Články / Reporty

Chyba jako náznak změny: Galerie Průchod nekončí

Chyba jako náznak změny: Galerie Průchod nekončí

Minka Dočkalová | Články / Reporty | 11.03.2021

O smělém počinu brněnského výtvarníka Adama Smolka, který hledal alternativu k aktuální galerijní situací a rozhodl se v lednu tohoto roku osvěžit veřejný prostor instalací svých velkoformátových grafik, nadšeně psala celá řada lokálních médií, včetně Full Moonu. Vedle originálních snah umožnit umělcům vystavovat alespoň v menším měřítku – příkladem budiž královehradecká iniciativa Umění do výloh, je to jedna z mála aktivit, které autorům zprostředkují interakci s běžným galerijním konzumentem umění, byť stále trochu vzdálenou a oproti běžné podobě velmi úspornou. Na stěnách veřejného městského průchodu domem č. 212 na křižovatce ulic Údolní a Úvoz výstava bez nehody vydržela celé tři týdny.

Po dernisáži výstavy Adama Smolka, kdy bylo potřeba nechat prostor improvizované galerie „vydechnout“, obydlel průchod nový výtvarník s novým konceptem. David Kozák je umělec pracující se širokou paletou vyjadřovacích prostředků zahrnující krom malby a grafiky také elektronickou hudební produkci. V galerii představil kolekci černobílých abstraktních grafik, které vznikly digitální modifikací chybových hlášek starého stolního počítače.

Kozák nevnímá chybu jako něco negativního, naopak ji vyhodnocuje jako náznak změny, vykročení z obvyklého a předpokládaného rámce. Výstava s názvem tERRitORium zero nabízí kolemjdoucímu metaforu aktuální celosvětové situace: na první pohled se zdá, že systém běží dál a funguje; přes obrazovku reality ale občas problikne něco, s čím nepočítáme, a může nás to z dlouhodobého hlediska překvapit či vykolejit.


Na chybu lze nahlížet jako na odchylku od normy. Jestliže však umístíme dostatečné množství chyb vedle sebe, najednou se stávají určující normou, zatímco jako odchylka může být vnímána právě ona normalita, která je nyní vůči chybám v menšině. Instalace pracuje s ideou ztráty kontextu, doplňováním hluchých míst vlastními, často zkreslenými hypotézami, které mohou být do značné míry pouze projekcemi našich podvědomí, a s tím spojenou nejistotou a nervozitou. David Kozák si je nejistoty existence velmi dobře vědom, přijímá ji za svou a dává jí ve své tvorbě potřebný prostor.

Rozmisťování děl v prostoru průchodu probíhalo v pozdních večerních hodinách, a to zejména proto, aby bylo minimalizováno riziko shromažďování osob a zbytečně se nezvyšovalo riziko přenosu koronaviru. I to bylo důvodem, že se o noční aktivitu začala zajímat městská policie. Umělci byli konfrontováni s tím, jak jednoduché je dostat se z rubriky Kultura do sekce Zločiny a soudy - prostřednictvím této situace na vlastní kůži prověřili vratkou hranici mediálního prostoru. Tato „chyba“, kterou svým nočním vstupem do veřejného prostoru udělali, tak vlastně neplánovaně provázala koncept výstavy s procesem jejího umisťování.

Díky předčasně ukončené instalaci významně akcelerovala komunikace s majitelem objektu – městem Brnem, které proměnu veřejného prostoru v Galerii Průchod otevřeně podpořilo a učinilo vstřícné kroky vedoucí ke spolupráci a dekriminalizaci tohoto kulturně neotřelého projektu.

Info

David Kozák
4. 2. 2021, Galerie Průchod, Brno

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pouliční umění na krabicích od pizzy (Jan Vykypěl, Galerie Průchod)

Minka Dočkalová 02.04.2021

Součástí výstavy je kolekce pomalovaných obalů od pizzy. Využití odpadního materiálu ilustruje Vykypělův obvyklý způsob práce, jejíž jádro tkví v procesu tvorby.

Festival na dosah myši - SXSW 2021

David Čajčík, Michal Pařízek, su 25.03.2021

Jaké to je dívat se čtyři dny po nocích na kapely, filmy a moudré diskuze? Přinášíme report z online festivalu SXSW.

For k-punk 2021: postkapitalistické touhy

Mia Kordová 07.02.2021

Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.

Galerie Průchod: veřejný výstavní prostor pro nikoho

Minka Dočkalová 21.01.2021

Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.

Eurosonic Noorderslag 2021: Možnosti tu jsou

Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021

Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Mezi Smetanou a music clubem (Bez ambicí)

Michaela Šedinová 09.09.2020

Ve skvělém prostředí – venkovní Smeták stage stála u Smetanova domu a vnitřní v industriálním klubu Kotelna.

Setkání v sadu: Sedmá pečeť, rok nejtemnější (Pelhřimovy 2020)

Václav 04.09.2020

Posledních několik let jsem měl pochybnosti o přínosnosti celé akce. Proč dělat něco, čeho je v Čechách nyní dosti. Hluboce jsem se mýlil.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace