blueskin | Články / Reporty | 23.09.2016
Víte, co má společného kapela Kieslowski, počítačová hra Minecraft a manželství prince Williama s Kate Middletonovou? Ti všichni slaví letos páté výročí. Není nám známo, jak tuto událost oslavili v britské královské rodině, stěží to ale byl pamětihodnější večírek, než jaký ke své pětiletce přichystali Kieslowski. Oslava naplánovaná na poslední letní den do pražského Paláce Akropolis potvrdila výjimečný statut indiefolkové dvojice na naší hudební scéně, zároveň ale odhalila limity fungování podobných kapel.
Večírek zahájil Belgičan Guy van Nueten, který Kieslowski zremixoval skladbu Za horama na minialbu Na lože. Svůj set věnoval vlastní klavírní tvorbě, pouze na závěr sáhl po předělávce písně Normandie z předloňské desky Kieslowski Mezi lopatky. Její tvůrci se ve finále k van Nuetenovi přidali a výsledkem byl první z vrcholů celého koncertu - elegantní a subtilní setkání spřízněných duší, což je ostatně charakteristika, která se dá vztáhnout na celou tvorbu Kieslowski.
Ne všechna z dalších hudebních prolnutí, která v následujích desítkách minut opanovala pódium Akropole, dopadla tak dobře. Hlavní kouzlo Kieslowski spočívá ve výjimečné komplementaritě hlasů Marie Kieslowski a Davida Pomahače. V textové rovině se pak přidává dualita ženského a mužského vidění světa, kterou sebelepší interpret prostě nedokáže obsáhnout. To byl případ Jana Ungera z kapely Zrní, kterého navíc zrazovala intonační nejistota. Marii Puttnerové z Jablkoně zas bránil její dívčí šarm v tom, aby se potkala s cynicky dospělým světem vztahových témat písní Kieslowski.
Šťastněji dopadlo spojení s Kittchenem, se kterým ostatně Kieslowski poslední dobou koncertují pravidelně. O jejich spolupráci opět platí výše vyřčená teze o spojení spřízněných duší, které se přirozeně promítá do výsledné hudby. Méně organicky, leč i tak zajímavě, zněly skladby obohacené syntetickými beaty Martina Tvrdého. Technologický upgrade písním Kieslowski slušel paradoxně lépe než místy poněkud rozpačité rozšíření základní sestavy o bicí Tomáše Neuwertha, kytaru Daniela Salontaye a baskytaru Jana P. Muchowa.
Stačilo ale ubrat Muchowa a přidat Salontayovu partnerku v kapele Longital Šinu a rázem se na pódiu začaly dít věci! Právě v téhle konfiguraci se Kieslowski a spol. postarali o nejlepší momenty. Jako by se ve finále večera energie všech hudebníků znásobily v jeden nepřerušovaný výtrysk, gradující v excelentní, rockovým nápřahem Neuwerthových bicích poháněné verzi Krátké písně o zabíjení. Jednu z nejlepších písní z repertoáru Kieslowski vystřídala skladba Bloky, smeče, do jejíhož závěru si Marie Kieslowski vypůjčila otázku “A to je všetko?” ze stejnojmenné písně Longital. Tato skladba odzpívaná Šinou se pak postarala o úplný závěr koncertu.
fotogalerii z koncertu naleznete tady
Kieslowski mohou považovat první pětiletku za úspěšně splněnou, nad jejich budoucností ale teď visí otazník. V nedávném rozhovoru pro sesterský server XPlaylist.cz Marie Kieslowski prozradila, že si kapela hodlá dát koncem roku blíže neohraničenou pauzu. Při bližším pohledu se zdá, jako by už před časem narazila na strop možností svých i českého hudebního prostředí jako takového.
Vzhledem k jazykové bariéře se Kieslowski navzdory soustavným snahám nedaří výrazněji uspět v zahraničí. U nás zas jejich inteligentní pop nemá šanci oslovit jiné než výrazně menšinové publikum. Narozeninový koncert naznačil možnosti dalšího vývoje dvojice prostřednictvím fúzování s hudebním cítěním dalších, klidně i žánrově odlišných tvůrců. Lákavě vypadá zpráva o zapojení Marie Kieslowski do projektu Zvíře jménem Podzim, za kterým stojí Jakub König alias Kittchen. Opatrný optimismus je tedy na místě. “Všetko” to ještě rozhodně není.
Kieslowski slaví 5 let
21. 9. 2016 Palác Akropolis, Praha
foto © Olga Staňková
Aneta Martínková 10.10.2024
V srpnu 2023 streamovací služba Spotify ohlásila, že její uživatelé a uživatelky za poslední rok naposlouchali přes tři miliony hodin nahrávek bílého šumu...
Veronika Havlová 09.10.2024
Když chcete zjistit, co je v Brně za kluby, jaké tam mají zvukaře, dramaturgii a nabídku na baru, naskočte na vlnu dvoudenního festivalu Batch.
Filip Peloušek 30.09.2024
Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.
Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024
Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.
Klára Řepková 29.09.2024
Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.
Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024
Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.
Marek Hadrbolec 27.09.2024
Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.
Dominik Polívka, Kristina Kratochvilová 27.09.2024
Přebíhám rozkopanou silnici k Veletržnímu paláci, který se na další čtyři večery, a brzká rána, stane mnohým druhým domovem. Mám skluz...
Jakub Veselý 27.09.2024
Ďalšie skladby napredujú bez pauzy a dlhé repetičné pasáže nehlásia koniec. Je to jeden celok, ktorý omamuje poslucháčov.
Veronika Tichá 25.09.2024
Z nové desky, na jejíž vydání spustili WWW crowdfundingovou kampaň, úspěšnou po pár dnech, nezaznělo živě nic, nicméně dvojice Anděrových předvedla...