Michal Pařízek | Články / Recenze | 30.08.2013
Fanouškovské připomenutí jedné z důležitých kapel na americké alternativní scéně přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Dinosaur Jr, Butthole Surfers a mnoho dalších by zněli bez Chrome možná úplně jinak, o mladších kapelách jako Wooden Shjips nebo White Hills to platí zrovna tak. Chrome vznikli v roce 1975 v San Franciscu a od začátku ve své hudbě spojovali zasněnou psychedelii à la Pink Floyd, hendrixovsky divoké tajemno a krautrock s punkovým přístupem a noiseovými výboji. Nová kolekce dosud nevydaných skladeb z toho nejlepšího období skupiny vychází díky serveru Pledge Music právě nyní a jde o doplnění zásadní etapy Chrome, která spadá mezi roky 1978 a 1982. Kompilace osmnácti skladeb je mimořádná a je s podivem, kolik skvělé hudby tehdy dokázala ústřední dvojice Damon Edge a Helios Creed vyprodukovat. Bohužel se poté nadobro rozešli, Damon Edge postavil novou podobu Chrome ve Francii a Helios Creed se už pod svým vlastním jménem stal jedním ze symbolů labelu Amphetamine Reptile.
Na Half Machine from the Sun najdeme divoké psychedelické jízdy, výrazné industriální momenty, vokodéry zkreslené vokály; prostě všechno to, díky čemu Chrome získali svoje kultovní postavení. Kolekce má výrazný ostrý zvuk a úžasně staromilskou atmosféru, která ze sbírky skladeb téměř pětatřicet let starých skladeb čiší. Chrome jsou podobně sexy jako klasické série Star Treku nebo původní Star Wars; všechny ty efekty, space zvuky a kompletní produkce jsou už dávno zastaralé, jenže pořád spiklenecky okouzlující a plné zabijácké energie. Divoké kusy jako Anything, Looking for Your Door, Fukushima (Nagasaki) nebo Sub Machine doplňují pomalejší skladby Rain nebo Autobahn Brasil; klasická rocková schémata Chrome rozbíjejí se záviděníhodnou důsledností, tehdejší publikum musela kapela děsit. Na sbírku nevydaných skladeb jde o soudržnou a vygradovanou kolekci. Naprostá povinnost pro všechny fanoušky space rocku a psychedelie.
Chrome – Half Machine from the Sun, The Lost Chrome Tracks from 1979 - 1980 (Pledge Music, 2013)
www.staticwhitesound.com/chrome/discography.htm
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.
Veronika Tichá 25.01.2024
Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.
Jaroslav Myšák 23.01.2024
Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.
Eva Karpilovská 19.01.2024
Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.
Veronika Vagačová 16.01.2024
V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.
Mária Karľaková 28.12.2023
Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.