Flippah | Články / Recenze | 14.11.2014
Hora za mohamedom neprišla, tak sa grécki nomádi rozhodli, že vystúpia na vrchol vlastnými, nevyšľapanými cestičkami. Pri potulkách sa stretávajú s bizarnými charaktermi ako vystrihnutými zo sveta Jodorowského a Moebiusa. Od pôvodného horského obyvateľstva Arumunov na Svätej hore pri najvyššie položenej gréckej dedinke Samarina na hraniciach s Macedónskom získali súradnice, kde sa rozprestiera podsvetie. Mohammad skúmajú zvuk na rozmedzí 34° - 42° severnej zemepisnej šírky a 19° - 29° východnej zemepisnej dĺžky, čo je široký záber priestoru niekde od helénskej časti Stredozemného až po Čierne more. Teraz nám podávajú druhú časť z trojdielnej zvukovej správy.
Ak The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble pokladáme za priekopníkov doom jazzu a Bohren & Der Club of Gore roztiahli neľútostné čakanie na dva údery na rytmičák za minútu, tak z tohto islamskými duchovnými vodcami opomínaným žánrom Mohammad pripravili opiový vývar komorného razenia pre dva modulované sláčikové nástroje, pohybujúce sa vo veľmi nízkych frekvenciách, a oscilátor. Chamber doom. Produkcia dronu už nevyžaduje stenu z oranžových lampových bední. Na predchádzajúcom albume Zo Rèl Do na zexotičtenie ešte potrebovali orientálne píštaľkové terénne nahrávky niekde z trhoviska na predmestí Istanbulu, čo pripomínaly urbánne a rurálne anomálie, ktrorým sa dlhodobo venuje kolektív okolo vydavateľstva Sublime Frequencies. Pri nahrávaní Lamnè Gastama si už vystačili s démonicky odšepkanou Prométheovou kliatbou v skladbe Hapsia, aby sme získali pocit, že zo zatratenia niet cesty späť.
Keby súčasný virtuózny violoncellista Jozef Lupták v mladosti počúval Velvet Underground, v zrelom veku nahral improvizovaný album cellových sól na lysohlávkach a pustili by sme si ho na nesprávnej rýchlosti, tak sa približujeme k tomu, ako Mohammad brúsia svoje cellá, kontrabasy a vlastnoručne vyrobené sláčikové nástroje z obdobia monolitu. Etnografia pre tých, ktorí počúvajú svoje obľúbené albumy zásadne v zatemnenej miestnosti pri sviečke a lahodí im nekonečný záber na Tarrovho koňa bojujúceho s vetrom. Kam nás zavedú pri zakončení trilógie, netuším, každopádne som zvedavý. Baví ma spoznávať neprebádané miesta na fiktívnej mape, kam predtým nevkročila noha hudobníka.
Mohammad - Zo Rèl Do (Antifrost, 2014)
Mohammad - Lamnè Gastama (Antifrost, 2014)
www.mohammad.gr
www.soundcloud.com/antifrost
Riikka Hajman 01.03.2023
Album by se dalo vnímat jako shrnutí Popova života a kariéry: některé songy připomínají The Stooges, ale jsou tu i zvukové experimenty typické pro jeho pozdní období.
Patrik Kratochvíl 23.02.2023
Roadtrip měl predispozice být rapovou deskou roku, nakonec z toho ale vyšla „jen“ lehce nadprůměrná kolekce hitovek, které se hodí do playlistů, ale nenabízí nic navíc.
Magdalena Fendrychová 17.02.2023
Navzdory řečenému je celé album prodchnuté nadějí, skrze upřímně vyprávěné příběhy skýtá pohled do vlastních srdcí.
Martin Šinkovský 12.02.2023
Hřmotný, oplácaný, v obličeji se mu odráží nevyzrálost mladíka přicházejícího z vidlákova do velkoměsta. Superman.
prof. Neutrino 09.02.2023
Po zániku investigativního serveru WikiLeaks se zdálo, že přišli bojovníci za svobodu informací o svůj hlavní zdroj. V roce 2014 ale vznikla investigativní platforma „občanské novinařiny“ Bellingcat.
Natálie Dvořáková 07.02.2023
Deska Hey Girl je definicí hořkosladkosti – v jednotlivých písních prožíváme s autorkou bolest, zklamání, strach, ale i obyčejné radosti a velké oslavy.
Martin Šmíd 02.02.2023
Pod nánosem infantilního humoru se skrývá melodická schopnost a talent.
Julie Šafová 01.02.2023
Navzdory slabé dějové lince nechybí Babylonu technická preciznost ani živelná energie, která snímek žene kupředu.
Michal Pařízek 24.01.2023
Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.
Richard Kutěj 18.01.2023
Mount Kimbie nedělají revoluci. Zůstávají ale sví, současní a ano, post.