tempo času jaksi zpomalit. Pokud ve vás již tyto lyrické úvahy a intimní témata jemně rozezvučují spřízněnou strunu, soustředěný poslech experimentálního alba Pulse Wave ji přímo rozhlučí.
Hudba na něm je velmi minimalistická, pročež k ní doporučuji zvolit i minimalistický setting. Étericky táhlé tóny houslí Pavla Rajmice či uvážlivé vyťukávání klavírních klapek Prokopa Šenkyříka za doprovodu nahrávek pořízených v terénu – to zkrátka nefunguje v obklopení bezpočtu rušivých podnětů. Potemnělá místnost a samota se zdají být jejich ideálním přirozeným prostředím. Album pak působí jako četba starého milostného dopisu, který člověk nalezl zapomenutý a ztracený někde v krabici na půdě. Ačkoli není adresován přímo jemu, jeho slova se jej dotýkají a je schopen z nich vyčíst hluboký cit. Adresátem zde ovšem jako by byl svět či život sám, nikoli konkrétní člověk. Hřejivé skladby desky Pulse Wave totiž pějí o kráse bytí, kterou se snaží mimo jiné i skrze užití field recordings zrcadlit, vracet světu zpátky. Když se například ozvala nahrávka zpěvu ptactva, měl jsem zprvu dojem, že zaznívá nikoli z mých repráků, nýbrž z okna, pod nímž se mi přednedávnem několik opeřenců usídlilo a pořádají zde nepřetržité koncerty.
Skladby samy mají strukturu jemně rozkolísaných záchvěvů, které dohromady připomínají obraz plynoucí čáry života. Místy se totiž tóny elektronických i akustických nástrojů stoupavě vzdouvají, jindy naopak citlivě klesají a tichnou, jen aby posléze opět zažily rozhodný vzmach. Dodejme ovšem, že občas zaznívající bezeslovný zpěv umí tuto křivku poněkud rozkolísat, vyplavit poslouchající z ponoru v abstraktních proudech instrumentálních vod zpátky na až příliš konkrétní břeh. Jinak se ale člověk v jednotlivých skladbách objevuje spíše v pozici operatéra s hudebními nástroji. V tomto se album liší například od některých zvukových instalací vystavených v rámci Beyond the Sound v Domě umění Brno. Ty pracovaly se sonifikací či snímáním zvuků z blízkého okolí galerie, které se vyjevilo jako prodchnuté hluky způsobenými městskou antropogenní sítí.
Oproti nim představuje Šenkyříkova deska poněkud útěšnější útočiště, do nějž se poslouchající může skrýt před přehlcujícím městem a jeho lidskými obyvateli. Na každý pád mohou posloužit coby vábnička na Šenkyříkovu výstavu Zvukové krajiny Brna, zvuky lidské a mimolidské, která je až do 14. července k vidění v brněnském Domě umění.
Tomáš Šenkyřík, Pavel Rajmic, Prokop Šenkyřík – Pulse Wave (Blue Lizard, 2024)
Bandcamp vydavatelství
foto © Blue Lizard
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.
Mária Karľaková 15.08.2024
Kniha je naozaj výnimočná osobná spoveď. Je intímna, plná pocitov, myšlienok, postrehov, otázok z dospievania jedného dievčaťa.
Dušan Šuster 02.08.2024
Rýchlik to veru nie je. Kilometre ubiehajú pomaly – Donato stanovil tempo okolo 110 bpm, čo je o poznanie menej než trend v súčasnom techne – a basový bubon má…
Šimon Žáček 31.07.2024
Ostře kritizovat konzumní společnost dokázala již několikrát, což mnohdy vedlo i k mezinárodnímu úspěchu – zejména v případě oscarového Parazita či megahitu Hra na oliheň.
Klára Šajtarová 23.07.2024
Mnozí si je automaticky asociují s písní Pixies, pro americkou hardcore-punkovou komunitu nabírají ale tato slova úplně jiný význam.