Články / Rozhovory

Elekce: jednoduchý, praktický klíč

Elekce: jednoduchý, praktický klíč

maxim | Články / Rozhovory | 06.06.2015

Elekce festival, dnes v MeetFactory. Jestli se nějaký festival mezi ostatními odlišuje, je to Elekce. Jak funguje, kolik je za ním práce a jaké si dává cíle, vyjma zábavy? Řekla nám Nikola Bratrychová z organizačního týmu. Česká elektronická scéna, znáte?

Jedním z cílů festivalu Elekce je vysvětlit, co v současné době znamená pojem česká elektronická scéna. To by mě taky zajímalo, co to znamená?
Tahle otázka padá dost často i uvnitř našeho týmu: Jak definovat českou elektronickou scénu? Stanovili jsme si jednoduchý praktický klíč: u DJů je snadné rozlišit je podle žánrů, které hrají, ale u živých hudebních projektů, producentů a kapel je zásadní, aby se umělec cítil součástí pojmu „česká elektronická scéna“ a na pódiu se během jeho koncertu objevil přinejmenším jeden počítač, syntezátor nebo drum machine. Navíc se hodí, když skutečně dělá něco, co se dá označit za elektronickou hudbu, ať je jakkoli eklektická.

Pro nás je česká elektronická scéna nepojmenované uskupení mnoha hudebníků, kteří tu tvoří často za punkových podmínek velmi kvalitní hudbu, ale málo se o tom ví, a to je škoda. Elektronická hudba není jenom party shit, ale naprosto svébytný hudební žánr a způsob, jak vyjádřit emoce a umělecké cítění.

Rešeršujete ze stovek kapel, to musíte mít pořádný přehled – kolik vás na to je?
Projektů a DJů bylo první dva roky skutečně obrovské množství, ale po třech letech rešerší docela víte, co má smysl sledovat a co ne. Navíc mnoho zajímavých projektů vzniká mezi lidmi, kteří často stojí i za jinými projekty. Hudební tipy si házíme v celém týmu, ale finální dramaturgii sestavuji každý rok já s tím, že ji konzultuji s mnoha lidmi z radia a klubů, i od nich dostávám dobré tipy.

Například projekt Selektiv Mutism má na soundcloudu jediný track – není to málo pro představu?
To sice ano, ale naživo jsou skvělí, což je dostatečný materiál pro představu. Naprostou většinu umělců, kteří hrají letos na Elekci, viděl alespoň jeden člověk z našeho festivalového týmu na jiné akci.

Objevili jste nějaké jméno, u kterého jste si řekli: ty vole, to je bomba, jaktože o tom ještě všichni neví, proč už nejsou „slavní“?
To se nám popravdě stává často. Typickou ukázkou je brněnský producent HRTL, kterého jsme si „objevili“ minulý rok a letos jsme z něj udělali headlinera celého bloku Spolupráce. Na jeho vystoupení s Tomem Holičem se moc těším. Podobně je tomu i s producentkou MGDLN a tento rok představuje podobný objev projekt z Valašského Meziříčí Fred Madison, který si u nás odbude pražskou premiéru.


Jak je koncipovaný letošní ročník? A čím se odlišujete od podobných akcí, tedy pokud tady něco podobného je? Vedle koncertů i rozhovory a workshopy?
Letošní ročník se soustředí na blok Spolupráce, což jsou dva exkluzivní koncerty, které společně připravovali námi vybraní hudebníci posledního půl roku. Brněnská dvojice HRTL a Tom Holič, na druhé straně pak producenti Aid Kid a Murder Bear Doug s hudebnicí, která si říká Ira Mimosa. Už jen tímto obsahem se odlišujeme od podobných akcí, které v Česku jsou. Navíc skrze debaty otevíráme palčivá témata české nejen elektronické, ale hudební scény vůbec. Letos se v debatách moderovaných Jonášem Zbořilem – moderátorem Radia Wave – zaměříme především na vztah VJe a hudebního interpreta (hosty budou audiovizuální duo Space Love, Aid Kid a kapela Fertilizer – všichni se pak objeví na pódiu živě) a na využívání češtiny v hudbě. Český jazyk zastoupí kapela Dalekko a Dominik Zezula (post-hudba, Děti mezi reprákama), na stranu angličtiny se přikloní Dominik Gajarský ze skupiny Palermo. Naše snaha není jen vytvořit dobrou party, ale i prostor k debatě o hudbě, která u nás vzniká. To se zatím naštěstí daří.

