Michal Pařízek | Články / Recenze | 23.12.2013
To, co minulé album BKO jenom naznačilo, Dirtmusic na novince dokonali. Chris Eckman a Hugo Race (třetí původní člen Chris Brokaw po BKO z kapely odešel) se ponořili do širokého proudu africké hudby, na novém albu snad ještě hlouběji, než se to povedlo komukoliv před nimi. Novinku natáčeli v září loňského roku v Bamaku a právě tehdejší situace dala desce název. Troubles je vlastně velice mírné slovo na to, co se tenkrát v malijské metropoli dělo, přes pouliční boje, násilí na obyvatelstvu a politické veletoče z nahrávky dýchá poměrně pozitivní nálada. Dvojice rockových matadorů vyrazila na nahrávání do Mali jenom s několika texty, materiál téměř kompletně vznikl ve studiu a dostal díky tomu nádherně přirozenou a uvolněnou atmosféru.
Chris Eckman produkoval desky Samby Tourého a Bena Zabóa, které nedávno vyšly také na sublabelu Glitterbeat, a oba mu teď spolupráci na novince Dirtmusic oplatili. Crew nahrávacích sessions tvořili členové jejich formací, hostují taky významné místní zpěvačky, například Virginie Dembele, která zpívá v souboru Rokie Traoré. Eckman s Racem se nechali vést divokou krví a náturou místních; nahrávky stačilo jen okořenit groovy kytarou, soulovým feelingem a výjimečně rock’n’rollovou zkratkou. Afričtí hudebníci dostávají často hlavní role včetně ústředních pěveckých partů, Eckman s Racem místy nezpívají vůbec. Autorský rukopis je na albu pochopitelně cítit, ale jinak jde o soudržný, eklektický a pulsující organismus s velikou vnitřní silou. Nejlepší na tom všem je, že nahrávací sessions byly tak povedené a plodné, že na začátek příštího roku se chystá pokračování.
Dirtmusic – Troubles (Glitterbeat Records, 2013)
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.
Veronika Tichá 25.01.2024
Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.
Jaroslav Myšák 23.01.2024
Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.
Eva Karpilovská 19.01.2024
Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.
Veronika Vagačová 16.01.2024
V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.
Mária Karľaková 28.12.2023
Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.