Kolik lidí u nás zajímá česká elektronická scéna, kolik lidí v MeetFactory bude úspěch?
Bohužel jen relativně málo lidí. Je smutné sledovat, kolik dobré hudby tu vzniká a jak ji lidi ignorují a radši si pustí něco zahraničního, protože to je „světovější“. Kdyby přišlo 600 lidí, budeme rádi. Každý rok ten počet roste, uvidíme, jak letos.

Info

Elekce 2015
Aid Kid + Murder Bear Doug + Ira Mimosa + Tom Holič + HRTL
6. 6. 2015 MeetFactory, Praha
Vstupné: 200,-
www.facebook.com/events/372145359576711

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Dan Boeckner (Operators): Energie z pádu socialismu se proměnila v cynismus

redakce 09.07.2019

Jen co se znovu dala dohromady jeho domovská skupina Wolf Parade, Boeckner se znovu vrací na koncertní podia s Operators i Handsome Furs. Co nám k tomu řekl?

Ólafur Arnalds: Nejhorší tvůrčí blok

redakce 08.07.2019

Za hudbu k seriálu Broadchurch obdržel Ólafur Arnalds prestižní ocenění Britské filmové a televizní akademie. V létě představí na Colours of Ostrava skladby z posledního alba re:member, se kterým se…

Tokimonsta: Je to krásná doba

redakce 03.07.2019

Tokimonsta se letos v létě představí na Colours of Ostrava, ale i na Pohodě. Její sety jsou ekletické, plné hiphopových beatů, R&B i tanečních pasáží. Rozhovor.

Bob Hardy (Franz Ferdinand): Je to skvělý

redakce 27.06.2019

Dělat rozhovor se skotskými indie rockery Franz Ferdinand, když tušíte, že to pro každého z nich bude xtá dvanáctiminutovka v řadě, to je svého druhu řehole.

Ivan Hronec (Edison Filmhub): Nemáš kino, nemáš pravdu

redakce 25.06.2019

V pražské Jeruzalémské ulici se zkraje června otevřelo nové kino Edison Filmhub, pročež jsme se zeptali ředitele Film Europe Ivana Hronce.

Hradby Samoty: Priestor pre každého, ale našťastie nie pre všetkých

redakce 24.06.2019

Hradby Samoty, to není zrovna normální festival, a to jak lajnapem, tak umístěním i celkovou myšlenkou. Víc nám řekla dvojka z pořadatelského týmu.

Vstupní prohlídka: Timbertwig

redakce 24.06.2019

Timbertwig mají za sebou jedno EP, ale písniček je více, jinak by taky nemohli koncertovat po Evropě.

Broněk Slezák, Jana Fryzelková (MišMaš party): Pro nás je to přelomový ročník

redakce 19.06.2019

Mišmaš párty je ideální příležitost zkusit i něco, co je daleko za hranicemi, které si většina umí představit. To je snad princip festivalu, ne?

Cash Savage: To, že jsem žena, neznamená, že jsem máslo

redakce 18.06.2019

V diáři australských The Last Drinks, kteří jsou známí divokými koncerty, jsou tři neobvyklé tuzemské štace. Rychlé otázky a ještě rychlejší odpovědi Cash Savage.

Jiří Moravčík (Czech Music Crossroads, Colours of Ostrava): Příběhy přibývají každý den II.

redakce 17.06.2019

V první části rozhovoru jsme se s ním bavili zejména o showcasech obecně a jejich vnímání v tuzemském prostoru, v druhé části se rozletíme po world music.